اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی خبر داد

پیش‌بینی 3 میلیارد تومانی برای لایروبی رودخانه زرینه‌رود

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: برای لایروبی رودخانه زرینه‌رود و سیمینه‌رود 3 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده ‌است.

پیش‌بینی 3 میلیارد تومانی برای لایروبی رودخانه زرینه‌رود

حسن عباس‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: پروژه‌های برون‌رفت از وضعیت کنونی دریاچه ارومیه؛ کاهش در میزان مصرف آب کشاورزی، افزایش راندمان بارش با بارورسازی ابرها و افزایش آبریز ورودی را می‌طلبد.

وی ‌با اشاره به پیشرفت 35 درصدی بهره‌وری در جنوب استان افزود: راهکارهایی مانند کاهش میزان مصرف سطح حوزه آبریز، افزایش ورودی آب به حوزه آبریز، راندمان بارش و استفاده از آبیاری تحت فشار در کشاورزی راندمان بهره‌وری را در ورود آب به دریاچه افزایش می‌دهد.

این مسئول به مشکل ورود ریزگردها در استان اشاره کرد و گفت: این موضوع در چند سال اخیر به معضلی مهم تبدیل شده است و در این راستا از اردیبهشت‌ماه امسال سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از تولید ابر و باران‌های مصنوعی و لایروبی رودخانه‌های اطراف دریاچه و سواحل پست آن برای ایجاد رطوبت و پیشگیری از ورود این ریزگردها اقدام کرده است.

عباس‌نژاد با بیان اینکه آب رودخانه زرینه‌رود با دبی 600 متر مکعب در ثانیه از سد نازلو وارد دریاچه می‌شود، بیان کرد: برای آغاز لایروبی از رودخانه‌های زرینه‌رود و سیمینه‌رود 3میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که با لایروبی این رودخانه‌ها میزان ورودی آب آن‌ها به دریاچه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برای سنجش میزان آب دریاچه، دستگاه‌های هیدرومتر نصب می‌شود، اضافه کرد: آب اضافی در پشت سدهای مهاباد، گدار، باراندوز، نازلو، سیمینه، زرینه، تلخه و حتی سد حسنلو وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

این مسئول در ادامه با اشاره به فعال کردن یگان‌های حفاظت در بیشتر زیستگاه‌های استان گفت: با این اقدام از شکار بی‌رویه در زیستگاه‌ها جلوگیری شده و گله‌های 250 تایی قوچ‌میش و کله‌قوچ بعد از سال‌ها در ملکان مشاهده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها سه ایستگاه اطفای حریق در سردشت، پارک ملی و ملکان در حال ساخت است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام/ز20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول