احمد سعیدی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری و نامگذاری سال جاری با عنوان "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" اظهار داشت: این شعار نیازمند تحول در نگرشها، باورها و فرهنگ در ایران است.
وی با بیان اینکه نامگذاری سالها از سوی مقام معظم رهبری بر اساس اقتضائات و الزامات زمان و جامعه است، بیان کرد: به نظر میرسد فلسفه این کار جلب توجه مردم به یک ارزش و در نقطه مقابل آن تبدیل تهدید به یک فرصت است.
سعیدی افزود: بر این اساس امام خامنهای با اطلاعات و گزارشهایی که از سراسر کشور دریافت میکنند، مطالعات و تدبیر لازم و نیز اشرافی که به مسائل کشور دارند در طلیعه هر سال توجه مردم و مسئولان را به نکتهای ویژه جلب میکنند.
وی تصریح کرد: انتخاب نام سال پیش از اینکه بخواهد یک وظیفه اجرایی مشخصی روی دوش دولت و دستگاهها بگذارد، یک پدیده اجتماعی است، جنس این کار بیش از آن که دولتی باشد، اجتماعی است و به همین دلیل همه نسبت به آن وظیفه دارند.
سعیدی عنوان کرد: در این زمینه دولت، سرمایهگذاران و مردم هر کدام به تناسب، وظایف و مسئولیتهایی دارند، این یک چرخه مطلوب و مناسب را میطلبد تا در میان هجمههای اقتصادی و انواع و اقسام تحریمها مانند گذشته سربلند و پرافتخار حرکت کنیم و بار دیگر عزم و اراده ملی را در مواجه با قلدران و گردنکشان به جهانیان نشان دهیم.
وی گفت: وظیفه دولت حمایت از تولیدات داخلی در همه بخشهای اقتصادی است، سرمایهگذاران با تقویت چرخه تولید و رونق بازار کار و سرمایه نقشآفرینی کنند.
سعیدی بیان کرد: مردم نیز باید نسبت به کالاهای داخلی اعتماد و کالاهای مورد نیاز خود را از کالاهای داخلی ساخت کشور تأمین کنند.
وی خاطرنشان کرد: ترویج کالای داخلی نیازمند کار گسترده، مهم و حیاتی است، فرهنگ مصرف داخلی و اعتمادسازی به کالای ایرانی از معیارهای مهم این امر خطیر است.
وی بیان داشت: در این زمینه نقش رسانههای عمومی مهم و اثرگذار است، صدا و سیما، مطبوعات، کتاب، فضای مجازی، آموزش و پرورش، روحانیت و به ویژه وعاظ، شعرا و هنرمندان، طیف وسیعی از مخاطب را میتوانند با انجام کارهای فرهنگی، اطلاعرسانی مناسب، ارائه رهنمود و راهکار به سمت و سوی نگاه مناسب به تولیدات داخلی و رسوبزدایی تفکر غلط "هر جنس خارجی خوب است" هدایت کنند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان کرمان اذعان داشت: در راستای تحقق خواست و منویات مقام معظم رهبری در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، سیاستهای استان کرمان، اولویتها و سرفصلها با استفاده از نظر مشاوران و کارشناسان مربوطه و اعضای شورای فرهنگ عمومی، تدوین و از سوی استاندار کرمان ابلاغ میشود.
سعیدی افزود: نوع نگاه به حوزه کار، سرمایه و تولید ملی باید به نوعی دچار تغییر شود، باورهای مخربی طی سالها در اذهان شکل گرفته که باید با انجام فعالیتهای فرهنگی، این باورها را زدود و نوع تفکر و نگرش مناسب را جایگزین کرد.
وی اظهار داشت: پویایی و بالندگی در چرخه تولید، باز تولید سرمایه، اشتغال، رفاه و امنیت اجتماعی را به دنبال دارد، بنابراین نوع نگرش به کار و سرمایه باید تغییر کند، اشتغال به کارهای واسطهگری و دلالی باید به حداقل برسد و سرمایهگذاران نیز با وارد کردن سرمایه خود در زنجیره تولید نقش مؤثری ایفا میکنند.
سعیدی بیان کرد: همه این اتفاقات در مرحله اول در تفکر، دیدگاه و فرهنگ آحاد مردم باید شکل گیرد، بنابراین تغییر این نگرشها از وظایف رسانهها، هنرمندان و مؤثران جامعه است.
انتهای پیام/آ10/ژ1001