به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران "تاثیر خود گفتاری و دریافت بازخورد در افزایش سطح یادگیری مهارت حرکتی دانشجویان رشته مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن" در محیط واقعی کلاسهای کارگاهی رشته مکانیک به همت اساتید و تکنیسینهای کارگاه مکانیک صورت گرفته است.
ملیحه انارکی دانشجوی کارشناسیارشد رشته تحقیقات آموزشی در این رابطه گفت: پژوهش حاضر با هدف یافتن روشی برای بهبود وضعیت یادگیری مهارتهای حرکتی دانشجویان فنی و مهندسی انجام پذیرفته است.
وی ادامه داد: این پژوهش در پی آن است که تاثیر خود گفتاری (خودآموزی دانشجویان از طریق صحبت با خود در حین تمرین) و دریافت بازخورد (ارائه بازخورد از طرف اساتید به دانشجویان در حین تمرین) و تعامل بین این دو متغیر مستقل را بر یادگیری مهارت حرکتی مورد نیاز دانشجویان رشته مکانیک بررسی کند.
این دانشجوی کارشناسیارشد رشته تحقیقات آموزشی با بیان اینکه جامعه آماری تحقیق، تمامی دانشجویان رشته مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بودند که درس"انتقال قدرت اتوماتیک" را در ترم اول سال تحصیلی 91-90 اخذ کرده بودند یادآور شد: این جامعه شامل 70 نفر بود.
انارکی افزود: در مراحل تدریس و تمرین، گروه نمونه به چهار سلول 9 نفره تقسیم شدند و دو متغیر مستقل در دو سطح وجود و عدم وجود برای آنها ارائه و پس از انجام این تحقیق آزمایشی از طریق آموزش و تمرین به بررسی و اندازهگیری متغیرهای وابسته که شامل "دانش شناختی" و " یادگیری مهارت" بود، پرداخته شد.
این دانشجوی کارشناسیارشد رشته تحقیقات آموزشی ادامه داد: دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار spss و به کمک آزمونهای آلفای کرون باخ و تحلیل عاملی و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
انارکی تصریح کرد: نتایج این آزمون حاکی از تاثیر مستقیم خود گفتاری و بازخورد بر افزایش سطح یادگیری مهارت حرکتی دانشجویان فنی و مهندسی است.
وی یادآور شد: از طرفی نتایج نشان میدهد که نقاط مشترک "یادگیری دانش شناختی" و "یادگیری مهارت" به صورت یک متغیر پنهان در تحقیق یافته شد که نامش را "یادگیری فنی" نهادیم.
این دانشجوی کارشناسیارشد رشته تحقیقات آموزشی اضافه کرد: بر این اساس میتوان با صرف زمان و انرژی کمتر، "یادگیری مهارت فنی" دانشجویان مهندسی را با ایجاد شرایط خود گفتاری و ارائه بازخورد افزایش داد و روند آموزش را بهبود بخشید.
انتهای پیام/خ20/د1000