اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده سپاه چهارمحال و بختیاری:

فتح خرمشهر معادلات نظامی جهان را برهم زد

خبرگزاری فارس: فرمانده سپاه چهارمحال و بختیاری گفت: عملیات بزرگ و غرور‌آفرین بیت‌المقدس معادلات نظامی جهان را برهم زد.

فتح خرمشهر معادلات نظامی جهان را برهم زد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، رضا محمد سلیمانی بعد از ظهر امروز در جمع کارکنان این سپاه با گرامیداشت هفته مقاومت و آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد اظهار داشت: عملیات بزرگ و غرورآفرین بیت‌المقدس معادلات نظامی جهان را برهم زد و آغازی برای پیروزی‌های بعدی کشور در برابر رژیم بعثی عراق شد.

وی با تشریح عملیات بیت‌المقدس گفت: عملیات بیت‌المقدس را به دوره‌های زمانی می‌توان تقسیم کرد که مرحله اول آن که در محور قرارگاه قدس قرار داشت به دلیل هوشیاری دشمن و وجود استحکامات متعدد، پیشروی نیروها به سختی امکان‌پذیر بود.

محمدسلیمانی ادامه داد: در محور قرارگاه فتح، یگان‌های خودی ضمن عبور از رودخانه به سرعت خود را به جاده اهواز خرمشهر رسانده و به ایجاد استحکامات و جلوگیری از نقل و انتقالات و تحرکات دشمن در جاده مذکور پرداختند.

وی افزود: در محور قرارگاه نصر، به دلیل تاخیر در حرکت و وجود باتلاق در کنار جاده اهواز خرمشهر و همچنین تمرکز دشمن در شمال خرمشهر نیروهای قرارگاه نتوانستند به اهداف مورد نظر دست ‌یافته و با قرارگاه فتح، الحاق کنند.

فرمانده سپاه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه الحاق کامل قرارگاه نصر با قرارگاه فتح و همچنین تصرف اهداف مرحله اول قرارگاه قدس در دستور کار عملیات شب دوم قرار گرفت، تصریح کرد: این در حالی بود که برخی رخنه‌ها همچنان باقی بود تا اینکه سرانجام پس از پنج روز، جاده اهواز خرمشهر از کیلومتر 68 تا کیلومتر 103 تثبیت و تمام رخنه‌ها ترمیم شد.

محمدسلیمانی به تشریح مرحله دوم پرداخت و افزود: در این مرحله آزادسازی خرمشهر از دستور کار عملیات خارج و تصمیم گرفته شد که قرارگاه‌های فتح و نصر از جاده اهواز خرمشهر به سمت مرز پیشروی کنند و قرارگاه قدس نیز ماموریت یافت و به صورت محدود برای تصرف سرپل در جنوب کرخه اقدام نماید سپس آن را افزایش دهد.

وی گفت: در نتیجه جاده اهواز خرمشهر (تا انتهای جنوب منطقه هایی که توسط قرارگاه نصر به عنوان پل تصرف شده بود) و نیز مناطقی همچون جفیر، پادگان حمید و هویزه آزاد شدند.

فرمانده سپاه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در مرحله سوم، قرارگاه نصر ماموریت یافت تا حرکت خود را به سمت خرمشهر آغاز کند که براین اساس نیروهای عمل‌کننده که متشکل از چهار تیپ مستقل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دو تیپ ارتش جمهوری اسلامی بودند در آخرین ساعات روز 19/02/1361 عملیات خود را آغاز کردند و در ساعت 22:30 دقیقه اول خرداد 1361 تلاش برای آزادسازی خرمشهر با رمز مقدس "بسم‌الله القاسم الجبارین یا محمد بن‌عبدالله (ص)" آغاز شد.

محمدسلیمانی با بیان اینکه در روز دوم عملیات نتیجه پیکار بسیار درخشان بود و قرارگاه کربلا به هدف خود که احاطه کامل خرمشهر بود رسید، اظهار داشت: تعداد اسرای عراقی در این روز از 2 هزار و 850 نفر تجاوز کرد و یگان‌هایی از دشمن که در منطقه بین نهر عرایض و شلمچه مستقر بودند، به میزان زیادی منهدم شدند.

وی افزود: با وجود حضور گسترده هواپیماهای عراقی در آسمان منطقه، عقابان تیز پرواز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در پشتیبانی از یگان‌های رزمنده، در صحنه عملیات بیت‌المقدس حضوری فعال داشتند و با بمباران پل شناور عراقی‌ها بر روی پل شط‌العرب و مناطق تجمع در آن سوی رودخانه، نقش ارزنده‌ای در آزادسازی خرمشهر ایفا کردند.

محمدسلیمانی ادامه داد: در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد در حالی که درگیری شدیدی بین قوای ایرانی و نیروهای عراقی در شمال نهرخین جریان داشت و دشمن در فکر شکستن حلقه محاصره خرمشهر بود، رزمندگان از جناح غرب و خیابان کشتارگاه وارد شهر شدند، ناحیه گمرک خرمشهر در کنار اروند اندکی مقاومت کرد و آن هم به سرعت درهم شکسته شد.

فرمانده سپاه چهارمحال و بختیاری گفت: در ساعت 12 قوای ایران از سمت شمال و شرق وارد شهر شدند و نیروهای متجاوز بعثی که 24ساعت در محاصره کامل قرار داشتند ، راهی جز اسارت، فرار یا کشته شدن نداشتند بدین جهت واحد های عراقی گروه گروه به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند. در ساعت 2 بعد از ظهر، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران برفراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز در آمد.

محمدسلیمانی ادامه داد: بدین ترتیب این شهر مقاوم که پس از 35 روز پایداری و مقاومت در 4 آبان 1359 به اشغال دشمن درآمده بود ، پس از 578 روز ( 19 ماه ) اسارت، باردیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت و پیکره پاک آن از لوث وجود متجاوزان تطهیر شد و رزمندگان اسلام نیز در اولین اقدام خود پس از آزادسازی شهر، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول