اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی 13 سال گذشته

713 مدرسه با کمک خیران اصفهانی احداث شده است

خبرگزاری فارس: مدیرکل نو‌سازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: طی 13 سال گذشته چهار هزار و 241 کلاس در قالب 713 مدرسه و با کمک 228 میلیارد تومانی خیرین در سطح استان احداث شده است.

713 مدرسه با کمک خیران اصفهانی احداث شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدحسین سجاد ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: درصد میانگین مشارکت‌های خیران در ساخت مدارس در هر سال 2.28 دهم کلاس درس است.

وی به برگزاری چهاردهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز اشاره کرد و ادامه داد: این جشنواره در اردیبهشت ماه هر سال برای بیان مشکلات آموزش و پرورش، تبیین مشکلات و نارسایی‌ها و تکریم و تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار برگزار می‌شود.

مدیرکل نو‌سازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان تصریح کرد: اجرای طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش که به طرح 6+3+3 معروف است و اجرای این طرح نیز بدون مشارکت و کمک‌های خیرین امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه توسعه سالن‌های ورزشی به ویژه برای دختران از سیاست‌های این اداره و بخشی از طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش در بخش تربیتی به شمار می‌رود، اضافه کرد: یک‌نوبته شدن مدارس یکی از اهداف طرح تحول بنیادین محسوب می‌شود و این موضوع طی سال‌های گذشته از مهم‌ترین اهداف این اداره بوده است.

سجاد با بیان اینکه سال گذشته مقرر شد که تمام مدارس به یک‌نوبته تبدیل شوند، تاکید کرد: فضا‌های بودن استفاده موجود در مدارس و دفاتر موجود در اختیار دو نوبت مدارس نیز به کلاس درس تبدیل شد و سال گذشته عمده مدارس موجود در استان به یک‌نوبته تبدیل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 8.7 از کلاس‌های موجود در استان دو نوبته هستند، افزود: عمده این کلاس‌ها در مناطقی مانند ناحیه پنج و خمینی‌شهر وجود دارد که ظرفیت نیروی انسانی و فضا‌های آموزشی موجود در این مناطق جوابگوی اجرای این طرح نیست.

مدیرکل نو‌سازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان بیان داشت: تدابیر موجود در راستای اجرای طرح تحول بنیادین در راستای یک نوبته شدن تمام مدارس موجود در سطح استان و تعطیلی این مدارس در روز‌های پنج شنبه می‌چرخد.

وی با اشاره به اینکه تغییر نظام آموزشی در سال تحصیلی آتی به این صورت بوده که نظام 5+3+4 به نظام 6+3+3 تبدیل می‌شود، گفت: به اعتقاد متولیان نظام آموزشی پایه ششم ابتدایی همچون خلأیی در نظام آموزشی کشور بوده است که با شکل‌گیری این پایه این خلأ‌ها جبران می‌شود.

سجاد با بیان اینکه آموزش و پرورش در کنار هر مدرسه پنج کلاسه به یک اتاق و در کنار هر مدرسه 10 کلاسه به دو اتاق نیازمند است، اظهار داشت: از سال 1356 تا کنون تمام مدارس ابتدایی با مضرب پنج ساخته شده‌اند و به ازای هر پنج کلاس درس در مدارس باید یک اتاق به عنوان کلاس ششم ابتدایی در مدارس اضافه شود.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از این ظرفیت‌ها در مدارس موجود است، اضافه کرد: به صورت تقریبی آموزش و پرورش در سطح استان برای راه‌اندازی پایه ششم ابتدایی به حدود دو هزار کلاس درس نیاز داشته که بخشی از آنها با استفاده از فضا‌های موجود و تغییر کاربری آنها تأمین شده است.

مدیرکل نو‌سازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان تصریح کرد: تأمین بخش دیگری از کلاس‌های جدید نیز به احداث و راه‌اندازی کلاس‌های جدید نیازمند بوده که استان در این زمینه به احداث 91 کلاس درس نیاز داشته است.

وی با اشاره به اینکه احداث این کلاس‌ها به حدود دو میلیارد و 275 میلیون تومان نیاز دارد، ادامه داد: در برخی از مدارس بنا به دلایلی احداث کلاس‌های جدید به صلاح نیست که در این مدارس کانکس‌هایی مستقر می‌شوند.

سجاد با بیان اینکه 148 کانکس برای تأمین فضا‌های آموزشی در مدارس مستقر می‌شوند، تاکید کرد: بخش دفتری و امور اداری موجود در مدارس به این کانکس‌ها منتقل می‌شوند و دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی در اتاق مربوط به دفتر و امور اداری  به تحصیل خود ادامه می‌دهند و این موضوع به حدود دو میلیارد تومان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه کانکس‌های استقرار یافته در مدارس به دانش‌آموزان اختصاص ندارد، افزود: حدود 200 مدرسه موجود در استان با اندکی بهسازی می‌تواند پاسخگوی نیاز آموزش و پرورش در راستای تأمین فضا‌های آموزشی مورد نیاز باشد که برای بهسازی این مدارس حدود 800 میلیون تومان مورد نیاز است.

مدیرکل نو‌سازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با تاکید بر اینکه مشکل فضای آموزشی طرح تحول بنیادین در استان با حدود پنج میلیارد تومان برطرف می‌شود، تاکید کرد: در سال تحصیلی آتی پایه نخست راهنمایی در مدارس وجود ندارد و ساماندهی فضای آموزشی به ادغام برخی از مدارس راهنمایی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی آتی باید تعدادی از مدارس راهنمایی موجود در سطح استان به دوره ابتدایی اختصاص داده شود، بیان داشت: به ازای هر سه مدرسه راهنمایی باید یک مدرسه به دوره ابتدایی منتقل شود و این موضوع به دلیل مدیریت واحد در آموزش و پرورش عملیاتی است.

سجاد با بیان اینکه برطرف شدن این مشکل در مدارس غیر انتفاعی نیز به مدیریت واحد نیاز دارد، گفت: طی 13 سال گذشته چهار هزار و 241 کلاس در قالب 713 مدرسه و با کمکی معادل 228 میلیارد تومان توسط خیران در سطح استان احداث شده است.

وی با اشاره به اینکه به صورت میانگین سالانه 326 کلاس درس در قالب 55 مدرسه با کمک خیران در سطح استان احداث شده است، اظهار داشت: خیران با توجه به علاقه خود عرصه فعالیت و کمک‌های خود را خودشان تعیین می‌کنند.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول