اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری:

وزارت علوم از بین‌المللی شدن دانشگاه آزاد قزوین حمایت می‌کند

خبرگزاری فارس: قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری با تأکید بر جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری از بین‌المللی شدن دانشگاه آزاد اسلامی قزوین حمایت می‌کند.

وزارت علوم از بین‌المللی شدن دانشگاه آزاد قزوین حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ارسلان قربانی ظهر امروز در نشست تبادل نظر در زمینه همکاری‌های علمی، بین‌المللی و چالش‌های مربوط به آن در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اظهار کرد: وزارت علوم در جریان پیشرفت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است و درصدد است تا از این استعداد و ظرفیت‌ها استفاده کند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در مقایسه با دانشگاه‌های بزرگ دنیا چیزی کم ندارد و می‌تواند با استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایش بین‌المللی شود.

قربانی با تأکید بر استفاده از اساتید زبان انگلیسی در بخش بین‌الملل دانشگاه‌ها عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در معماری فضای دانشگاه نیز با استفاده از معماری اسلامی و نوین توانسته محیط علمی خوبی را فراهم کند که این مهم قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: رویکرد اصلی وزارت علوم این است که از ظرفیت‌های همه دانشگاه‌ها استفاده کند و دانشگاه آزاد نیز یکی از بدنه‌های اصلی وزارت علوم است.

قربانی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین زمینه مناسب برای همکاری‌های چند جانبه، تأسیس شعب دانشگاهی و برگزاری کنفرانس‌های علمی را دارد و می‌تواند میزبانی برخی از سازمان‌های تخصصی منطقه‌ای و بین‌المللی را در آینده در اختیار داشته باشد.

وی عنوان کرد: در بحث استفاده از قابلیت‌ اساتید خارجی همکاری‌های مطلوبی با دانشگاه آزاد اسلامی قزوین صورت گرفته است که باید در این زمینه شتاب بیشتری در فعالیت‌ها صورت بگیرد.

قربانی بیان کرد: در زمینه گفتمان فرهنگی و تمدنی کشور ارائه تصویری واقعی از پیشینه تاریخی و دینی کشور در جهان لازم است تا تصویر کاریکاتوری که در ذهن غربی‌ها از ایران وجود دارد، برطرف شود.

قائم‌مقام وزیر علوم تصریح کرد: تأسیس کرسی‌های اسلام‌شناسی و اعزام اساتید به کشورهای خارجی می‌تواند در بحث معرفی ایران و دین اسلام مؤثر باشد که در این زمین نیز ده‌ها استاد به کشورهای مختلف از جمله چک و فرانسه اعزام شده‌اند.

وی اضافه کرد: همکاری‌های بین‌المللی یک فرآیند است نه یک وضعیت و باید با جهانی شدن علم، در مسیر منافع ملی حرکت شتاب‌داری بگیرد.

قربانی عنوان کرد: دیپلماسی علمی و فن‌آوری از جمله مواردی است که باید در آن تلاش بیشتری شود و در این زمینه نیز با همه کشورها حتی آمریکا نیز تبادل علمی وجود دارد و این تبادل تنها با رژیم صهیونیستی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در زمینه دیپلماسی علمی و فن‌آوری، کشورهای مسلمان که نیاز به تکنولوژی ما دارند در اولویت قرار دارند.

قربانی همکاری‌های بین‌المللی را یک فرصت دانسته و عنوان کرد: شهادت دانشمندی مانند احمدی‌ روشن توسط بیگانگان به دلیل پیشرفت علمی دانشمندان ماست و همکاری‌های بین‌المللی برای ما یک فرصت است و نه تهدید.

وی اظهار کرد: نظم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نشان از بین‌المللی بودن این دانشگاه است و وزارت علوم حمایت خود را از بین‌المللی شدن این دانشگاه می‌کند.

قربانی تأکید کرد: در همکاری‌های بین‌المللی همیشه چالش وجود دارد ولی برطرف شدن چالش‌ها و تغییر ذهن طرف مقابل می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود زیرا همکاری در بحث بین‌المللی، مداخله محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در زمینه تولید علم یادآور شد: در سال 2011 رتبه نخست تولید علم را در منطقه کسب کرده‌ایم و توجه به زبان انگلیسی و دیگر زبان‌های دنیا می‌تواند به توسعه همکاری‌های بین‌المللی کمک کند.

وی با تأکید بر حل مشکلات جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور عنوان کرد: در برنامه پنجم توسعه باید 24 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور جذب شود که دانشگاه آزاد می‌تواند در رفع این دغدغه وزارت علوم کمک شایانی بکند.

قربانی ادامه داد: ایران جزو کشورهای برتر در زمینه تقاضا برای تحصیلات تکمیلی است و پذیرش 10 هزار دانشجوی دکتری در سال گذشته پاسخگوی نیازهای کشور نیست که برگزاری دوره‌های مشترک یکی از راهکارهای این مهم است.

وی با تأکید بر فرهنگ‌سازی در بحث روابط بین‌الملل اضافه کرد: با برگزاری ورک‌شاپ و گفتمان می‌توان بر افزایش همگرایی و نهادینه کردن این بحث کمک کرد.

قربانی در خاتمه بر ضرورت خصوصی‌سازی تأکید کرد و افزود: دانشگاه آزاد به علت خصوصی بودنش می‌تواند در مباحث مختلف موفق باشد که با مدیریت جدید آن تعامل این دانشگاه با وزارت علوم نیز در شرایط مطلوبی قرار دارد.

انتهای پیام/آ10/پ3003

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول