اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سرمازدگی محصولات کشاورزی؛

وقتی سرما امید کشاورزان جنوب کرمان را غارت می‌کند

خبرگزاری فارس: فارس از سرمازدگی محصولات کشاورزی مردم جنوب استان کرمان گزارش می‌دهد.

وقتی سرما امید کشاورزان جنوب کرمان را غارت می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب کرمان، سرمای بی‌سابقه در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان موجب سرمازدگی و یخبندان وسیع محصولات کشاورزی شده و خسارت زیادی را به بخش کشاورزی این شهرستان‌ها تحمیل کرده است.
این در حالی است که تقریبا هرساله یخبندان و سرمازدگی (سرمای زودرس پاییزه) خسارت زیادی بر محصولات کشاورزی مردم به ویژه محصول سیب زمینی این منطقه وارد می‌کند و کشاورزانی را که با هزاران امید دل به کسب و کار کشاورزی بسته‌اند، ناامید می‌کند.
کشاورزان جنوب استان در حالی هرساله با غول سرما دست و پنجه نرم می‌کنند که امسال نیز مغلوب سرمای شدید شدند و تمام دارایی خود را که برای کار کشاورزی هزینه کرده بودند، از دست دادند.
کشاورزان روزهای پایانی این هفته را درحالی پشت سر گذاشتند که هرکاری از دستشان برآمد برای کاهش خسارت سرمازدگی به محصول سیب زمینی خود انجام دادند.
شاید اگر کسی این روزها به مناطق جنوبی کرمان سفر کرده باشد شاهد حمل لاستیک‌های فرسوده به سمت مزرعه‌های کشاورزان باشد که آنها برای مبارزه با غول بزرگ سرما دست به هرکاری از جمله آتش کشیدن لاستیک‌های فرسوده به دور محصولات خود می‌زنند.
گروهی دیگر از کشاورزان جنوب استان کرمان نیز با انداختن آب به داخل مزرعه‌های کشاورزی خود به دنبال کاهش خسارت‌های سرمازدگی و یخبندان هستند که آن‌ها نیز در برابر قدرت زیاد سرما مغلوب می‌شوند و این امید کشاورزان جنوب است که در زمین یخ می‌بندد.
یکی از کشاورزان خسارت دیده از سرمای پاییز در گفتگو با خبرنگار فارس در جیرفت درحالی که آشوبی در دلش برپا بود، گفت: حال چگونه شهریه‌های 3 فرزندم را که در دانشگاه آزاد مشغول تحصیل هستند، بپردازم و با چه رویی در برابر خانواده‌ام حاضر شوم.
وی افزود: تمام زندگی‌ام را برای کشاورزی هزینه کردم اما اکنون به جز بوته‌های یخ‌زده آنها چیزی برایم نمانده است که حتی برای خوراک گوسفندان هم مصرف ندارد.
این کشاورز در برابر سوال خبرنگار فارس در زمینه پرداخت هزینه‌های خسارت از سوی شرکت‌های بیمه گفت: این هزینه ناچیزی که شرکت‌های بیمه بابت خسارت سرمازدگی به کشاورزان می‌پردازد حتی کفاف هزینه اجاره زمین را هم نمی‌دهد.
وی افزود: تمام تلاش خود را برای جلوگیری از سرمازدگی محصولاتم انجام دادم اما کاهش دما به حدی زیاد بود که در سحرگاه دیگر هیچ چیز برایم باقی نمانده بود.
کشاورز دیگری نیز در زمینه به خبرنگار فارس گفت: دولت باید از طریق شرکت‌های بیمه حمایت بیشتری را از کشاورزان انجام دهد.
وی افزود: ما شغل دیگری غیر از کشاورزی نداریم و این شغل پدران و اجداد ما است که ما هم دنبال می‌کنیم.
این کشاورز تصریح کرد: من با انجام کار کشاورزی باید جوابگوی خانواده‌ای هفت نفره باشم که اکنون تلاشم با سرمازدگی روبرو شده است.
کشاورز دیگری که خود را اهل شهرستان عنبرآباد معرفی کرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در شهرستان عنبرآباد بیش از یک‌هزار و 500 هکتار سطح زیرکشت سیب زمینی وجود دارد که بخش قابل توجهی از آنها به دلیل کاهش دمای هوا از بین رفتند.
وی افزود: زمین کشاورزی من با توجه به اینکه تمام تدابیر لازم را برای جلوگیری از سرمازدگی در آن انجام دادم اما به طور کامل از بین رفت و اکنون نمی‌دانم که چگونه هزینه‌ خرید کالاهایی را که برای کار کشاورزی خود از فروشگاه‌های عرضه محصولات کشاورزی قرض گرفتم را بپردازم.
رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان: سرما بیش از 50 درصد مزارع سیب زمینی جنوب کرمان را نابود کرد
در همین راستا به سراغ رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان رفتیم که وی با تایید سرمازدگی به محصول سیب زمینی کشاورزان جنوب استان کرمان، اظهار داشت: در پی کاهش شدید دما در روزهای اخیر، اطلاع‌رسانی‌هایی از طریق اداره‌کل هواشناسی و سازمان جهاد کشاورزی در زمینه تمهیدات لازم  برای جلوگیری از سرمازدگی انجام شد.
مجید درینی افزود: با کاهش ناگهانی دما  بخشی از محصولات کشاورزی جنوب کرمان بویژه سیب زمینی 50 تا 80 درصد خسارت وارد شد. 
وی با بیان اینکه در روزهای آینده اطلاعات تکمیلی میزان خسارت مشخص می‌شود، تصریح کرد: کارشناسان کشاورزی و بیمه در منطقه حضور دارند تا براورد دقیق خسارت را بررسی کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از کشاورزان خسارت دیده خواست به کارگزاران بیمه شعب بانک کشاورزی مراجعه کنند و متولیان امر بیمه نیز در این رابطه همکاری لازم را با کشاورزان داشته باشند.
انتظار می‌رود سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان به‌عنوان متولی امر کشاورزی نسبت به بازدید مناطق خسارت دیده اقدام و آماربرداری و برآورد غرامت را انجام و مسائل و مشکلات را برای بررسی به مقامات بالاتر انعکاس دهد.
همچنین از مسئولان بخش کشاورزی این استان و وزارت جهاد کشاورزی درخواست داریم تا با نگاه ویژه به عمق خسارات سرمازدگی در این منطقه، کشاورزان و باغداران را در جبران خسارت یاری کنند.
....................................
گزارشی از سعید سعیدی
....................................
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول