اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آستانه سالگرد سردار طوسی ستاره شلمچه

نمایش رادیویی «هور و عسل» روی آنتن رادیوی مازندران می‌رود

خبرگزاری فارس: نمایش رادیویی «هور و عسل» از صدا و سیمای مازندران روی آنتن رادیویی می‌رود.

نمایش رادیویی «هور و عسل» روی آنتن رادیوی مازندران می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، «هور و عسل» عنوان نمایشی است 40 دقیقه‌ای به کارگردانی رضا اکبری و تهیه‌کنندگی علی صادقی که با موضوع ارزش‌های دفاع مقدس در صدای مرکز مازندران تهیه و تولید شده است.

این نمایش به معرفی فرازی از زندگینامه سردار شهید محمدحسن طوسی، اسطوره ایثار و مقاومت و از خودگذشتگی در ایام خون و خطر، مردی که افتخار به یادماندنی مازندران است، دلاوری که مقام معظم رهبری در وصفش فرمودند "شجاعت و فعالیت ایشان (شهید طوسی) در صحنه جنگ منجر به کسب فتوحات سرافرازی و افتخاری ابدی شد" می‌پردازد.

نمایش رادیویی هور و عسل روایت پدرانه سردار شهید محمدحسن طوسی، قائم مقام لشگر 25 کربلا است که تصادفاً در ایستگاه قطار با دختر خردسال یکی از همرزمانش برخورد می‌کند و به او قول می‌دهد که پدرش را هر چه زودتر به عقب جبهه برگرداند.

در این نمایش حماسه‌آفرینی، مدیریت و تاکتیک‌های بی‌نظیر این شقایق سرخ لشگر 25 کربلا در عرصه‌های دفاع مقدس بازگو شده که ماجرای دلاوری و عاطفی قصه در هور به پایان می‌رسد.

مینا اسداللهی نویسنده این نمایش است و مهدی اوشیب نتاج صدابرداری می‌کند و افکتور نیز مبین بوی ‌افراز و سعید نعمتیان و همچنین بازیگرانی چون سکینه میر معصوم، آرمان سلطان‌زاده، مائده باقری، الهه جباری، رضا اکبری، علیرضا کلانتری، مبین بوی افراز، سید مهدی رضایی، علیرضا باقرزاده، مهران زنجانی، سعید نعمتیان در هور و عسل ایفای نقش می‌کنند.

* گذری بر زندگی ستاره شلمچه

در سال 1337 از مردی پارسا و از دامن زنی پرهیزگار در روستای طوسکلا از توابع شهرستان نکا پسری متولد شد که نامش را محمدحسن گذاشتند.

محمدحسن که اولین فرزند خانواده بود در آغوش پر مهر مادر آرام آرام قد کشید تا این که پاییز سال 1345 از راه رسید و محمدحسن پایش به مدرسه باز شد.

تا کلاس پنجم همه ساله در خرداد قبولی‌اش را گرفت و همزمان به مکتب‌خانه برای آموختن و فراگیری عم جزء و قرآن رفت. در همان کلاس پنجم بود که به مادرش گفت «می‌خواهم روزه بگیرم» با اینکه جسم ضعیفی داشت.

محمدحسن طوسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کمیته انقلاب اسلامی شهرستان نکا و با همراهی تعدادی از روحانیون سرشناس اقدام به حفاظت از شهر و مردم آن کرد تا اینکه بعد از مدت کوتاهی، در مرداد 1358 به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست.

همزمان در سپاه ساری فرماندهی «گروه شهید » را پذیرفت. در برقراری امنیت در جنگل‌های آمل، سوادکوه، ساری، گرگان و جنگل‌های گیلان از خود شجاعت وصف‌ناپذیری به خرج داد. در همین زمان و با نشان دادن لیاقت‌های فراوان به فرماندهی طرح و عملیات سپاه منطقه سه گیلان و مازندران منصوب می‌شود.

محمدحسن طوسی بعد از شرکت در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس که در فروردین و خرداد سال 1361 انجام شد به مازندران برگشت. در همین زمان جانشین قرارگاه حضرت ابوالفضل که کار اعزام نیروی رزمی و پشتیبانی به جبهه‌ها را در مازندران بر عهده داشت، شد. تا اینکه در سال 1362 بنابر صلاح به لشگر 25 کربلا پیوست و به عنوان معاون اطلاعات و عملیات لشگر 25 کربلا منصوب شد.

محمدحسن طوسی عملیات والفجر شش را نیز تجربه کرد. در همین عملیات بود که برادرش محمدابراهیم طوسی به شهادت رسید و آن قصه معروف و شنیدنی که شهید مرشدی وقتی از محمدحسن طوسی خواسته بود که اجازه دهد هر طور شده بدن پاک و مطهر محمدابراهیم را به عقب بیاورند که محمدحسن طوسی در جوابش گفته بود یا همه شهدا و یا هیچکدام که این موضوع سبب شد که بدن محمدابراهیم طوسی بعد از 13 سال کشف و به وطنش بازگردد. 

انتهای پیام/آ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول