اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس بهبود تولیدات گیاهی خراسان‌شمالی تاکید کرد

توجه به حریم رودخانه‌ها در تردد دام در خراسان‌شمالی

خبرگزاری فارس: کارشناس بهبود تولیدات گیاهی خراسان‌شمالی با اشاره به احتمال بارش‌ها طی هفته جاری در استان و وقوع سیلاب، رعایت و توجه حریم رودخانه‌ها در تردد دام و انسان را مورد تاکید قرار داد.

توجه به حریم رودخانه‌ها در تردد دام در خراسان‌شمالی

محمدتقی کاظمیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار داشت: به دلیل احتمال وقوع سیلاب، حریم رودخانه‌ها در تردد دام و انسان و استقرار ادوات کشاورزی و کارگاه‌های پروژه‌های آب و خاک رعایت شود.

وی افزود: بر همین اساس باید از عبور گله از رودخانه‌هایی که امکان وقوع سیلاب در آن‌ها وجود دارد، جلوگیری شود.

کاظمیان همچنین با اشاره به اینکه دامداران در بارندگی‌های شدید از مراتع باتلاقی استفاده نکنند، گفت: ‌استفاده از این مراتع سبب بروز مشکلات و خطرهایی برای دامداران و احشام خواهد شد.

وی اظهار داشت: به دامداران توصیه می‌شود تا در صورت وقوع رعد و برق از دامنه کوه برای چرای دام استفاده کنند.

کارشناس بهبود تولیدات گیاهی خراسان‌شمالی با تاکید بر جلوگیری از ورود سیلاب به مزارع از طریق بستن کانال‌ها و ورودی مزرعه افزود: انجام آبیاری در مزارع دیم غلات و حبوبات با استفاده از روان آب‌های موجود و باغات دیم ضرورت دارد.

وی مبارزه تلفیقی در باغاتی که با سابقه بیماری غربالی، لب شتری و آنتراکنوز گردو و شانکرهای قارچی و باکتریایی را پس از پایان بارندگی مورد تاکید قرار داد.

کاظمیان تصریح کرد: مبارزه تلفیقی در باغات سیب،‌ گلابی و آلوده به بیماری آتشک و بیماری لکه سیاه و سفیدک که سطحی سیب و سفیدک داخلی انگور در منطقه بدرانلو پس از پایان بارندگی‌ها در استان ضرورت دارد.

وی تسریع در کنترل شیمیایی بر علیه علف‌های هرز در مزارع گندم و جو را نیز برشمرد و گفت: در صورت عدم باد و بارندگی حداقل به مدت پنج ساعت کنترل شیمیایی توصیه می‌شود.

به گفته کارشناس بهبود تولیدات گیاهی خراسان‌شمالی، صرفا غرس نهال‌های گلدانی، زیتون، انار و پسته در اسرع وقت انجام شود.

وی همچنین تسریع در مبارزه تلفیقی با علف‌های هرز در باغات به منظور ذخیره رطوبت به‌ویژه در باغات دیم پس از پایان بارندگی‌ها را برشمرد و افزود: استفاده از کندوهای زنبور عسل برای افزایش راندمان گرده افشانی در باغات میوه دانه‌دار و کلزا می‌تواند در دستور کار کشاورزان قرار بگیرد.

کاظمیان همچنین یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها بعد از هر بارندگی را آماده شدن شرایط برای کشت پنبه و ذرت و همچنین آفتابگردان در سطح استان عنوان کرد و گفت: انتقال نشاهای گوجه‌فرنگی نیز در این مقطع ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: انجام عملیات محلول‌پاشی باغات پس از پایان بارندگی‌ها و حداقل یک هفته بعد از ریزش گل‌ها برای جلوگیری از ریزش میوه‌ها در قالب محلول پاشی کود اوره برای اراضی گندم و جو لازم است.

نیمی از جمعیت 843 هزار نفری خراسان‌شمالی در روستاها سکونت داشته که عمدتاً به کار کشاورزی اشتغال دارند.

انتهای پیام/ع20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول