اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره کل شیلات قزوین:

استان قزوین مقام دوم پرورش ماهی زینتی در کشور را کسب کرد

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره کل شیلات استان قزوین گفت: سال گذشته شیلات قزوین با تولید 15 میلیون قطعه انواع ماهی زینتی مقام دوم کشور را در تولید ماهی زینتی کسب کرد.

استان قزوین مقام دوم  پرورش ماهی زینتی در کشور را کسب کرد

سیمین شکری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، اظهار کرد: سال گذشته شیلات قزوین با تولید 15 میلیون قطعه انواع ماهی زینتی در 17 کارگاه تکثیر و پرورش ماهی زینتی، مقام دوم کشور را در تولید ماهی زینتی کسب کرد.

وی با بیان اینکه میزان مصرف آبزیان در سال 89، 4/5 کیلوگرم بوده است، افزود: این میزان مصرف در سال گذشته به 4/8 کیلوگرم رسید که این آمار نشان‌دهنده رشد مصرف سرانه ماهی در استان قزوین است.

سرپرست اداره کل شیلات قزوین با بیان اینکه سال 90 با 147 واحد سردابی در شهر قزوین و شهرستان‌های تاکستان، آبیک، بویین‌زهرا و البرز معادل یک هزار و 960 تن ماهی در بخش گرمابی تولید شده است، گفت: سال گذشته در 63 واحد فعال سردابی، 440 تن ماهی کپور و در پنج واحد ماهی خاویاری، 25 تن فیل ماهی تولید شده است که این تولید نسبت به سال گذشته 13 درصد رشد یافته است.

شکری افزود: 36مزرعه فعال پرورش ماهی و107  استخر دومنظوره آب کشاورزی سردابی و چهار استخر خاکی پرورش ماهی در استان قزوین است که 60 درصد از این مزارع  نیمه‌مکانیزه هستند.

 

* اجرای برنامه‌های فرهنگی برای افزایش سرانه مصرف ماهی

شکری اجرای برنامه‌هایی از جمله برگزاری کلاس‌‌های آموزشی، توزیع بروشورها و سی‌دی‌های آموزشی را در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه ماهی در استان را ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: با برگزاری این کلاس‌ها بانوان با تنوع پخت ماهی علایق خانواده خود را در مصرف ماهی ارتقا می‌دهند.

سرپرست اداره کل شیلات استان قزوین با بیان اینکه امسال رهاسازی ماهی در استخر دو منظوره صورت گرفته است، پیش‌بینی کرد: در سال جاری 450 تن ماهی از استخرهای دو‌منظوره برداشت شود.

وی گفت: خروجی آب استخر پرورش ماهی به باغ‌ و زمین‌های زراعی کشاورزان می‌رود که این آب با توجه به فضولات ماهی، کود مناسبی برای زمین‌های کشاورزی فراهم و موجب تقویت حاصلخیزی خاک می‌شود.

شکری پرورش ماهی در کنار زمین‌های کشاورزی را باعث افزایش راندمان سودآوری پرورش‌دهندگان ماهی و کشاورزان دانست و بیان کرد: پرورش‌دهندگان ماهی با اجرای این طرح اشتغال و تولید سرانه ماهی را ارتقا می‌دهند.

 

* اشتغال‌زایی بیش از 500 نفر در بخش شیلات و ماهی زینتی

این مقام مسئول استفاده از منابع بهینه آب، تقویت درآمد خانوار روستایی، غنی‌‌سازی آب کشاورزی به عنوان کودهای که اثر افزایش در سایر تولیدات دارد، ایجاد اشتغال ، کمک به عمران و آبادی روستایی و بالا بردن مصرف ماهی در مناطق روستایی را از اهداف پرورش ماهی استخر دو منظوره عنوان و بیان کرد: سال گذشته بیش از 500 نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم در بخش شیلات و ماهی زینتی شده است.

وی گفت: پرورش ماهی قزل‌آلا در استخر ذخیره آب و دو منظوره کشاورزی، راه‌اندازی مجتمع‌ها پرورش ماهی سردابی استان در قزوین، آبیک و ماهی دار کردن منابع آبی و بالا بردن مصرف سرانه آبزیان از جمله فعالیت‌های سال جاری است.

انتهای پیام/س10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول