اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی کردستان خبر داد

تجهیز محوطه غار کرفتو به سیستم حفاظت الکترونیکی

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از تجهیز محوطه غار کرفتو به سیستم حفاظت الکترونیکی خبر داد.

تجهیز محوطه غار کرفتو به سیستم حفاظت الکترونیکی

امیر الهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، گفت: در راستای حفاظت از بناها، اماکن تاریخی و جلوگیری از تخریب آنها توسط عده‌ای سودجو این اداره کل اقدام به تجهیز محوطه غار کرفتو به سیستم حفاظت الکترونیکی با دوربین‌های مدار بسته نموده است.

وی افزود: در سال گذشته 3 مورد مطالعات که شامل شناخت سنگ‌های محوطه غار، بررسی روش‌های درمان سنگ‌های محوطه و مطالعه بر روی پاکسازی نوالیسم موجود بر روی ساختار (کتیبه و نقوش) در این محوطه تاریخی انجام شده است.

غار کرفتو یکی از غارهای تاریخی استان کردستان است و هرساله گردشگران زیادی از این غار تاریخی بازدید می‌کنند.       

 

* اتمام گمانه‌زنی محوطه شهرک صنوف مزاحم شهرستان کامیاران

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: عملیات گمانه‌‌زنی محوطه شهرک صنوف مزاحم شهرستان کامیاران توسط کارشناسان حوزه میراث فرهنگی طی مدت 11 روز به اتمام رسیده است.

الهی افزود: این محوطه که بیش از 6 هکتار مساحت دارد در اضلاع جنوب غربی و شمال شرقی دو تپه کوچک قرار گرفته که به فاصله تقریبی 200 متر نسبت به همدیگر قرار دارد و در مجموع 12 گمانه‌زنی در ابعاد مختلف در اضلاع و جهات محدوده مورد کاوش قرار گرفته است.

به گفته وی با ایجاد گمانه‌های مورد کاوش و اتمام آنها به نظر می‌رسد که در دوره کالکولتیک میانی(مس و سنگ میانی) به صورت موقت از این محل استفاده شده باشد اما به مرور زمان این لایه ضعیف دچار تخریب شده است.

الهی تصریح کرد: در کاوش این محوطه تنها قطعات سفالی به دست آمده که اشاره به قطعات سفال‌های به دست آمده در گمانه‌های مختلف مربوط به دوران مس و سنگ میانی است و مستلزم تحقیقات و مطالعات کتابخانه‌ای است.

این منطقه در ضلع شمال غربی شهرستان کامیاران و در غرب شهرک صنعتی این شهرستان واقع شده است.

انتهای پیام/غ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول