اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عصر امروز برگزار می‌شود

افتتاحیه بزرگ‌ترین رخداد خوشنویسی کشور در قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از برگزاری آیین افتتاحیه دومین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی در قزوین خبر داد.

افتتاحیه بزرگ‌ترین رخداد خوشنویسی کشور در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، دومین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی عصر امروز در قزوین برگزار می‌شود.

قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی کشور در دوساله نخست توانست میزبان خوبی برای این رخداد بزرگ هنری باشد، بر همین اساس پیرامون دومین دوسالانه که عصر امروز در قزوین برگزار می‌شود با محمدحسین شفیعی‌ها، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت‌و‌گو نشستیم.

 

فارس: دومین دوسالانه خوشنویسی چه تفاوت‌هایی با دور قبل دارد و آیا برنامه‌های جنبی خاصی برای این دوره پیش‌بینی شده است؟

- دوسالانه خوشنویسی به دلیل جایگاه و اعتباری که در فعالیت‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و به عنوان معتبرترین رخداد خوشنویسی کشور، یکی از اهدافش این است که بتواند جریان خوشنویسی کشور را هدایت و رهبری کرده و توسعه ببخشد و همچنین اگر ضعف‌هایی در خوشنویسی کشور وجود دارد، مانع از ادامه آنها بشود تا خوشنویسی ایران همچون گذشته از یک قوت و استحکام لازم برخوردار باشد.

بر این اساس از جمله تغییراتی که در مقایسه با دوسالانه قبلی ایجاد شده در شکل رقابت است، براساس مصوبات شورای راهبردی دوسالانه خوشنویسی ایران با عنایت به این نگاه، قرار بر این شد تا به منظور ارزیابی بهتر عیار و جنس کار خوشنویسان و عادلانه‌تر بودن داوری‌ها در  بخش رقابت شرکت کننده‌ها صرفا  آثار خوشنویسی محض، بدون هیچگونه آرایش و دخل و تصرف بعد از خوشنویسی، ارائه دهند. این مورد به این دلیل مهم است که اصل در خوشنویسی، خود خوشنویسی است هر چند که تذهیب به زیبایی آن می‌افزاید و بحثی در مورد آن نیست، ولی باید توجه داشت از قدما به عنوان خوشنویس یاد می‌کنیم نه تذهیب‌کار و آنچه به عنوان تاریخ ایران در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد، خطاطی است.

بنابراین در وهله نخست باید خوشنویسی زیبا باشد و بر همین اساس تصمیم گرفته شد تا آثار به صورت خوشنویسی محض بدون ذکر نام هنرمند در زیر کار و در اندازه مشخص و با متن مشخص دریافت شود تا داوری راحت‌تر و دقیق‌تر انجام بگیرد.

 

فارس: پیرامون برنامه‌های جنبی دوسالانه دوم توضیح بیشتری می‌دهید؟

- در خصوص برنامه‌های جنبی، دو پیش‌همایش برگزار شده است، یک همایش دیگر نیز در دوره دومین دوسالانه راجع به شکسته نستعلیق خواهیم داشت که چون این دوره به نام درویش عبدالمجید است و ایشان شکسته‌نویس برتر تاریخ خوشنویسی ایران است به نام ایشان برگزار می‌شود.

همچنین یک برنامه در رابطه با بیداری اسلامی در دوره برگزاری دوسالانه اجرا می‌شود و هنرمندان و اساتید به ارائه خوشنویسی زنده می‌پردازند که کارگاه آموزشی و اهدای جوایز برای منتخبان این بخش نیز پیش‌بینی شده است.

همچنین انجمن خوشنویسان قزوین که مسئولیت اداره داخلی نمایشگاه را بر عهده دارد، برنامه‌های مختلفی را هر روز اجرا می‌کند و در پایان دوسالانه نیز برنامه فروش آثار را داریم. به هنرمندانی که در مسابقه شرکت کرده‌اند، اعلام شده تا چنانچه مایل به فروش آثار خود هستند، قیمت آن را اعلام کنند تا در هفته پایانی نمایشگاهی برای فروش این آثار برپا شود و در پایان دوسالانه نیز انجمن خوشنویسان تهران این تابلوها را به تهران منتقل کرده و به مدت 10 روز در معرض فروش می‌گذارد.

 

فارس: آیا موقعیت قزوین برای برگزاری دوسالانه خوشنویسی ایران که یک برنامه ملی و بین‌المللی است تثبیت شده است و یا احتمال تغییر میزبانی به استان دیگر وجود دارد؟

- تعدادی از استان‌ها به صورت جدی تمایل به میزبانی دوسالانه دارند، البته برگزاری خود دوسالانه الزاما این نیست که همیشه در قزوین باشد هر چند که این اتفاق خوبی است ولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه دائمی دوسالانه را در قزوین قرار داده است و بر برگزاری دومین دوسالانه در قزوین تأکید داشت که امیدواریم با تلاش‌هایی که دوستان ما در مجموعه فرهنگ و ارشاد و انجمن خوشنویسان انجام می‌دهند بتوانیم دومین دوسالانه را کامل‌تر و بهتر اجرا کنیم و بتوانیم همچنان برگزاری دوسالانه را نیز در قزوین داشته باشیم. آنچه به عنوان پشتوانه پایتختی قزوین اهمیت دارد، وجود دبیرخانه دائمی دوسالانه خوشنویسی در قزوین است و ادامه خواهد یافت.

 

فارس: یکی از انتقاداتی که بر دوسالانه اول وارد شد، این بود که برخی معتقد بودند شرکت‌کنندگان خارجی در حدی نبودند که دوسالانه عنوان بین‌المللی داشته باشد، آیا در دومین دوسالانه به این موضوع توجه شده است؟

- اگر عنوان بین‌المللی بر دوسالانه گذاشته شده، الزاما این نیست که یک طیف وسیعی از هنرمندان خارجی در آن حضور داشته باشند، علت این انتخاب در شورای سیاست‌گذاری این بود که اگر با انتخاب این عنوان حرکت را آغاز کنیم، همت برای بین‌المللی شدن آن فراهم می‌شود.

افرادی که نسبت به این قضیه حساس هستند توجه داشته باشند، گرچه بین‌المللی بودن در حال حاضر پررنگ نیست ولی خود این موضوع می‌تواند زمینه‌ای باشد برای جدی‌تر پرداختن به این موضوع.

در این دوره از برگزاری، تلاش بیشتری نیز در این خصوص انجام دادیم، به عنوان نمونه فراخوان به زبان انگلیسی منتشر شده و در وب‌سایت دوسالانه قرار گرفته است.

همچنین از طریق رایزنان فرهنگی کشورمان اطلاع‌رسانی صورت گرفته و مقرر شد تا با خوشنویسان و علاقه‌مندان خوشنویسی ارتباط برقرار کنند و از اساتید خارجی دعوت صورت بگیرد. قطعا در نمایشگاه آثار تعدادی از خوشنویسان خارج از کشور را خواهیم داشت و مهمانان خارجی نیز حضور پیدا می‌کنند و این موضوع که بعد بین‌المللی برای دوسالانه وجود ندارد، کاملا تکذیب می‌شود و من گله‌مندی خودم را از برخی نشریات و رسانه‌هایی که متأسفانه به این مقوله پرداختند و رعایت این معنا را نکردند ابراز می‌کنم.

 

فارس: یکی دیگر از انتقادات این بود که چرا از هنرمندانی مانند استاد محصص و استاد قنبری که از مشاهیر خوشنویس معاصر قزوین هستند، حتی با چاپ پوستر یکی از آثارشان تقدیر به عمل نیامده است؟

- در نمایشگاه فضایی برای خوشنویسان مرحوم در نظر گرفته شده است، در دوسالانه اول گرامیداشت میرعماد برگزار شد و در دوسالانه دوم درویش عبدالمجید طالقانی که هر دو به نوعی قزوینی محسوب می‌شوند و از اساتید برجسته و شاخص خوشنویسی در گذشته بوده‌اند.

انتخاب این موضوع بر عهده شورای سیاست‌گذاری است و نگاه این شورا نیز بر این معنا بوده که در حال حاضر به هنرمندان شاخص قدیمی پرداخته شود و انتخاب این دو نفر نیز به خاطر قزوینی بودن آنها نیست بلکه به خاطر اینکه شاخص‌ترین چهره‌ها در رشته خودشان بودند، صورت گرفته است و ممکن است به تدریج شورای سیاست‌گذاری به هنرمندان معاصر نیز بپردازد.

 

فارس: در خصوص دانشکده خوشنویسی در قزوین نیز برنامه‌ای پیش‌بینی شده است؟

تلاش می‌کنیم تا رشته خطاطی مانند بسیاری از رشته‌های هنری که در حال حاضر تدریس می‌شود به عنوان یک رشته مجزا در نظر گرفته شود و در این راستا مذاکراتی هم با وزارت علوم در گذشته انجام داده‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

==============

گفت‌و‌گو: محمد رستمی

==============

انتهای پیام/و10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول