اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار خلخال تاکید کرد

عملکرد ضعیف آب منطقه‌ای اردبیل قابل گذشت نیست

خبرگزاری فارس: فرماندار شهرستان خلخال گفت: عملکرد ضعیف آب منطقه‌ای اردبیل در مورد پروژه‌های شهرستان خلخال قابل اغماض و گذشت نیست.

عملکرد ضعیف آب منطقه‌ای اردبیل قابل گذشت نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ذبیح‌الله عبداللهی عصر امروز در جلسه مشترک فرماندار کوثر در مورد بررسی وضعیت آب منطقه‌ای در جنوب استان اردبیل اظهار داشت: عملکرد مدیریت آب منطقه‌ای استان در مورد پروژه سد بفرآجرد و مطالعات سدهای حوزه خلخال و کوثر ضعیف و بسیار تأسف‌بار است به طوری که بی‌توجهی‌ها به این حوزه سبب شده است تا انتظارات به حق مردم به بار ننشیند.

وی تصریح کرد: مدیریت این مجموعه باید پاسخگوی این ضعف و کاستی‌ها باشد در حالی که بارها به جلسات و نشست‌های مشترک بررسی وضعیت پروژه‌های آب منطقه‌ای دعوت شده اما هرگز حاضر به پاسخگویی و حضور در این جلسات نبوده است.

عبداللهی مطالعات سه سد هشتجین، اندبیل و نیاخرم خلخال از سال 83 شروع شده ولی هیچ یک از این پروژه‌ها بعد از گذشت هشت سال از اجرای آنها به ثمر ننشسته است که این نشان از ضعف آب منطقه‌ای استان در تکمیل پروژه‌ها و برآورده کردن مطالبات مردم است.

به گزارش فارس، فرماندار خلخال اضافه کرد: محور توسعه شهرستان خلخال توجه به حوزه آب و خاک است و ضرورت دارد در رونق این بخش سدهای نیمه‌تمام، پروژه‌های آبیاری و زهکشی و پایاب سدها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و با تکمیل آن زراعت و باغبانی رونق و توسعه حقیقی پیدا کند.

وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: شایسته نیست پروژه‌ای را که در مدت زمان دو یا سه ساله قابل تحقق بوده در یک فرجه زمانی هفت یا هشت ساله همچنان بلاتکلیف بماند و هیچ حرکت مثبتی از سوی مسئولان در این زمینه مشاهده نشود.

در این نشست فرماندار کوثر نیز خواستار مطالعه و مکان‌یابی برای احداث سد و مهار آب‌های سطحی و ساماندهی رودخانه‌های شهرستان کوثر شد.

سعدالله رئیس‌ساداتی تکمیل و به بهره‌برداری رساندن سد کوثر را از عمده اهداف و پیگیری‌ها عنوان کرد و بیان داشت: به نظر می‌رسد آبگیری این سد بعد از سال‌ها انتظار امسال به نتیجه برسد و همزمان با آن پایان سد نیز برای بهره‌برداری کافی زارعان و کشاورزان مورد عنایت و توجه قرار گیرد.

جلیل جعفری‌بنه منتخب مردم خلخال و کوثر نیز خواستار پیگیری آب منطقه‌ای استان در سرعت‌بخشی به اتمام مطالعات و اجرای سدهای تأثیرگذار در این شهرها شد.

وی در پایان ادامه داد: جنوب استان همچنان از ضعف زیرساخت‌های حوزه کشاورزی و راه رنج می‌برد که ما تلاش می‌کنیم با تخصیص اعتبارات بیشتر این نواقص را به سرعت برطرف کنیم.

*افزایش 94 درصدی نزولات جوی در نمین

در جلسه مشابه در نمین و با هدف بررسی وضعیت سدهای معیشتی در این شهرستان فرماندار نمین از اختصاص چهار میلیارد ریال برای احداث دو سد حور و دگرمانداراق در نمین خبر داد.

سید تقی دریتیم گفت: احداث سدهای معیشتی سبب بالا رفتن درآمد روستاییان و حفظ و افزایش جمعیت روستایی و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها می‌شود.

وی افزود: دولت اهتمام جدی برای توسعه بخش کشاورزی دارد و برای رفع موانع صدور مجوز احداث چهار سد معیشتی مطالعه شده را در نمین داده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه از انجام تست‌های لازم و آماده بودن طرح آبیاری بارانی در 500 هکتار از اراضی روستای علی‌بولاغی خبر داد.

اسدالله محسن‌زاده تصریح کرد: به زودی نسبت به تأمین آب این 500 هکتار اراضی مستعد اقدام می‌شود.

مدیر پایه مطالعات منابع آب استان اردبیل نیز در این جلسه خاطر نشان کرد: میزان بارش نزولات آسمانی در نمین نسبت به سال آبی گذشته 94 درصد افزایش یافته است.

رسول سیفی اضافه کرد: میزان بارش نزولات آسمانی در فروردین سال 90 در شهرستان نمین 15 میلی‌متر بود که در سال آبی جاری این رقم به 145 میلی‌متر رسید.

وی این روند افزایشی را نویدبخش سالی پربرکت برای نمین توصیف کرد و ادامه داد: این موضوع بر روند افزایش منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و بالا آمدن سطح آب چاه‌های این منطقه تأثیر مثبت داشته و توسعه منابع طبیعی، مراتع و جنگل‌ها را به دنبال داشته است.

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول