اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کاوش غار دربند رشی مشخص شد

سکونت 250 هزار ساله انسان در ایران

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رودبار گفت: سنگواره‌های کشف شده در غار دربند رشی رودبار نشان می‌دهد که 200 هزار تا 250 هزار سال در ایران سکونت انسانی وجود داشته است.

سکونت 250 هزار ساله انسان در ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ابوالفضل گودرزوند چگینی عصر امروز در جریان برگزاری همایش یک روزه باستان شناختی گیلان در غار دربندرشی رودبار، اظهار داشت: در اردیبهشت جاری نخستین فصل گمانه‌زنی در غار دربند «ب» به سرپرستی فریدون بیگلری از موزه ملی ایران و ولی جهانی مسئول مرکز باستان شناسی گیلان و مشارکت متخصصان میان رشته‌ای انجام شد.

وی افزود: هدف از این مطالعات، کسب اطلاعات از ویژگی‌های فرهنگ مادی ساکنان غار در دوره پارینه سنگی قدیم، نحوه استفاده آنها از زیست بوم و منابع اطراف غار، نوع پوشش گیاهی و شرایط اقلیمی منطقه و همچنین تاریخچه شکل‌گیری این غارها و رسوبات باستانی آنها بود.

این مسئول ادامه داد: در نتیجه این گمانه‌زنی مجموعه غنی از بقایای باستان شناختی شامل سنگواره جانوران و دست ساخته‌های سنگی به جای مانده از ساکنان غار کشف شد که باستان‌شناسان را در شناخت یکی از ناشناخته‌ترین و کهن‌ترین ادوار پیش از تاریخ ایران یاری می‌کند.

گودرزوند چگینی ادامه داد: بررسی‌های زمین شناسی منطقه منجر به شناسایی منابع سنگ استفاده شده در ابزار‌سازی و کسب اطلاعات جدیدی از تاریخچه زمین شناسی در دره دربند رشی شد.

به گفته وی، در بقایای غار دربند رشی دو تاریخ گذاری مطلق با روش اورانیوم روی بقایای دندانی جانوری انجام شده و همراه با ابزار سنگی پیدا شده که مشخص می‌شود 200 هزار تا 250 هزار سال قبل در یک میان یخچالی کوتاه و گرم گروه‌های انسانی در این غار زندگی کرده و از منابع اطراف آن استفاده می‌کردند و این آثار از آن زمان تاکنون به خوبی حفظ شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رودبار، اذعان کرد: مطالعه مقدماتی مواد باستان شناختی به دست آمده از غار دربند حاکی از توان بالقوه این مکان باستانی در پاسخگویی به پاره‌ای از ابهامات و سئوالات مطرح درباره فرهنگ‌های پارینه سنگی قدیم و زیست محیط طبیعی جوامع اولیه مذکور در غرب البرز و تا حدی ایران است.

به گفته وی، غار دربند تنها غار شناخته شده با بقایای باستان شناختی دوره پارینه سنگی قدیم در کشور، فرصت منحصر به فردی را در اختیار افراد گذاشته که صفحات جدیدی به تاریخ سکونت انسان در سرزمین ایران اضافه می‌کند.

گودرزوند چگینی ابراز داشت: ادامه مطالعات همه جانبه باستان شناسی و میان رشته‌ای در غارهای دربند و حفظ و معرفی آنها به عنوان کهن‌ترین سکونت‌گاه تاریخ گذاری شده انسان در ایران از مهم‌ترین اهداف ماست که امیدواریم در آینده نزدیک به آن دست یابیم.    

وی، خاطرنشان کرد: در بررسی غار مجاور (کویل گر) تعداد زیادی از قطعات سفال گردآوری شده که مانند سفال‌های غار دربند مربوط به هزاره اول است و پس از بررسی اولیه پرونده ثبت این غار آماده و در مرداد 84 با شماره 13219 به ثبت آثار ملی رسید.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول