اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رضایت از اجرای قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران/ عوارض شغلی تهدیدی برای پرستاران

خبرگزاری فارس: پرستاران از اجرای قانون ارتقای بهره‌وری در نظام پرستاری رضایت دارند اما مسئولان باید توجه داشته باشند که این قشر با عوارض شغلی زیادی مواجه هستند که باید مورد توجه قرار گیرد.

رضایت از اجرای قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران/ عوارض شغلی تهدیدی برای پرستاران

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، قرار گرفتن روز پرستار در ایام تعطیلات نوروزی سبب شد که امسال مشکلات این قشر زحمتکش در جراید و رسانه‌ها جلوه چندانی نداشته باشد اما آغاز هفته سلامت فرصت مناسبی است که به این قشر که نقش مستقیمی در ارتقای سلامت افراد دارند، بیشتر پرداخته شود.

پرستاری از جمله مشاغل سخت است چرا که بسیار دشوار است بخواهی روزت را با دیدن رنج و درد آدم‌ها آغاز کنی و تمام ساعت کاری خود را با افرادی سر کنی که از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نیستند.

پرستاران بیمارستان‌های امام رضا (ع) و ولی‌عصر (عج) بیرجند از رنج‌ها، شیرینی‌ها، سختی‌ها و مشکلات کارشان می‌گویند از این که مرخصی ندارند، عید و تعطیلات برایشان معنایی ندارد یا از این که گاهی بیماران ناسزایی نثارشان می‌کند.

*اینجا چیزی ورای مصلحت‌اندیشی مادی حاکم است

با همه سختی که در این شغل وجود دارد اما پرستاران که بزرگ‌ترین افتخارشان تأسی به اخلاق و کردار پرستار دشت کربلا است از کار خسته نمی‌شوند و وقتی از آنها پرسیدم اگر دوباره حق انتخاب داشته باشید باز هم این شغل را انتخاب می‌کنید با اطمینان و صلابت خاصی گفتند: آری و این یعنی، اینجا چیزی ورای مصلحت‌اندیشی‌های مادی حکم می‌کند.

یکی از پرستاران بخش دیالیز بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند در مورد مشکلات کار خود به خبرنگار فارس گفت: در کنار تمامی مشکلات و سختی‌ها این کار را با عشق، شور و علاقه انجام می‌دهم و در حقیقت این زیبایی‌های معنوی کار است که ما را ارضا می‌کند و امیدی برای ادامه کار است.

*اجرای قانون بهره‌وری نظام پرستاری وضعیت کار را تسهیل کرده است

فاطمه تهوری اظهار داشت: اجرای قانون ارتقای بهره‌وری نظام پرستاری سبب تسهیل کار شده و در هفته هشت ساعت از زمان کاری پرستاران کاسته شده است.

وی پرستاری را یکی از مشاغل مقدس عنوان کرد و گفت: همین که روز میلاد حضرت زینب (س) روز پرستار نامگذاری شده بزرگ‌ترین افتخار برای ما محسوب می‌شود و این بالاترین اجر و پاداش است.

*پرستاران با استرس زیادی در محیط کار مواجه هستند

یکی از پرستاران اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند نیز به خبرنگار فارس گفت: با توجه به اینکه در محیط بیمارستان با درد و رنج بیماران سر و کار داریم و سلامت و نجات افراد به چگونگی کار ما بستگی دارد، استرس زیادی را برای پرستاران به همراه دارد.

زهرا نخعی ادامه داد:‌ عوارض روحی و جسمی زیادی شغل پرستاری را تهدید می‌کند اما با این حال شور و شعف سلامتی یک بیمار حسی است که در هیچ شغل دیگری وجود ندارد و این برای ما کافی است.

وی با ابراز رضایت از اجرای قانون ارتقای بهره‌وری تصریح کرد:‌ با این حال به دلیل کمبود پرستار ما مجبور به پذیرش ساعات اضافه‌کاری هستیم که امید است با جذب پرستاران جدید این مشکل نیز مرتفع شود.

یکی دیگر از پرستاران بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند نیز به خبرنگار فارس گفت: با اینکه مدت زیادی است تقاضای بازنشستگی پیش از موعد داشتم اما تاکنون نتوانستم از این حق قانونی خود استفاده کنم.

رضا زنگویی ادامه داد: با همه مشکلاتی که در این شغل وجود دارد اما لبخند رضایت بیماران بهترین هدیه برای پرستاران است.

*عوارض شغلی در کمین پرستاران

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری خراسان‌جنوبی نیز در مورد مشکلات پرستاران خراسان‌جنوبی اظهار داشت:‌ شغل پرستاری از جمله مشاغل سخت است که عوارض جسمی و روحی زیادی را برای پرستاران به همراه دارد.

بهرام محمودی‌راد ادامه داد: به‌عنوان مثال ما در سال گذشته شاهد از دست رفتن یکی از پرستاران بیمارستان ولی‌عصر (عج) به دلیل مبتلا شدن به یک بیماری عفونی و واگیر بودیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد توجه به مشکلات پرستاران اظهار داشت: معظم‌له فرمودند که بی‌اعتنایی به حرفه پرستاری در حقیقت بی‌اعتنایی به سلامت جامعه است.

*دولت دهم مصوبات خوبی برای بهبود وضعیت پرستاران داشته است

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در دولت نهم و دهم مصوبات خوبی را برای بهبود وضعیت پرستاران داشتیم که از جمله این مصوبات طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است همچنین مصوبه قانون ارتقای بهره‌وری در نظام پرستاری نیز مصوبه خوبی برای پرستاران محسوب می‌شود.

محمودی‌راد ادامه داد: همگام با سایر استان‌ها قانون ارتقای بهره‌وری نظام پرستاری در خراسان‌جنوبی نیز اجرا شد.

وی تصریح کرد: اما تاکنون مصوبه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا نشده که مقامات کشوری پیگیر حل مشکلات اجرایی این قانون هستند.

*کمبود نیروی پرستار مشکل جدی حوزه بهداشت و درمان

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری خراسان‌جنوبی کمبود نیروی پرستار را یکی از مشکلات جدی حوزه بهداشت و درمان خراسان‌جنوبی عنوان کرد و گفت: این مشکل سبب شده علی‌رغم اجرای قانون ارتقای سطح بهره‌وری در استان پرستاران مجبور به جبران کمبود نیروی پرستار موجود باشند.

*برگزاری دوره‌های آموزشی برای پرستاران ضروری است

محمودی‌راد اظهار داشت:‌ یکی از نیازهای ضروری حوزه پرستاری برگزاری دوره‌های آموزشی برای به روزرسانی سطح آموزشی پرستاران است که باید این مسئله در استان محقق شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بخش پرستاری این است که شرایط بازنشستگی پیش از موعد برای همه متقاضیان در بخش پرستاری میسر نیست که باید سهمیه مشخص در این بخش برای استان در نظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: پیگیری زیادی برای اجرای قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران انجام شده و مهرماه 90 شاهد اجرای این قانون و حل بخشی از مشکلات این حوزه بودیم.

قاسم کریمی ادامه داد:‌ پرستاری به دلیل تاثیری که بر جسم و روح افراد می‌گذارد جزو مشاغل سخت محسوب می‌شود و از طرف دیگر از جمله مشاغلی است که با سلامت افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد.

-----------------------------

گزارش از مژگان حمیدی

-----------------------------

انتهای پیام/ح10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول