اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط محیط‌بانان ایرانشهر صورت گرفت

شناسایی غار سرابودک در شهرستان دلگان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر گفت: توسط محیط‌بانان اداره محیط زیست ایرانشهر، غار سرابودک در شهرستان دلگان شناسایی شد.

شناسایی غار سرابودک در شهرستان دلگان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، محمدانور هاشم‌زهی اظهار داشت: این غار در ارتفاعات بودک واقع در شمال جبرآباد از توابع شهرستان دلگان واقع شده است.

وی افزود: غار سرابودک در یکی از سرشاخه‌های رودخانه سرابودک واقع شده و با 574 متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد و به صورت زیرزمینی با ورودی بزرگ با شیب تندی آغاز می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر اضافه کرد: طول این غار از 300 متر بیشتر است و پس از طی حدوداً 15 متر به دو دهلیز تقسیم می‌شود.

هاشم‌زهی بیان کرد: این غار تحت تاثیر فعالیت‌های دوران زمین‌شناسی به وجود آمده است.

وی ادامه داد: کف این غار سنگی از نوع آهکی و مرطوب بوده و همچنین بدنه غار از نوع سنگ‌های دگرگون است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر تصریح کرد: بافت غالب در این غار کوارتز و آهکی است.

هاشمزهی خاطر‌ نشان کرد: این غار زیستگاه جمعیت قابل توجهی از انواع خفاش بوده که دارای ارزش علمی و تحقیقی بالایی هستند.

وی گفت: در ورودی غار تعدادی پرستو لانه دارند و همین‌طور این غار به عنوان جاذبه گردشگری و تفریحی قابل تعمقی است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر بیان داشت:علاوه بر غار سرابودک، غارهای دیگری در حاشیه منطقه شکار ممنوع بزمان از جمله غار کرمانچی، غار گربودار و غار هودیان وجود دارند.

هاشمزهی همچنین از شناسایی آبشار سرابودک توسط محیط‌‌بانان شهرستان ایرانشهر در دلگان خبر داد.

وی افزود: رودخانه سرابودک از کوه‌های بودک واقع در شمال جبرآباد از توابع شهرستان دلگان سرچشمه می‌گیرد و دارای آب لب شور فراوانی است که در حاشیه آن کشاورزی و دامداری رونق دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر اضافه کرد: طول مسیر این رودخانه دائمی حدوداً 30 کیلومتر است که دارای آب زلال و دارای نوعی ماهی رودخانه‌ای هست که در میانه‌ها در اثر فرسایش آبی حواشی و با مناظر جالب و دیدنی جلب توجه می‌کند و در آنجا آبشاری با حدود 11 متر ارتفاع طبیعت بکر و زیبایی به وجود آمده است.

هاشم‌زهی گفت: مردم منطقه برای گذران اوقات فراغت به ویژه در فصل بهار به این مکان می‌آیند و مدتی را در دل طبیعت زیبای منطقه می‌گذرانند.

وی ادامه داد: همچنین در حاشیه این رودخانه و اطراف آبشار، مارهایی زیست می‌کنند و از ماهیان داخل آب تغذیه کرده که خود این پدیده یکی از موارد اکوسیستم‌های بکر و بی‌نظیر دنیاست که کمتر جایی شاهد آن هستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایرانشهر بیان کرد: در حاشیه جنوبی رودخانه دشت ناجگ واقع است که تعدادی جبیر در آنجا زیست کرده و از آب این رودخانه استفاده می‌کنند.

هاشمزهی یادآور شد: همچنین در این منطقه علاوه بر جبیر، خرگوش، روباه، شغال، گرگ، تشی، خارپشت و پرندگانی نظیر هوبره، کبک، تیهو، باقرقره، انواع ماهی خورک، سبزقبا، قمری و کبوتر چاهی و پرستو و... نیز وجود دارند.

انتهای پیام/صا30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول