اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر ارزیابی وزارت علوم:

ایران دارای بالاترین نرخ تولید علمی در جهان است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران دارای بالاترین نرخ تولید علمی در بین کشورهای جهان است.

ایران دارای بالاترین نرخ تولید علمی در جهان است

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر رضا عامری عصر امروز در اختتامیه همایش آمایش آموزش عالی در دانشگاه مازندران گفت: آمایش آموزش عالی به دنبال آن است تا بر اساس یک نقشه راه و شناخت قابلیت‌های مناطق و استان‌ها نسبت به ایجاد دانشگاه‌ها، رشته‌ها و مقاطع تحصیلی و تربیت نیروی انسانی اقدام کند. 

وی با بیان اینکه در طی سه دهه پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، آموزش عالی کشور از توسعه کمی و کیفی چشمگیری برخوردار شده است اظهار داشت: تعداد جمعیت دانشجویی در حال حاضر به  4 میلیون و 500 هزار نفر، تعداد اعضای هیئت علمی به بیش از 70 هزار نفر و تعداد مؤسسات آموزش عالی به بیش از 2 هزار و 200 مؤسسه رسیده است. 

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، همچنین به پیشرفت کشور در دستیابی به دانش‌های نوین از جمله علوم و فناوری هسته‌ای، هوا فضا، بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: ایران در این علوم جزء 10 کشور اول دنیا و دارای بالاترین نرخ تولید علمی در بین کشورهای جهان است.

عامری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های بالقوه و بالفعل بسیار بالایی برای یک جهش علمی و فناوری برخوردار است و شایسته است از فرصت طلایی که توسعه آموزش عالی در اختیار کشور گذاشته است به نحو بهینه استفاده شود.

وی با بیان اینکه این کشور می‌تواند در تمامی عرصه‌ها از قبیل تولید علم، تولید فناوری و تبدیل علم به ثروت، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه به سطح مطلوبی دست یابد اظهار داشت: این امر به تعامل بخش‌های مختلف کشور در سطح ملی و در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در مقیاس مناطق و استان‌ها نیازمند است.

وی گفت: آموزش عالی باید با شناخت نیازهای جامعه نسبت به تربیت نیروی انسانی کارآمد اقدام کند تا از دانش‌آموختگان آموزش عالی برای رشد و توسعه کشور و تولید علم به ثروت استفاده شود.

عامری در گزارشی به چگونگی تشکیل ساختار مطالعاتی آمایش آموزش عالی در آذر ماه 1388 اشاره کرد و گفت: این ساختار اجرایی شامل سه بخش مستقل و در عین حال در هم تنیده کمیته راهبردی آمایش آموزش عالی، کارگروه‌های تخصصی آمایش آموزش عالی و کمیته‌های استانی آمایش آموزش عالی است.

وی در پایان متناسب‌سازی توسعه آموزش عالی با نیازهای جامعه در مقیاس استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ماموریت‌گرایی در توسعه مؤسسات رشته‌ها، مقاطع و زیرنظام‌های آموزش عالی، بازنگری در برنامه‌های آموزشی (به‌روزرسانی، بازنگری، کاربردی کردن، توسعه میان رشته‌ای‌ها) برای کارآمدی آموزش‌ها، تبیین و بازنگری و تفکیک ماموریت‌های زیرنظام‌های آموزشی متناسب با توانمندی‌های آنان و اهداف کلان آموزش عالی، ارتقای کیفیت در نظام آموزش عالی (ساختارسازی، تدوین شاخص‌ها و استانداردها اعتبارسنجی درجه‌بندی و رتبه‌بندی)، ارتقا و توسعه نقش و جایگاه آموزش عالی فراملی (دوره مشترک بین‌المللی، ایجاد شعب دانشگاه‌های داخل در خارج و پذیرش دانشجوی خارجی)را برخی از اهداف آمایش آموزش عالی برشمرد.

انتهای پیام/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول