اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی قزوین خبر داد

شناسایی 33 بیمار مبتلا به فنیل کتونوری در قزوین

خبرگزاری فارس: معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: در حال حاضر 33 بیمار مبتلا به فنیل کتونوری (PKU) زیر پوشش سازمان بهزیستی استان قزوین هستند.

شناسایی 33 بیمار مبتلا به فنیل کتونوری در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی بهزیستی قزوین، راحله جاتن اظهار داشت: این بیماری یک نقص متابولیکی مادرزادی نادر است و علت اصلی آن، تجمع اسید آمینه فنیل آلانین در مایعات بدن و سیستم عصبی است

وی ادامه داد: تجمع این اسید آمینه در بدن کودک خطرناک است و منجر به بروز اختلالاتی در مغز و پوست می‌شود.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی قزوین اضافه کرد: شیوه انتقال این بیماری به صورت ژنتیکی است و چنانچه والدین، هر دو حامل این ژن باشند که معمولاً در ازدواج‌های خویشاوندی این احتمال بالاتر است، احتمال دارد که 35 درصد فرزندانشان به این بیماری مبتلا شوند.

وی تأکید کرد: در روز دوم یا سوم تولد با آزمایش تشخیص که از طریق ادرار و خون میسر است، می‌توان این بیماری را تشخیص داد ولی اگر این آزمایش از طریق خون انجام شود، بهتر است.

جاتن در مورد خدماتی که دفتر معلولان ذهنی به بیماران مبتلا به فنیل کتونوری ارائه می‌دهد، گفت: این دفتر پس از شناسایی بیماران مبتلا به فنیل کتونوری خدماتی شامل خرید اقلام و مواد غذایی مخصوص این بیماران و توزیع آن در شهرستان‌ها به همراه ارزیابی توانخواهان در هر ماه با توجه به مصرف مواد غذایی مخصوص این کودکان و نیز پرداخت بخشی از هزینه‌های درمانی و آزمایشات آنان را به عهده دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته دفتر معلولان ذهنی مبلغ 61 میلیون و 721 هزار ریال بابت هزینه درمان و آزمایش‌های توانخواهان مذکور پرداخت کرده است.

رمضانی تصریح کرد: 30 دستگاه نان‌پز ویژه پخت نان، کیک و شیرینی مخصوص کودکان مبتلا به بیماری PKU توسط این دفتر به مبلغ 36 میلیون ریال خریداری شده و در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است.

انتهای پیام/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول