اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه

فتح خرمشهر نتیجه ایمان مردم بود

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: فتح خرمشهر در واقع ما‌حصل نتیجه ایمان و انگیزه مردم و تاکتیک‌های منحصر‌ به‌فرد نظام بود.

فتح خرمشهر نتیجه ایمان مردم بود

 مراد‌علی محمدی در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس در کرمانشاه، ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر و یاد و خاطره شهدای انقلاب و بیت‌المقدس گفت: خرمشهر به‌دلیل جایگاه مهم و ویژه اقتصادی‌، سیاسی و نظامی که داشته است در طی قرون گذشته همواره مورد طمع قدرت‌های استعماری بوده و در گذشته چندین‌بار مورد اشغال قرار گرفته است.

*خرمشهر شاهد تولد نسلی از رزمندگان مکتب محمدی بود

محمدی ادامه داد: خرمشهر یک نقطه عطف است‌، نه تنها در جنگ تحمیلی بلکه در تاریخ ایران‌، بعد از سال‌ها این بار در شهریور ماه 1359 با شروع تهاجم ارتش بعث عراق به میهن اسلامی‌، خرمشهر شاهد تولد نسلی از رزمندگان و مدافعان بود که در مکتب اسلام ناب محمدی (ص) به رهبری حضرت امام‌خمینی (ره) تربیت شده بودند.

وی خاطر‌نشان کرد: این نسل برای دفاع از اسلام‌، انقلاب اسلامی‌، حفظ اعتبار  و اقتدار حکومت نوپای اسلامی می‌جنگیدند‌.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه تصریح کرد: خرمشهر شاهد تولد این نسل جدید بود و خود نیز مظهر و شان و مصداق بر تولد این نسل جدید شد.

*حماسه مقاومت و فتح خرمشهر

وی با اشاره به اینکه خرمشهر دو حماسه در خود جای داد یاد‌آور کرد: حماسه نخست خرمشهر، حماسه مقاومت و حماسه دوم فتح خرمشهر بود.

محمدی افزود: آزاد‌سازی خرمشهر وعده الهی به مقاومت دلیرانه، شجاعانه و خالصانه مردم ایران اسلامی‌، جوانان بسیجی‌، پاسداران غیور و دلاور، ارتشیان شجاع و مقاوم در 34 روز استقامت نابرابر در مقابل ارتش مجهز بعث عراق و 575 روز انتظار و تلاش در جهت احقاق حق و سربلندی ملت ایران اسلامی بود.

وی با اشاره به چهل روز پس از پیروزی عملیات فتح‌المبین خاطرنشان کرد: عملیات بیت‌المقدس به‌منظور در‌هم‌شکستن قوای سازمان‌دهی شده دشمن و آزاد‌سازی بخش عمده‌ای از اراضی اشغالی و عمدتا خرمشهر، آغاز شد.

محمدی تصریح کرد: دشمن براساس معیارها و اصول جنگ کلاسیک خود‌، جمهوری اسلامی ایران را فاقد توانای‌های لازم در خصوص باز‌ پس‌گیری خرمشهر می‌دید اما فتح خرمشهر در واقع ماحصل نتیجه ایمان و انگیزه و شیوه خاصی از جنگ مردمی و تاکتیک‌های منحصر به‌فرد نظام بود که دشمن توان مقابله و مهار آن را نداشت.

* شناسایی‌های لازم برای عملیات بیت‌المقدس

 وی افزود: برای اجرای عملیات بیت‌المقدس شناسایی‌های زیادی با دقت و فداکاری رزمندگان اسلام صورت گرفت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه ادامه داد: قرارگاه‌های قدس‌، فتح و نصر تحت هدایت قرارگاه کربلا که مشترک سپاه و ارتش بود در مناطق مورد‌نظر متمرکز شدند و آخرین راه‌های کار و چگونگی عملیات مورد بررسی قرار گرفت.

 وی با اشاره به اینکه چندین محل از رودخانه کارون برای نصب پل در نظر گرفته شد تصریح کرد: پس از مشورت‌های فراوان سرانجام عملیات به‌صورت گسترده پیش‌بینی شد و ابتکارات، تجارب، و خلاقیت‌های رزمندگان اسلام در طراحی عملیات نقش موثری را ایفا کرد.

*آوای مناجات به گوش می‌رسد

محمدی تصریح کرد: قبل از شروع عملیات نیروهای مستقر در خطوط جنگی ایران زیباترین اوقات خود را می‌گذراندند در شب‌های فراموش‌نشدنی منطقه، آوای مناجات و دعاهای زاهدان شب از هر طرف به گوش می‌رسید و سپاهیان اسلام بی‌صبرانه منتظر شنیدن رمز عملیات و شروع آن بودند.

*مراحل اجرای عملیات بیت‌المقدس، مرحله اول: یا علی‌ابن‌ ابی‌طالب

وی با بیان توضیحات اجرای مرحله اول عملیات گفت: در 55 دقیقه بامداد روز دهم اردیبهشت‌ماه 1361 دستور شروع عملیات با رمز مبارک "یا علی‌ابن ابی‌طالب" توسط محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهید علی صیاد شیرازی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از قرارگاه کربلا به نیروهای تحت امر صادر شد.

محمدی ادامه داد: رزمندگان اسلام با عبور از رودخانه کارون جاده مهم و راهبردی اهواز ـ خرمشهر را به تصرف خود در‌آوردند به‌صورتی که موفقیت رزمندگان و رسیدن آنها به این جاده مهم برای فرماندهان عراقی باور‌کردنی نبود.

*مرحله دوم: هدف از اجرای آن رسیدن به نوار مرزی بود

محمدی با اشاره به اینکه مرحله دوم عملیات در روز 16 اردیبهشت‌ماه سال 1361 آغاز شد تصریح کرد: هدف از اجرای آن رسیدن به نوار مرزی بود.

وی افزود: در این مرحله از عملیات‌، لشکرهای 5 مکانیزه و 6 زرهی عراق به محاصره در‌آمدند و در نتیجه نیروهای اسلام در 17 کیلومتری از نوار مرز مستقر و نیروهای متجاوز بعثی عراق از جفیر، کرخه نور، هویزه و پادگان حمید عقب‌نشینی کردند و اقدام به تمرکز نیرو در محور شلمچه به خرمشهر کردند.

*مرحله سوم: رزمندگان اسلام پیشروی نکردند

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان کرمانشاه گفت: این مرحله در روز 19 اردیبهشت‌ماه سال 1361 با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد.

وی افزود: هوشیاری و تمرکز نیروهای دشمن در خطوط پدافند موجب شد کار پیشروی به طرف خرمشهر متوقف شود و نیروهای زرهی دشمن با اجرای پاتک‌های متعدد که با آتش شدید توپخانه و حمله گسترده هوایی پشتیبانی می‌شد رزمندگان اسلام را از ادامه پیشروی باز داشت.

*مرحله چهارم  با هدف آزاد‌سازی شهر خرمشهر آغاز شد

محمدی خاطرنشان کرد: این مرحله در ساعت 22:30 دقیقه روز اول خرداد‌ماه 1361 با هدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد.

وی تصریح کرد: با انسداد جاده خرمشهر ـ شلمچه و تامین نهر عرایض و پل نو نیروهای مستقر در خرمشهر به محاصره در‌آمدند و در نتیجه این مرحله از عملیات‌، شهر خرمشهر در ساعت 11 صبح 3 خرداد‌ماه 1361 آزاد و تا شامگاه روز سوم خرداد‌ماه شهر پاکسازی شد.

محمدی نیروهای عمل‌کننده در عملیات بیت‌المقدس را قرار‌گاه‌های قدس، فتح نصر و فجر به استعداد 195 گردان مانوری " 61 گردان از ارتش، 134 گردان از سپاه، بسیج و جهاد سازندگی و رزمندگانی از استان کرمانشاه معرفی کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه مهمترین نتایج عملیات را شکست سیاسی، نظامی ارتش بعث عراق، نمایش قدرت رزمندگان اسلام و آزاد شدن حدود پنج هزار و400 کیلومتر مربع از اراضی اشغال‌شده میهن اسلامی و شهر خرمشهر پس از 19 ماه عنوان کرد.

وی آزاد شدن پادگان حمید‌، محور اهواز ـ خرمشهر و شهر هویزه  تامین شدن خطوط مرزی از شلمچه تا شمال طلائیه را از جمله نتایج عملیات بیت‌المقدس دانست. 

محمدی در پایان گفت: نزدیک به نوزده هزار نفر از دشمن به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و بیش از شانزده هزار دشمن کشته و زخمی شدند و همچنین بیش از 550 دستگاه تانک و نفربر، 30عراده توپ و تعداد زیادی خودرو و تجهیزات نظامی دیگر به غنیمت گرفته شد و تعداد قابل توجهی هواپیما در این عملیات ساقط شد.

انتهای پیام/س10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول