اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگوی فارس با اعضای شورای شهر ساری عنوان شد

تجربه 13 ساله تا مدیریت یکپارچه شهری

خبرگزاری فارس: اعضای شورای شهر ساری معتقدند در سایه ایجاد مدیریت یکپارچه شهری، تجربه 13 ساله کار شورایی به ثمر می‌نشیند.

تجربه 13 ساله تا مدیریت یکپارچه شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، شوراها گونه‌ای از نهادها هستند. نقش شوراها معمولاً به عنوان فراهم آوردن محلی برای گردآمدن صاحب‌نظران در مورد یک موضوع و مشورت بر سر موضوع مورد نظر است. تصمیمات گرفته‌شده در شوراها در بسیاری موارد از نظر قانونی الزام اجرایی دارند.

شورایی که از نظر اهمیت بالاتر از چند شورای دیگر قرار بگیرد «شورای عالی» نامیده می‌شود.

برخی شوراها دارای کارگروه‌ها (کمیسیون‌های) گوناگونی نیز هستند.

به مناسبت هفته شورا تعدادی از فعالان شورایی در مازندران با خبرگزاری فارس در مازندران گفت‌وگو کردند.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه مردم ناظران و داوران واقعی عملکرد مدیران شهری هستند، اظهار داشت: مدیریت شهری ساری با دو بازوی نظارتی و اجرایی در طول پنج سال گذشته سعی کرد در فعالیت‌های خود با حفظ منافع و رعایت مصالح شهروندان، در جهت افزایش اعتماد آنان  گام بردارد.

* شورای سوم توفیق تکمیل پروژه‌های برزمین مانده در ساری را دارد

وی به موفقیت‌های قابل توجهی که با همکاری مردم شورای شهر در توسعه شهری موفق بود، اشاره کرد و گفت: شورای اسلامی شهر ساری در گام نخست توفیق اجرای چندین پروژه بر زمین مانده و طرح‌های بزرگ و کوچک عمرانی که شامل پل‌ها، پارک‌ها، کمربندی‌ها و بسیاری از پروژه‌هایی که در عرصه عمرانی بروز و ظهور پیدا کرده است را داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری تمام پروژه‌های اجرا شده در مرکز مازندران را مرهون مشارکت و همراهی مردم و سپس نتیجه اهتمام شهرداری و وحدت رویه در بین اعضای شورای شهر دانست و خاطرنشان کرد: فرارسیدن سالگرد تاسیس نهاد مردمی شورا  فرصتی را فراهم آورده تا شورای شهر ساری  مثل سنوات گذشته به ارزیابی عملکرد خود بپردازد.

این مسئول تصریح کرد: شورای سوم در سال پایانی عمر خود به بررسی نقاط قوت و ضعف در سیاست‌گذاری می‌پردازد و برنامه‌های قابل اجرا را سامان می‌دهد‌.

نقیبی ادامه داد: شورای شهر ساری سعی دارد در سال جاری که سال پایانی فعالیت سومین دوره این نهاد مردمی است علاوه بر اتمام طرح‌های در دست اقدام، برنامه‌های ماندگاری را به اجرا بگذارد.

وی بیان داشت: امید که مردم ساری به عنوان ناظران و داوران حقیقی عملکرد مدیران شهری با ابراز رضایت از این اقدامات، نمره قبولی به ما بدهند.

* روز شوراها، عملکرد مردم در سرنوشت امور شهری است

شهردار ساری نیز با بیان اینکه روز شوراها، یادآور حضور جدی‌تر مردم در اداره امور است، ابراز داشت: بی تردید نهم اردیبهشت روز تاسیس شوراهای اسلامی شهر، زمینه ساز و تاثیرگذار عینی تر و افزون تر مردم در تعیین سرنوشت جامعه است.

سید علی حجازی یادآور شد: مردم در فعالیت‌های شورایی حضوری جدی داشته و این روز بهانه‌ای است تا عملکرد این نهاد مردمی به ظهور برسد.

این مسئول به فعالیت هایی که از سوی شورای اسلامی شهرها سیاست‌گذاری شده، اشاره کرد و اضافه کرد: فعالیت‌های عمرانی مرکز مازندران در سال‌های اخیر جایگاه شورای شهر را برجسته کرده است.

حجازی گفت: مشارکت مردمی در فعالیت های عمرانی بی بدیل بوده و در پرتو فعالیت این نهاد مردمی که نقش یک پارلمان محلی را دارد تصمیمات خوبی در راستای توسعه و عمران شهری اتخاذ و به اجرا درآمد.

شهردار ساری با اشاره به اینکه تصمیمات و سیاستگذاری های شورای شهر نه تنها در بعد عمرانی و مبلمان شهری اثر گذار بود، افزود: سیاستگذاری های شورای اسلامی در اصلاح و تقویت ساختار تشکیلاتی شهرداری بسیار موثر بود.

وی ابراز داشت: با تصمیمات نماینده های مردم در شورای اسلامی شهر، ساری به مرز تحول عمرانی رسید و به طوری که خود شهروندان شاهد هستند اجرای طرح های بزرگ و طرح های در دست اقدام گواه  این مدعا است.

* نگاه مسئولان بالادستی نسبت به مرکز مازندران تغییر کند

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ساری نیز در این گفت‌وگو به خبرنگار فارس با تاکید براینکه نگاه مسئولان بالادستی نسبت به مرکز مازندران باید تغییر کند، بیان داشت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در شورای سوم، ارتقاء جایگاه این نهاد در جامعه و در بین دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان است.

سید علی بهروش به  ضرورت تغییر نگاه مسئولان نسبت به شورای شهر و وظایف و جایگاه آن تاکید کرد و متذکر شد: ضرورت همکاری مسئولان استانی با شورای شهر امری اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر دستگاه‌های اجرای  از همکاری با شورای شهر ساری دریغ و برای فریادهای ما در جلسات شورا نیز شنونده ای نبود.

این عضو شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به اینکه نمونه های متعددی وجود دارد، یادآور شد: مسائل مربوط به کارخانه کمپوست، کمربندی‌ها و برخی مصوبات دولت در ساری از موارد مورد تاکید ما در شورای اسلامی شهر ساری بوده است.

بهروش ابراز داشت: با قرار گرفتن در سالروز تاسیس شورا، با نگرش جدید و استراتژی بهتر باید در صدد تحقق شعار رهبر در سال جاری باشیم.

وی گفت: سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را به عنوان یک استراتژی فرادستی در کنار خود داشته و تمام برنامه‌ها در این جهت سوق پیدا کند.

* شورای شهر نهاد مردمی است که عملکرد آن نمود عینی دارد

نائب رئیس شورای شهر ساری نیز از افتتاح پروژه بزرگ همزمان با سالروز تاسیس شوراها اشاره کرد و گفت: شورای شهر نهاد مردمی است که عملکرد آن نمود عینی دارد.

میرصالح صالحی‌نیا با بیان اینکه فعالیت‌های عمرانی شهرداری با تصمیمات شورانشینان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: تصمیمات و مصوبات شورا و اجرای آنها توسط شهرداری، تجلی بیرونی دارد و مردم می‌توانند آنها را ببینند و قضاوت کنند.

وی عنوان کرد: اگر چه ساری به عنوان یک شهر تاریخی و توریستی و به عنوان مرکز استان هنوز  با کاستی‌هایی مواجه است، ولی در سال‌های اخیر با همراهی و مشارکت مردم گام‌های بلندی در راستای کاهش مشکلات عمرانی و توسعه شهری برداشته شد.

صالحی‌نیا از افتتاح پل غدیر در هفته شوراها خبر داد و بیان داشت: روگذر الغدیر از پروژه‌های اساسی شهر است و نیز آغاز عملیات اجرایی پارک اتحاد، به استقبال سال پایانی فعالیت شورای سوم  می‌رود و تلاش می‌کند با تداوم این رویه دوره‌ای به یاد ماندنی از فعالیت نهاد شورا در  ساری رقم  بخورد.

* برنامه‌ریزی شورای سوم رفع نیازهای شهری است

سخنگوی شورای شهر ساری نیز با بیان اینکه برنامه‌ریزی و هدفمندی دو عامل موفقیت فعالیت‌های اجتماعی است، متذکر شد: هرگونه کار و فعالیت اجتماعی برای آنکه به موفقیت منجر شود به سه فاکتور  اساسی برنامه‌ریزی، فونداسیون و پایه‌گذاری و هدفمندی نیاز دارد تا برنامه‌ها به درستی اجرا شود.

سید مهدی احمدی به فعالیت در شورای سوم اشاره کرد و گفت: شورای سوم  و شهرداری از ابتدا پایه و اساس کار را بر تلاش بیشتر و توجه به نیازهای حقیقی شهر توام با تدارک امکانات و اعتبارات و نیروهای متخصص گذاشتند که انصافاً پی‌ریزی خوبی بوده و نتایج حاصله  نیز آن را تائید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه رهنمودهای رهبری مبنی بر تدوین نقشه راه در برنامه‌ریزی‌های کلان امور شهری موثر است، خاطرنشان کرد:  فعالیت در امور شهری و نیز هدف‌گذاری‌های کلان باید رهرو توصیه‌های رهبری باشیم.

* تلاش کنیم تا ساری به جایگاه اصلی خود برسد

رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر ساری نیز با تاکید بر اینکه باید تلاش شود تا ساری به جایگاه اصلی خود برسد، ابراز داشت: اقدامات سال گذشته شورای شهر و شهرداری برای توسعه شهری فعالیتی مثبت بود و در سال 90 شاهد تحولات ساختاری در بخش‌های عمرانی مرکز مازندران بودیم.

مهدی رضایی‌فرح‌آبادی به شکل‌گیری اداره فرهنگی و ورزشی در شهرداری ساری اشاره کرد و افزود: شهرداری تنها یک نهاد خدماتی نیست بلکه با فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند به امور عمرانی برسد.

وی ادامه داد: در سالروز تاسیس نهاد شورا قرار داریم با پشتگرمی به حمایت همین شهروندان تلاش خادمین آنها در شورا و شهرداری امیدواریم با اتخاذ تصمیم‌های مهم‌تر و نظارت دقیق‌تر بر امور و  پروژه‌های عمرانی، شهر ساری به جایگاه واقعی خود برسد.

* مسئولان امور شهری از حسن اعتماد مردم انرژی می‌گیرند

رئیس کمیسیون  نظارت و بهداشت شورای شهر ساری نیز به تاثیر اعتماد مردم از فعالیت‌های شورای اسلامی و شهرداری اشاره کرد و گفت: مسئولان امور شهری از اعتماد و همکاری مردم انرژی می‌گیرند.

جمال باقری با بیان اینکه انجام هر کاری نیازمند انگیزه، اراده و هدف است، اضافه کرد: انگیزه‌ای بالاتر از این نیست که بشر در تمامی شئونات زندگی در مسیر رشد و تعالی حرکت کند و سکون و رکود را به منزله نیستی بداند.

وی یادآور شد: در سالی که به شعار تلاش برای تولید و حمایت از سرمایه ملی مزین شده اراده برای پیشرفت و تحول و پویایی وجود دارد.

* شورا اندیشه‌ای قرآنی است نه سوسیالیستی

عضو دیگر شورای اسلامی شهر ساری نیز مهم‌ترین دغدغه انحراف شورا از وظیفه ذاتی و خود مماشات در برابر پیگیری حقوق شهروندان در برابر دولت مردان دانست و گفت: در جامعه ما که احزاب به معنای واقعی وجود خارجی ندارند شورای بدلی به جای احزاب می‌توانند در مدیریت کشور ایفای نقش کنند.

سید محمد آقامیری اضافه کرد: شورا اندیشه قرآنی است، نه سوسیالیستی و سکولار غربی و نوعی روش حکومتی که مورد تائید نظر عقل و شرع است.

وی به فصل هفتم قانون اساسی و قانون شوراها و آیین‌نامه اجرایی آن و نیز چگونگی مطالبه حقوق مردم که در آن ترسیم شده اشاره کرد و ابراز داشت: شوراها به‌ویژه شورای سوم به‌دلیل طولانی شدن مدت شورایی، اغلب اعضا بی‌انگیزه و خسته شده که در تامین نیازها و رفع مشکلات دچار روزمرگی و آفت زدگی شده اند.

آقامیری اضافه کرد: نداشتن برنامه،  نبود آموزش و تجربه کاری، استفاده نکردن از کارشناسان در امور تخصصی و نیز نبود نظارت دستگاه‌های ذی‌مدخل بر شوراها، ضعفی است که بر آن وارد است.

* شورای سوم شهر ساری از جلب اعتماد مردم فاصله گرفت

وی متذکر شد: شورای سوم به‌دلیل حضور نداشتن در میان مردم به عنوان نهاد مردمی از وظیفه اصلی خود که جلب اعتماد مردم  است فاصله گرفت.

این عضو شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به اینکه شورا بنیادی‌ترین نماد دموکراسی در کشورها است، اذعان داشت: دولتمردان در سه دوره گذشته شرایط رشد و حضور بیشتر در عرصه مدیریت یکپارچه شهری را فراهم نکرده‌اند و همچنان تمایل شدید به مدیریت متمرکز دارند.

انتهای پیام/ن10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول