اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت امنای کنگره‌های مهندسی عمران

سیاست نباید مسایل علمی را تحت‌الشعاع قرار دهد

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت امنای کنگره‌های مهندسی عمران گفت: برای دعوت از برخی مهمانان خارجی در کنگره‌های بین‌المللی مهندسی عمران گاهی مشکلاتی برای هیئت امنا پیش می‌آید و این در حالی است که مسائل علمی نباید تحت‌الشعاع امور سیاسی قرار گیرد.

سیاست نباید مسایل علمی را تحت‌الشعاع قرار دهد

سیداحمد انوار در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به برگزاری نهمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران در دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار داشت: هدف از برگزاری این کنگره بررسی آخرین یافته‌ها و دستاوردهای بخش‌های مختلف مرتبط با این علم با همراهی پژوهشگران این رشته از کشورهای مختلف بود.

وی تصریح کرد: برای برگزاری این کنگره‌ها از بسیاری از اساتید و محققان خارجی دعوت و هزاران ایمیل به دانشگاه‌های صنعتی سراسر دنیا فرستاده می‌شود.

رئیس هیئت امنای کنگره‌های مهندسی عمران افزود: در کنگره هشتم در شیراز برای دعوت از پروفسور لاکس که از سخنران کلیدی مراسم بود، نتوانستیم ویزا تهیه کنیم.

وی تاکید کرد: بنابراین تأثیر سیاست بر مسائل علمی را نمی‌توان نادیده گرفت و این موضوع بر کنگره‌های بعدی تأثیر گذاشته و میزان استقبال محققان خارجی را کم می‌کند.

انوار با بیان اینکه نمایندگان فرهنگی ایران و کشورهای مختلف باید در این زمینه فعال‌تر عمل کنند، ادامه داد: دو تا سه سال قبل از برگزاری هر کنگره بین‌المللی این موضوع به وزارت امور خارجه اعلام می‌شود و آنها می‌توانند ضمن اطلاع‌رسانی تمهیدات لازم را انجام و زمینه پیش‌گیری از این‌گونه مشکلات را فراهم کنند.

وی به بیان تاریخچه برگزاری کنگره‌ای مهندسی عمران پرداخته و بیان داشت: نخستین مجموعه کنگره‌های بین‌المللی مهندسی عمران در سال 1970 در شیراز ایجاد شد و پس از برگزاری دومین مجموعه در سال 1974 به دلیل وقوع انقلاب اسلامی تا سال 1369 (1997) که سومین کنگره بین‌المللی در شیراز برگزار شد، متوقف شد.

رئیس هیئت امنای کنگره‌های مهندسی عمران اضافه کرد: بار دیگر تا هفت سال برگزاری این کنگره به تعویق افتاد تا اینکه رفته رفته دانشگاه‌های دیگر نیز به مجموعه دانشگاه‌های برگزار کننده این کنگره پیوستند و چهارمین کنگره در مشهد برگزار شد.

وی تصریح کرد: در حد فاصل کنگره پنجم تا ششم همکارانی از مجموعه دانشگاه‌هایی مطرح که دوره‌های تحصیلات تکمیلی را با موفقیت گذرانده و فارغ‌التحصیل دکترا بودند گردهم آمدند تا مجموعه‌ای تشکیل داده و به کنگره‌ها سامان دهند که متشکل از نمایندگان 11 دانشگاه مطرح کشور بود.

انوار با اشاره به مشکلات ویژه حوزه عمران گفت: برای رفع این مشکلات لازم است علاوه بر کنگره‌های بین‌المللی کنگره‌های ملی نیز برگزار شود، به همین سبب از سال 2004 کنگره‌های ملی به صورت سالیانه در دانشگاه‌های صنعتی شریف، علم و صنعت، تبریز، تهران، مشهد و سمنان برگزار شد.

وی اضافه کرد: از جمله موضوعات اصلی این کنگره‌ها هم‌فکری متخصصان و اندیشمندان این حوزه درباره مشکلات پروژه‌های عمرانی در سطح کلان مملکت و یافتن راهکارهایی برای آنها است.

رئیس هیئت امنای کنگره‌های مهندسی عمران با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت که کنگره‌های ملی یا بین‌المللی مشکل خاصی را به طور مستقیم رفع کند، تاکید کرد: بیش‌تر کنگره‌ها تنها جایگاهی برای ارائه کارهای تحقیقاتی هستند و بُعد اجرایی آنها مورد بررسی قرار نگرفته است، اما با جمع‌بندی این تحقیقات می‌تواند به رفع مشکلات عمرانی و غیر عمرانی کمک کند و این هدفی است که ما دنبال می‌کنیم.

وی افزود: اکنون شش عضو جدید به هیئت امنا پیوسته‌اند و 17 دانشگاه مطرح ایران که دوره‌های فعال دکترا دارند عضو این هیئت امنا هستند.

انوار با اشاره به اینکه برگزاری هر کنگره نیاز به برنامه‌ریزی طولانی مدت دارد، تاکید کرد: از مدت‌ها پیش کنگره ملی هفتم برای دانشگاه زاهدان و کنگره هشتم برای دانشگاه صنعتی بابل برنامه‌ریزی شده و تمام تلاش ما بر این است که این کنگره‌ها تمام دانشگاه‌های صنعتی ایران را پوشش دهد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول