اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار شد

پیشگامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی

خبرگزاری فارس: معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مجموعه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید پیشگام در نهضت تولید متون عملی علوم انسانی اسلامی در کشور باشد.

پیشگامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمد مهدوی‌نژاد نوری ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در تحلیل قدرتی که در دنیای امروز انجام می‌شود، کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند که در آینده کشورهایی می‌توانند تاثیرگذار باشند که از قدرت فرهنگی بالایی برخوردار باشند.

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که دولت آمریکا با امکانات و پول فراوانی که در مسئله عراق و افغانستان خرج کرده، اعتراف می‌کند که به اهدافش نرسیده است.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دست خالی برگشتن آمریکایی‌ها از عراق و افغانستان نشان می‌دهد که در دنیای امروز، جنگ سخت نمی‌تواند سبب سلطه بر دیگران شود و دوران جنگ نظامی به پایان رسیده است.

وی ابراز داشت: این موضوع که آمریکایی‌ها می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است، اما پس از مدتی مجبور می‌شوند اعتراف کنند قادر به حمله به ایران نیستند، نشان‌دهنده تغییر معادلات قدرت در دنیاست.

مهدوی‌نژاد نوری اضافه کرد: بر خلاف گذشته که قدرت سخت در معادلات بین‌المللی تاثیر‌گذار بود، امروز قدرت نرم تعیین‌کننده است که این قدرت به ظرفیت‌های فرهنگی ملت‌ها بستگی دارد.

وی گفت: انقلاب اسلامی نیز یک انقلاب فرهنگی بود و امروز نیز شاهد هستیم پیام این انقلاب به سراسر جهان مخابره شده است.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: فرهنگ دینی و انقلابی گنجی بزرگ است که باید به نحو مطلوب از آن استفاده کرد و متاسفانه تا امروز این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: این موضوع که امروز در دانشگاه‌های جامعه اسلامی در حال تدریس متون غربی هستیم و می‌دانیم که این موضوع سبب گریزان شدن جوانان ما از دین می‌شود، نشان‌دهنده ضعف در استفاده از فرهنگ اسلامی است.

مهدوی‌نژاد نوری اظهار داشت: به همین دلیل بود که امام خمینی(ه) وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح و بر این موضوع اصرار می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در حوزه علوم انسانی دچار بحران هستیم و برای تدوین متون و نظریه‌پردازی نیاز به کار دقیق و سریع داریم.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با فعالیت‌های ارزشمندی که تاکنون داشته، 200 اثر در حوزه علوم انسانی اسلامی تدوین کرده است درحالی که اگر بخواهیم به وضعیت مطلوب برسیم باید حداقل 30 هزار جلد کتاب در این زمینه تولید کنیم.

وی عنوان داشت: اعتقاد مجموعه وزارت علوم این است که مجموعه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه باید پیشگام نهضت تولید متون عملی علوم انسانی اسلامی در کشور باشد.

مهدوی‌نژاد نوری ابراز داشت: این پژوهشگاه علاوه بر تولید متون به وسیله اعضای هیئت علمی خود، باید ظرفیت این کار را در کل کشور محاسبه و مدیریت کند.

وی اضافه کرد: دولت امسال اعتبارات این مرکز را بیش از دو برابر کرده است و انتظار دارد این مجموعه در سطح ملی به بسیج نیروهای مستعد در این زمینه بپردازد.

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: دشمن برنامه‌ریزی خود را در مراکزی انجام می‌دهد که بیشترین بهره‌برداری را از سرمایه‌گذاری خود انجام دهد و جایگاه‌های تولید فکر و علم یکی از این مراکز است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اولویت برای ساماندهی به امورات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه ساماندهی به مسائل عمرانی و پس از آن جذب هیئت علمی نخبه و کاراست.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول