اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‎برای نخستین بار در کشور انجام شد

رهاسازی 10 هزار قطعه ماهی در رودخانه منتهی به دریا خزر

خبرگزاری فارس: مدیر کل شیلات گلستان گفت: برای نخستین بار در کشور تکثیر انبوه پائیزه بچه ماهیان خاویاری به تعداد 100 هزار قطعه و رهاسازی بیش از 10 هزار قطعه در اوزان 10 گرم در رودخانه منتهی به دریا خزر انجام شد.

رهاسازی 10 هزار قطعه ماهی در رودخانه منتهی به دریا خزر

به گزارش خبرگزاری فاس از گرگان به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، علی‎اکبر پاسندی اظهار داشت: تکثیر ماهیان خاویاری معمولا در اواخر اسفند تا اوایل فروردین ماه آغاز و پس از دو ماه پرورش در خرداد ماه در اوزان سه گرم رهاسازی می‎‎شود، اما به لطف خداوند متعال و تلاش شبانه‎روزی کارشناسان مجرب و آماده‎سازی زیرساخت‎ها پس از دو سال تکثیر انبوه فیل ماهی در پائیز سال 1390 آغاز شد.

وی تصریح کرد: در سال جاری مقدار 75 هزار قطعه بچه ماهی در اوزان 10 گرم و تائید شیلات ایران به تمام پرورش‎دهندگان ماهیان خاویاری سراسر کشور تحویل شد.

مدیر کل شیلات گلستان گفت: همچنین با هماهنگی و موافقت از سازمان شیلات ایران بیش از 10 هزار قطعه بچه فیل ماهی خاویاری در اوزان 10 گرم برای نخستین بار در فروردین ماه در رودخانه منتهی به دریا در استان گلستان رهاسازی شد و تعداد 400 هزار لارو ماهیان خاویاری برای پرورش به مرکز پرورش ماهیان خاویاری استان مازندران تحویل داده شد.

پاسندی در ادامه گفت: با توجه به کاهش صید ماهیان خاویاری در دریای خزر و همچنین کاهش مولدین ماهیان خاویاری و رفع مشکل کمبود مولدین با موافقت طرح پیشنهادی مولدسازی بعد از هشت سال تلاش کارشناسان با موفقیت در مرکز شهید مرجانی انجام شد که امسال برای نخستین بار توانستیم به صورت انبوه بیش از 50 هزار لارو از مولدین پرورشی استحصال کنیم. 

وی افزود: با توجه به ابلاغیه شیلات ایران در رابطه میزان رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در سال 1391 سهم استان گلستان 5/4 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان خاویاری است که در صورت تامین مولد مورد نیاز این تعداد در خردادماه سال جاری در اوزان سه گرم تولید و در رودخانه‎های استان رهاسازی می‎شود.

لازم به ذکر است استان گلستان بیش از 50 درصد سهم تکثیر ماهیان خاویاری در کشور را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول