اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی چند جاذبه گردشگری استان اصفهان

زیبایی غار دو دهانه کلهرود چشم‌ها را خیره می‌کند

خبرگزاری فارس: غار دو دهانه کلهرود یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان است که زیبایی چشم‌نواز آن چشم گردشگران داخلی و خارجی را خیره کرده است.

زیبایی غار دو دهانه کلهرود چشم‌ها را خیره می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، این غار حدود 30 کیلومتری شمال مورچه‌خورت در جاده قدیم کاشان و در فاصله 110 کیلومتری اصفهان قرار دارد.

این غار در میان دره کم عمق و در ارتفاع 2 هزار و 340 متری از سطح دریا و در مجاورت کوهی نزدیک امام‌زاده روستای کلهرود واقع شده و به همین دلیل به این اسم نام‌گذاری شده است.

شهرت این غار طبیعی که یکی از غارهای غیرآهکی معروف استان اصفهان است، بیشتر به خاطر گلی بودن آن است و به نظر مى‏رسد این غار در اثر نفوذ آب رودخانه در زمانى که بستر آن 50 متر بالاتر از مسیر امروزیش بود، زایش یافته باشد.

در این غار در گذشته غار سنگ‌های زیبایی وجود داشته اما به دلیل ورود افراد و دسترسی به غارسنگ‌ها، غارسنگ‌ها از بین رفته‌اند و فقط در دهلیزهایی که ورود سخت است غارسنگ‌هایی وجود دارد که به شکل گل کلمی و چکیده‌های مخروطی و دانه انگوری است.

طول این غار یک هزار و 200 متر و عمق آن 50 متر است و در گذشته در یکی از تالارهای این غار آب وجود داشته که در حال حاضر خشک شده است.

پس از ورود به داخل غار برای رسیدن به داخل اولین تالار باید از شیب تندی به مسافت حدود 60 متر پایین رفت که در برخی از بخش‌ها به صورت پرتگاه در می‌آید اما بدون تجهیزات هم می‌توان پایین رفت.

ورودى غار دالان‌مانند و داراى سقفى کوتاه است که حداکثر پهناى آن 20 متر و حداقل آن چهار متر است که با شیبى تند که در برخى از بخش‏ها حالت پرتگاه پیدا مى‏کند ادامه یافته و پس از طى حدود 60 متر به تالار کوچکى مى‏رسد، تالار کوچک بیضى شکل بوده و ابعادى حدود 30 در 40 متر دارد و بلنداى آن به حدود شش متر مى‏رسد.

تالار کوچک با دالانى کوتاه به تالارى بزرگ یا وسیع‏ترین فضاى غار متصل می‌شود، این تالار از تالار قبلى کمى بزرگ‏تر بوده و ابعادى در حدود 30 متر در 50 متر دارد، این تالار از پدیده‏هاى زیبا و کم‏نظیر این غار به حساب مى‏آید، سقف و دیوارهاى این بخش پوشیده از غار سنگ‏هاى گل‏کلمى و کف آن پوشیده از چکیده‏هاى مخروطى دانه انگورى است.

سمت راست این تالار بازدید کنندگان را به انتهاى غار که فضایى گرد با سقفى کوتاه دارد مى‏برد، در مرکز این تالار میدانکى قرار دارد که وسعت آن حدود 60 مترمربع و در مرکز آن چاله‏اى کنده شده که گویا محل برافروختن آتش بوده است و نزدیک تنها چاه موجود در غار است، که دهانه آن حدود دو متر و ژرفایى حدود پنج متر دارد، این محل احتمالاً قرارگاه افرادى بوده که در کوتاه مدت در آن مسکن مى‏گرفته‏اند، زیرا گذران زندگى در بلندمدت و افروختن آتش در اعماق غارها به علت دود حاصل از سوختن آتش امرى محال است.

براى مطالعه زندگى انسان‏هاى غارنشین تنها باید بخش‏هاى ابتدایى غارها را مورد مطالعه قرار داد حتى اگر آثارى از این نوع زندگى در اعماق غارها یافت شود.

از سمت راست این تالار دو دهلیز جدا مى‏شود که یکى به اعماق غار رفته و کور مى‏شود و دهلیز آب‏رو است و دیگرى با شیبى تند و چاه مانند به سوى دهانه غار رفته و ورودى دوم یا چاه مانند غار را تشکیل مى‏دهد، مجموعه کلیه دهلیزهاى قابل عبور و تالارها و دالان‏هاى غار درازایى در حدود یک‌ هزار و 200 متر دارد. ژرف‏ترین بخش غار انتهاى چاه و تالار بزرگ حدود یک هزار و 400 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، ژرفاى دهانه غار تا پست‏ترین نقطه آن حدود 50 متر است.

تاکنون در این غار هیچ حیوانی مشاهده نشده است و نکته قابل تأمل این است که برای کاوش در کل غار بهتر است از تجهیزات کامل استفاده شود.

*‌ اهالی روستای کلهرود از طایفه بنی‌اسد بوده‌اند

نقل شده است اهالی این روستا از طایفه بنی‌اسد بوده‌اند که در واقعه کربلا با حضرت زین‌العابدین(ع) برای جمع‌آوری اجساد همکاری داشته‌اند و سپس به امر آن حضرت راهی ایران می‌شوند و در حوالی کلهرود فعلی ساکن می‌شوند، این منطقه خوش آب و هوا است و رودخانه‌ای از وسط آن عبور می‌کند و چون آن طایفه در یک طرف رودخانه ساکن می‌شوند، در طرف دیگر افراد دیگری از سه و سایر نقاط سکونت می‌گزینند که به کلهرود مشهور می‌شود، تا قبل از سال 75 از توابع نطنز بوده و از سال 73 به بخش برخوار الحاق می‌شود، کلهرود از چهار محله تشکیل شده که امروزه تقریباً بهه هم وصل شده‌اند، کلهرود دارای دو حمام است که توسط ذغال‌سنگ و نفت گرم می‌شود.

*‌ چاه "وزمه" جاذبه دیگر کلهرود

به فاصله دو ساعت از غار کلهرود و در سمت شمال غرب آن چاهى آهکى، اسید ساخته قرار دارد به نام چاه «وزمه»، این چاه به وسیله مشهدى رمضان مقنى روستا، مورد کاوش قرار گرفته است، چاه استوانه‏اى شکل بوده و قطرى برابر سه متر و ژرفایى برابر 16 متر دارد و زیستگاه کبوتران است، براى یافتن دهانه آن باید از بلد محلى استفاده کرد، چکنده چندانى در غار وجود ندارد و بیشترین غارسنگ آن چکیده‌هایى مخروطى است که سطح آنها همانند خوشه انگور بوده و مانند چکیده‏هاى تالار دوم غار «رودافشان» است.

گزارش فارس حاکی است برای یافتن این غار باید از شهر مورچه‌خورت دو کیلومتر به سمت تهران حرکت کرده در کنار پمپ بنزین مورچه‌خورت وارد جاده نطنز شد و پس از پیمودن 7.34 کیلومتر به ابتدای جاده کلهرود رسیده و با پشت سر گذاشتن 27 کیلومتر به روستای کلهرود وارد می‌شویم، غار کلهرود در کوه مجاور امام‌زاده کلهرود در 1.6 کیلومتری روستا واقع شده است.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول