اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:

12 غار گیلان ثبت ملی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: 12 غار گیلان در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

12 غار گیلان ثبت ملی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار، امید عزیزی عصر امروز در جریان برگزاری نخستین همایش یک روزه باستان شناختی گیلان در غار دربند رودبار، اظهار داشت: استقبال بی‌نظیر مردم از برگزاری همایش غار دربند نشانه توجه به جایگاه خاص جاذبه تاریخی، فرهنگی و طبیعی است.

وی با بیان اینکه غار دربند رشی جزو 65 غار شناسایی شده گیلان است، بیان کرد: 12 غار در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

این مسئول افزود: امیدواریم نیازسنجی این جاذبه که نخستین راه دسترسی است مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این اثر در بحث قدمت و تاریخ باستان گیلان بسیار تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: پژوهش‌های غار دربند در بخش جانوری به اتمام رسیده و پژوهش‌های انسانی در غار دربند در دستور کار قرار دارد.

عزیزی، با بیان اینکه، یافته‌های پژوهشی هیئت باستان شناسی در اختیار آحاد جامعه قرار می‌گیرد، ابراز کرد: یافته‌های پژوهشی غار دربند را به صورت نرم‌افزار و سخت‌افزار در اختیار تمام آحاد جامعه قرار می‌دهیم.

به گفته وی، در یافته‌های پژوهشی غارهای دربند  می‌توان تحولی را در بحث قدمت استان دست یافت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، ایجاد حفاظ و راه دسترسی مناسب برای بازدید گردشگران را از برنامه‌های اولویت‌دار غارهای دربند عنوان کرد و گفت: غار «دربند رشی» یکی از منظر فرهنگی است که اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی را در خود جای داده است.

وی به همایش باستان شناختی غار دربند اشاره کرد و گفت: این برنامه نخستین همایشی است که در گیلان داخل غار پس از اتمام کار هیئت باستان شناسی برگزار شده است.

عزیزی، با بیان اینکه رودبار یکی از شهرستان‌هایی است که بیشترین آثار تاریخی شناسایی شده را دارد، خاطرنشان کرد: یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت ثابت و گشت‌های سیار برای حفاظت میراث فرهنگی اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: میراث حرکت انسان در طول تاریخ را بازگو می‌کند و متعلق به همه است، بنابراین اگر حمایت‌های مردمی نباشد حفاظت و حراست از این آثار کار بسیار دشواری می‌شود.

این مسئول یادآور شد: در تلاش هستیم آثار فرهنگی را با کمک همگان در جامعه نهادینه کنیم تا همه در زمینه حفظ و حراست از میراث تاریخی تلاش کنند.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول