اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/اختصاصی فارس/

جایگزینی 15 رادیوداروی جدید با داروهای قدیمی

خبرگزاری فارس: نفر اول دوره نوزدهم داروسازی هسته‌ای ایران از جایگزینی 15 رادیوداروی جدید با داروهای قدیمی خبر داد.

جایگزینی 15 رادیوداروی جدید با داروهای قدیمی

ابوالفضل غفوری‌خسروشاهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان ضمن گرامیداشت روز فناوری هسته ای، با بیان اینکه رادیوداروها در دو بخش اصلی تشخیص و درمان برخی بیماری‌ها کاربرد دارند، اظهار کرد: ‌قسمت عمده روش‌های پزشکی هسته‌ای با به کار بردن چند رادیونوکلوئید معدود انجام می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد روش‌های تشخیص را با استفاده از ایزوتوپ تکنسیوم و ید مورد استفاده قرار می‌دهند، تصریح کرد: رادیوداروها در شکل‌های گوناگون شیمیایی به کار می‌روند و بعضی از رادیوداروها مانند زنون نیز به صورت خالص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نفر اول دوره نوزدهم داروسازی هسته‌ای ایران با بیان اینکه بعضی از رادیوداروها به صورت یونی‌ید  استفاده می‌شوند، عنوان کرد: بسیاری از رادیونوکلوئیدهای دیگر در داخل مولکول‌ها قرار دارند که از طیف وسیع گونه‌های معدنی کوچک مانند Na332PO4  تا پروتئین‌های بزرگ‌، مانند آلبومین سرم تشکیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در مقیاس بزرگ‌، سلول‌ها ممکن است با ردیاب‌هایی چون کروم نشان داده شوند، ابراز داشت: در حال حاضر ایران به فناوری تولید 42 قلم کیت تشخیصی و رادیودارو در کشور دست یافته و از این لحاظ در جایگاه بسیار خوبی هستیم.

غفوری‌خسروشاهی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استفاده از رادیوداروها در ایران از سال 59 شروع شده است، گفت: از این تاریخ به بعد تولید رادیوداروها شروع شد ولی بیشتر این داروها از خارج کشور تأمین می‌شد.

وی با بیان اینکه رشد مصرف رادیودارو در دنیا حدود 10 درصد در سال و در ایران حدود 23 درصد در سال است، خاطرنشان کرد: برخی رادیو داروها مانند ید 123 که برای تشخیص تیروئید است فقط 13 ساعت عمر دارد که نمی‌توان آن را  از خارج وارد کرد، بر همین اساس تولید این دارو ها در داخل کشور یک ضرورت محسوب می‌شود.

نفر اول دوره نوزدهم داروسازی هسته‌ای ایران در حال حاضر یک هزار و 200 مرکز پزشکی هسته‌ای در کشور وجود دارد که فعالیت‌های تشخیصی ودرمانی بیماران را انجام می‌دهند که به طور متوسط سالانه بیش از 800 هزار مراجعه به این مراکز صورت می‌گیرد که این بحث  نشان‌دهنده نیاز بالایی است که در کشور به خدمات این مراکز وجود دارد.

وی با بیان اینکه طرح ملی تولید رادیوداروها در سال 86 شروع شد، تصریح کرد: در سال 89 برنامه تولید 15 رادیوداروی جدید آغاز شده که در مرحله مطالعات بالینی است و این داروها جایگزین داروهای قدیمی خواهند شد.

غفوری‌خسروشاهی با اشاره به نیاز روز افزون مراکز درمانی و تشخیصی به رادیوداروهای جدید، عنوان کرد: بخش تحقیقات تصویربرداری دانشکده داروسازی همدان در غرب کشور در راستای تحقق نیاز های علمی و پژوهشی کشور با توجه به حداقل امکانات آزمایشگاهی و نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی همدان در حال حاضر طرح‌های تحقیقاتی مختلفی در ارتباط با تولید و کاربرد رادیوداروها را تصویب و تحقیقات در این زمینه را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده داروسازی و سازمان انرژی اتمی تهران انجام می‌دهد.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول