اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جمهور در مشهد

تولیدات ایران را باید به نقاط مختلف دنیا صادر کنیم / دولت برای آب‌های سطحی کشور برنامه‌ دارد

خبرگزاری فارس: احمدی‌نژاد گفت: همواره باید تولیدات ایران را به کل دنیا صادر کنیم که البته امروز بیش از 90 کشور دنیا دریافت‌کننده تولیدات ایرانی هستند.

تولیدات ایران را باید به نقاط مختلف دنیا صادر کنیم / دولت برای آب‌های سطحی کشور برنامه‌ دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد محمود احمدی‌نژاد دقایقی پیش در مراسم افتتاحیه 17 هزار و 500 واحد مسکونی مسکن مهر که به طور هم‌زمان در خراسان‌رضوی افتتاح شد، اظهار داشت:‌ بارها گفته شده است که ساخت ایران و آباد کردن ایران یک مأموریت الهی است و مأموریتی انقلابی و انسانی است، چرا که پر کشیدن ایران بر قله‌های عزت و شرف پر کشیدن نوع انسان به ارزش‌های الهی است.

وی افزود: امروز باید همه برای پیشرفت ایران و آباد کردن آن آستین بالا زده و کمک کنند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه یکی از مهمترین کارها گسترش تولید و افزایش ثروت ملی است اظهار داشت: شاید برخی افراد پیش از این باور نداشتند و امروز هم باور ندارند که ایران اسلامی با سرمایه ایران و کار ساخته می‌شود و قله‌های جهانی را فتح می‌کند و تمام این اقدامات با دستان همین ایرانیان و با سرمایه ایرانی‌ها انجام خواهد گرفت.

احمدی‌نژاد ادامه داد:‌ از محورهای اصلی ساخت ایران افزایش تولید و بالا بردن آن است، گر چه در سال‌های پس از انقلاب و به ‌ویژه در سال‌های اخیر شاهد بالا رفتن تولید و افزایش آن بودیم.

وی با بیان اینکه در اول انقلاب صادرات غیر نفتی ایران کمتر از یک میلیارد دلار بوده است، خاطرنشان کرد: هیچ کس باور نداشت که روزی به جایی برسیم که بتوانیم صادرات و واردات را با هم برابر کنیم و حتی میزان صادرات را نسبت به میزان واردات افزایش دهیم، ولی در عین حال شاهدیم که در ابتدای دولت نهم این رقم به 608 میلیارد دلار و در سال گذشته به 46 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی رسید و در عین حال واردات کمتر از 60 میلیارد دلار بود.

وی افزود: ان‌شاءالله در سال 91 نیز با یک گام دیگر میزان صادرات و واردات را با هم برابر خواهیم کرد و با دو گام دیگر از میزان واردات جلو خواهیم زد.

رئیس جمهور ‌با اشاره به نام‌گذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری افزود: همواره باید تولید ایران را به کل دنیا صادر کنیم البته امروز بیش از 80 تا 90 کشور دنیا دریافت‌کننده تولیدات ایرانی هستند.

*دولت برای آب‌های سطحی کشور برنامه‌ دارد

محمود احمدی‌نژاد هم‌چنین در مراسم افتتاحیه 18 هزار و 500 واحد مسکن مهر که در سالن صدا و سیمای خراسان‌رضوی افتتاح شد، اظهار داشت: دولت در راستای نام‌گذاری سال جدید با عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی که از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شد دو برنامه مشخص تنظیم کرده است که این دو برنامه در دو بخش کشاورزی و صنعت است.

احمدی‌نژاد افزود: در بخش کشاورزی خوش‌بختانه استان خراسان‌رضوی جزو استان‌های بسیار خوب و فعال است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان مطلب فوق خاطرنشان کرد: شاید چهار دهه است که در کشور بر این باورند که ظرفیت تولید کشاورزی تقریباً پر شده است و امکان گسترش ندارد و با همین باور غلط اظهار داشتند که ارزش افزوده در کشاورزی پایین است و همین باعث شد که سرمایه‌گذاری در این بخش انجام نشده و به دیگر بخش‌های کشور اختصاص پیدا کند و دلارهای 7 تومانی به سایر بخش‌ها رفته و کشاورزی محروم مانده است.

وی خاطرنشان کرد: جای این سؤال باقی است که آیا بخش کشاورزی ما زمینه گسترش و اشتغال‌زایی و سودآوری دارد یا خیر، در صورتی که در بخش کشاورزی تنها نیازمند زمین، آب،‌ نیروی انسانی و منابع مالی هستیم که تمامی این بسترها در کشور فراهم است.

احمدی نژاد افزود: در بحث زمین 36 میلیون هکتار زمین قابل کشت در ایران وجود دارد که از این رقم حدود 18 میلیون هکتار قابلیت کشت داشته و دست نخورده است و تنها 13 میلیون هکتار کشت می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش کشاورزی منابع آبی ما تأمین است، اظهار داشت: متوسط بارش سالانه در کشور 250 میلی‌متر است که در نتیجه با محاسبات انجام شده در سال به 450 میلیون مترمکعب بارش می‌رسیم و تنها حدود 100 میلیون را استفاده می‌کنیم و از این 100 میلیون، 92 میلیون در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت در سال 90 نزدیک به یک هزار و 500 میلیارد تومان یارانه برای تغییر شیوه آبیاری به بخش کشاورزی کمک کرده و یارانه داده است، اظهار داشت: باید تمام کشاورزان مطلع باشند که با تغییر شیوه آبیاری تولید محصول بالا می‌رود و باید این اقدام را سریع‌تر انجام دهند البته در بعضی از مناطق کشور آب کم داریم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت برای مهار تمام آب‌های ایران برنامه دارد، افزود: در سفر اخیر به تاجیکستان نیز تفاهم‌نامه ای سه‌جانبه میان رؤسای سه کشور در قالب انتقال آب تاجیکستان از مسیر افغانستان به ایران امضاء شد.

وی از آغاز عملیات اجرایی 2 طرح انتقال آب از دریای عمان و از دریای مازندران در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: در آینده‌ای نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی 2 طرح بزرگ انتقال آب از دریای عمان و انتقال آب از دریای مازندران برای استان‌هایی که در حوالی و در دور کویر مرکزی ایران هستند، خواهیم بود.

رئیس جمهور در ادامه با طرح این سوال که آیا ایران پول ندارد، ادامه داد:‌ حجم اقتصاد ایران 3 هزار و 500 میلیارد تومان نقدینگی است و در حال حاضر نیز بین اقتصاد‌دان‌ها در کشور اختلاف است که برخی می‌گویند سالی 3.5 بار و بانک مرکزی می‌گوید 4.2 بار گردش مالی داریم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در سال 90، 10 درصد از منابع صندوق توسعه مالی را به بخش کشاورزی اختصاص دادیم، اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در بودجه در سال 91،‌ 25 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند.

وی با اشاره به درآمدهای نفتی کشور اظهار داشت: طی 60 سال اخیر دولت‌ها درآمدهای نفتی را کسب می‌کردند، اما از سال 89 با اقدامات انجام شده توانستیم 20 درصد از این درآمدها را کنار گذاشته و در سال 90 نیز 20 درصد دیگر را کنار گذاشتیم و طبق پیش‌بینی ها در سال 91، 23درصد از درآمد نفتی را کنار خواهیم گذاشت و ذخیره خواهیم کرد و تنها در این 2 سال توانستیم 35 میلیارد دلار ذخیره کنیم که این میزان در صندوق توسعه ملی ذخیره شده است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به برنامه‌ دولت برای بخش صنعت در سال تولید ملی اظهار داشت: باید در صنعت جهشی ایجاد کنیم و از صنعت مونتاژ و وابستگی صنعت به کمک‌های بیت‌المال به نوعی جلوگیری و اصلاح ایجاد کنیم تا بتوانیم شاهد جهشی بزرگ در بخش صنعت کشور باشیم و در نتیجه این اقدامات می‌توانیم به 70 تا 80 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی برسیم.

احمدی‌نژاد در خاتمه با تأکید بر این مطلب که ایران برای آبادانی نیازمند عزمی ملی است، گفت:‌ ملت ایران ملتی پیوسته است و همواره این ملت با هم بسیج بودند و با عزم ملی به ساخت و ساز و آبادانی کشور کمک کردند.

انتهای پیام/س10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول