اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پروفسور رضا:

هویت ایرانی را نباید با جایزه غربی معامله کرد

خبرگزاری فارس: ریاضیدان و دانشمند برجسته گیلانی در جهان گفت: ایرانیانی که از غرب جایزه می‌گیرند نباید برای دریافت جوایز غربی هویت ایرانی بودن خود را مخفی نگاه ‌دارند.

هویت ایرانی را نباید با جایزه غربی معامله کرد

پروفسور فضل‌الله رضا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس خدمت به خلق خدا را بزرگ‌ترین خدمت‌ها دانست اظهار کرد: جوان غربی مانند جوانان شرقی خیال‌پرداز، احساساتی و عاطفی نیست بلکه او با واقعیت سر و کار دارد در حالی که جوانان شرقی در خیال دور و دراز خود به سر می‌برند و همین مسئله او را از پیشرفت باز می‌دارد.

وی با بیان اینکه امروزه گاهی در کشورهای در حال توسعه از نبودن وسایل می‌نالیم، افزود: کارکردن بدون دستگاه‌های عریض و طویل غربی را نوعی خفت می‌شماریم و هیچ کس از کمی همت صحبت نمی‌کند در حالی که ابوعلی سینا، رازی و ابوریحان بیرونی وسایل کارشان با امکانات امروزی ما قابل مقایسه نبود.

ریاضیدان برجسته گیلانی ادامه داد: اگر فردی دقت ابوریحان بیرونی و وسایل امروزی را در اختیار داشت در دل کهکشان‌ها فرو می‌رفت و بر ماه و مشتری خیمه می‌زد.

وی با اشاره به ورود به دوران آگاهی برای دست یافتن به پیشرفت‌های دانش و فناوری اقتصادی، اذعان کرد: در این راستا بهتر است جوانان بنیاد هویت ایرانی را با ستون‌های خرد استوار کنند.

پروفسور رضا، وارستگی و آراستگی فردی و ملی جوانان را در پیوند بین فرهنگ ایران باستان و ایران پس از اسلام خواند و گفت: قرار دادن علم و فرهنگ در صف نخست غیر ممکن نیست و تنها نیازمند همت عالی، همکاری و از خود گذشتگی است.

وی با بیان اینکه بنده در آن سوی دنیا هر لحظه منتظر نام‌آوری فردی از گیلان زمین هستم، ابراز کرد: بی‌اطلاعی جوانان از مسایل پیرامون خودشان موجب می‌شود تا کهنه‌کاران آزمند کمتر مجال بارور شدن نو رسیدگان بلند جوی را بدهند.

این دانشمند برجسته گیلانی، با تصریح بر اینکه جوانان ما شایستگی صعود قله‌های بلند را دارند، تصریح کرد: اینگونه نیست تمام افرادی که در غرب جایزه نوبل گرفته‌اند واقعا کشف درستی از واقعیت‌های علمی را داشته‌اند بلکه در بیشتر موارد ثابت شده که پس از مدتی کشفشان درست نبوده است.

وی اضافه کرد: باید دید آیا ایرانیانی که از غرب جایزه می‌گیرند خود را ایرانی می‌دانند یا اینکه برای دریافت جوایز غربی هویت ایرانی بودن خود را مخفی نگاه می‌دارند.

پروفسور رضا افزود: دنیای غریبی شده و بسیاری از ایرانیان خارج از کشور فریفته غرب شده‌اند در حالی که در بافت اجتماعی غرب خرد گرایی نفوذ کرده و زمینه را برای بنیانگذاری صنایع ماشینی و فناوری آماده کرده است.

وی، با تصریح بر اینکه ماشین، زبان احساسات ما را نمی‌فهمد، گفت: باید با زبان عقل با او سخن گفت و زبان ماشین‌ها و رایانه‌ها زبان خرد است و این نظم و ترتیبی که بر جهان حکمفرماست نشان دهنده زبان علایم و اشارات ریاضی و بر مبنای حساب و هندسه ساخته شده و جهان آفرین این همه نعمت را در اختیار انسان قرار داده است.

این مدرس و دانشمند برجسته جهان، با تاکید بر اینکه جوانان برای شکوفا شدن استعدادهای خود و خدمت به خلق در تلاش و تکاپو باشند، تصریح کرد: برای رسیدن به قله‌ها باید جهان‌بینی خود را توسعه دهیم و جهان آفرینش را با چشم باز ببینیم و بشناسیم.

به گزارش فارس، گیلان همواره سرزمین نام‌آوران بوده و پروفسور فضل‌الله رضا نیز یکی از این ستاره‌های درخشان گیلان است که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود در ایران برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفت و تمام دستاوردهای علمی خود را برای هموطنانش به ارمغان آورد.

پروفسور رضا 98 ساله است و تاکنون خدمات علمی بسیاری را به ایران و جهان ارائه کرده که مهم‌ترین مقالات وی در مجلات علمی بسیاری در جهان چاپ و منتشر شده است.

نگاهی به شاهنامه، تاریخ و نقد شعر فارسی، برگ بی‌برگی، هندسه علمی و عملی، حدیث آرزومندی، فضاهای خطی، مهجوری و مشتاقی، تحلیل شبکه‌های برق، دیده‌ها و اندیشه‌ها، تئوری اطلاعات و ... از جمله آثار گرانبهای این فرهیخته گیلانی است که علاوه بر زبان فارسی به چند زبان زنده دنیا نیز ترجمه شدند.

این دانشمند برجسته جهان در سال 1324 موفق به گرفتن مدرک دکترا در رشته مهندسی برق از دانشگاه نیویورک شد و از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است.

پروفسور رضا دومین رئیس دانشگاه صنعتی شریف و از 1353 تا 57 سفیر ایران در کانادا بود.

پروفسور فضل‌الله رضا دارای کرسی استادی در MIT، موسسه فناوری مرکزی سوئیس، دانشگاه فناوری دانمارک، دانشگاه کلرادو آمریکا و دانشگاه پاریس فرانسه و مک‌گیل کانادا بوده و دهها کتاب و مقاله علمی در جهان به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی تألیف کرده است.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول