اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی خبر داد

لایروبی رودخانه‌های موجود در مسیر دریاچه ارومیه

خبرگزاری فارس: مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: لایروبی رودخانه‌های موجود در مسیر دریاچه ارومیه از برنامه‌های کاری احیای این دریاچه است.

لایروبی رودخانه‌های موجود در مسیر دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حسن عباس‌نژاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: لایروبی رودخانه‌های حوزه دریاچه در افزایش آب ورودی و جلوگیری از هدررفت آب بسیار موثر است و امسال لایروبی زرینه و سیمینه‌رود با 30 میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به روند ورودی مطلوب حق‌آبه دریاچه ارومیه از سه استان کشور وضعیت این دریاچه امسال نسبت به سال گذشته از روند مطلوبی برخوردار است، اضافه کرد: اطلاعات ارائه شده از طرف سازمان‌های مربوطه حاکی از آن است که اگر این روند ورودی آب تا دو ماه آینده ادامه یابد، وضعیت خوشبینانه‌ای برای دریاچه پیش‌بینی می‌شود ولی بحران هنوز ادامه دارد.

عباس‌نژاد اظهار کرد: هم‌اکنون تراز آب دریاچه از سطح آب‌های آزاد 1271.15 سانتی‌متر بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 31 سانتی‌متر کاهش یافته است.

به گفته وی، اجرای طرح‌هایی مانند انتقال حوزه به حوزه، استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه و بارورسازی ابرها از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرا برای حل بحران دریاچه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: طرح انتقال حوزه به حوزه آب هم‌اکنون 35 درصد تحقق یافته است و در بحث بارورسازی ابرها نیز از سال جاری سازمان حفاظت محیط زیست کشور به طور مستقیم وارد عمل شده و به صورت جدی پیگیر این طرح است.

عباس‌نژاد گفت: در صورتی که شرکت‌های آب منطقه و استان‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه، همکاری خود را به صورت تنگاتنگ ادامه داده و نسبت به رهاسازی آب‌های مازاد بر مصرف اقدام کنند، شاهد روند مطلوب‌تری در احیای دریاچه ارومیه خواهیم بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در ادامه گفت: محیط طبیعی و جنگل‌های استان مستعد رهاسازی گوزن زرد ایرانی و مارال بوده و مراحل مطالعاتی این طرح در استان انجام شده است.

عباس‌نژاد گفت: در این طرح گوزن زرد ایرانی و مارال برای جنگل‌های سردشت و آهو برای رهاسازی در زیستگاه‌های شمال استان، پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، امسال نسبت به زنده‌گیری 50 راس گوزن زرد ایرانی اقدام می‌شود که این میزان نسبت به سال گذشته چهار برابر است.

عباس‌نژاد با بیان اینکه جزیره اشک ارومیه می‌تواند به عنوان یک محل مناسب برای زاد و ولد این حیوان منحصر به فرد مورد استفاده قرار گیرد و در صورت امکان می‌تواند سراسر کشور و خارج از کشور را نیز در این زمینه تغذیه کند، اظهار داشت: هم‌اکنون 80 درصد از جمعیت میش مرغ کشور در آذربایجان غربی زیست می‌کنند و دارای رتبه اول در کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: این اداره برای حمایت از این پرنده نادر و در حال انقراضٰ منطقه دشت سوتاو و حمامیان در شهرستان بوکان را به عنوان زیستگاه خاص این پرنده اختصاص داده است.

دریاچه ارومیه با 5هزار کیلومتر مربع وسعت بزرگ‌ترین آبگیر فلات ایران است که در 20 سال اخیر به دلیل خشکسالی‌های ممتد، بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی‌، ایجاد سدهای مخزنی بر روی رودخانه‌ها و افزایش متوسط دمای هوا با کمبود شدید آب روبه‌رو بوده و نزدیک به دو سوم از وسعت آن به شوره‌زار تبدیل شده است.

حجم آب دریاچه ارومیه در زمان‌های پرآبی حدود 37 میلیارد متر مکعب برآورد می‌شود که تاکنون بیش از دو سوم این میزان تبخیر و جایگزین نشده است.

بر اساس برآوردهای کارشناسی، برای احیای دریاچه ارومیه و پیشگیری از خشک شدن کامل آن، سالانه به 3 میلیارد متر مکعب آب نیاز است که مسئولان سعی دارند این میزان آب را از منابع مختلف تهیه و وارد دریاچه ارومیه کنند.

 

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول