اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه خرمشهر:

حماسه سوم خرداد درس آزادگی را برای مبارزان دیگر کشورها مشق کرد

خبرگزاری فارس: امام جمعه خرمشهر گفت: رزمندگان اسلام در حماسه سوم خرداد درس آزادگی را برای مبارزان دیگر کشورها مشق کردند.

حماسه سوم خرداد درس آزادگی را برای مبارزان دیگر کشورها مشق کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، حجت‌الاسلام سید نبی موسوی عصر امروز در نخستین کنگره ملی سرداران، امیران و شهدای خرمشهر اظهار کرد: حماسه سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر یکی از مهم‌ترین و تعیین کننده‌ترین نقطه جنگ تحمیلی بود.

وی با اشاره به تاریخ هجمه دشمنان به خاک خرمشهر در طول چند دهه اخیر خاطرنشان کرد: خرمشهر در تاریخ ایران اسلامی دارای فراز و فرودهای بسیاری بوده است.

امام جمعه خرمشهر در ادامه افزود: خرمشهر از 200 سال گذشته تاکنون حداقل چهار مرتبه به دست دشمنان اسلام به اشغال درآمده است.

موسوی ادامه داد: نخستین بار حدود 170 سال پیش و در دوران قاجار شهر خرمشهر توسط حاکم وقت بغداد و با همکاری برخی شیوخ منطقه مورد تهاجم قرار گرفت و پس از سه روز قتل و غارت اشغال شد.

وی گفت: 10 سال پس از این واقعه امیرکبیر با تلاش بسیار و مذاکرات چهارجانبه با شوروی، انگلیس، عثمانی و ایران توانست در ازای صرف نظر کردن از دعاوی ایران و چشم پوشی از حاکمیت سلیمانیه در کردستان، حاکمیت خرمشهر را به ایران بازگرداند.

امام جمعه خرمشهر خاطرنشان کرد: دومین مرتبه نیز خرمشهر در ازای آزادسازی هرات افغانستان که آن زمان در اختیار ایران بود، بازگردانده شد.

وی افزود: انگلیسی‌ها با استفاده از خاک عثمانی، خرمشهر را اشغال کردند و خروج از خرمشهر را به عقب‌نشینی قوای ایران از هرات موکول کردند.

موسوی تصریح کرد: سومین مرتبه اشغال خرمشهر نیز در شهریور سال 1320 بود که خرمشهر به اشغال نیروهای انگلیسی درآمد و انگلیسی‌ها پس از اینکه منافع خود را در ایران تامین کردند، خرمشهر آزاد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: چهارمین مرتبه نیز در سال 59 بود که خرمشهر  از سوی نیروهای بعثی به پشتیبانی استکبار غرب اشغال شد.

امام جمعه خرمشهر در ادامه با اشاره به جان‌فشانی مردم در مقابل تجاوز رژیم بعثی و مقاومت جانانه جوانان خرمشهری خاطرنشان کرد: زمانی که عراق به کویت حمله کرد، نیروهای نظامی این کشور تنها کمتر از نیم ساعت در برابر ارتش صدام مقاومت کردند ولی در جریان دفاع از خرمشهر جوانان این شهر با حداقل امکانات در برابر همه قدرت‌ها و استکبار ایستادگی کردند.

وی تصریح کرد: مردم با ایثار و جانفشانی بیش از 34 روز در این شهر ماندند و مقاومت کردند. در جریان جنگ تحمیلی همه قدرت‌های بزرگ دنیا پشت سر نیروهای بعثی قرار گرفتند و به ایران حمله‌ور شدند و تلاش می‌کردند خرمشهر را در سه روز تصرف کنند.

موسوی در ادامه با اشاره به جانفشانی شهدا در خلق حماسه آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: خرمشهر در شرایطی آزاد شد که همه تحلیلگران آزادسازی خرمشهر را غیرممکن می‌دانستند ولی این شهر در نهایت آزاد شد،‌ اینجا می‌توان قدر و قیمت شهدا را به خوبی درک کرد.

وی خاطرنشان کرد: هشت سال دفاع مقدس و خلق کنندگان حماسه سوم خرداد درس آزادگی را برای مبارزان دیگر کشورها مشق کردند.

وی افزود: تشخیص وظیفه در این زمان بسیار مشکل است در جریان فتنه سال 88 خیلی‌ها ادعا می‌کردند ولی نتوانستند وظیفه حمایت از ولایت فقیه را ادا کنند. پس از تشخیص وظیفه، عمل کردن به آن از شمشیر نیز برنده‌تر خواهد بود.

وی گفت: امروز رسالت ما این است که در مقابل تهاجم به اسلام، دفاع و در این برهه به رسالت خود بیش از پیش عمل کنیم.

امام جمعه خرمشهر در پایان تصریح کرد: بایستی از حماسه سوم خرداد و همه تاریخ جنگ تحمیلی درس زندگی آموخت.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول