اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل:

بخش کشاورزی پایه تولید و اشتغال است

خبرگزاری فارس: مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بخش کشاورزی به عنوان بخش مولد و اساسی پایه تولید و اشتغال در کشور است.

بخش کشاورزی پایه تولید و اشتغال است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، عادل عبد‌ایمانی صبح امروز در جلسه کارگروه کشاورزی اردبیل اظهار داشت:‌ کشاورزی به عنوان منبع غنی و زمینه‌ساز امنیت و رفاه تولید و اقتصاد می‌تواند در تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی بسیار راهگشا و موثر عمل کند.

وی ظرفیت و شاخص‌های توسعه کشاورزی استان اردبیل را یادآور شد و گفت: استان اردبیل با داشتن 6 میلیون واحد دامی، 13 میلیون قطعه طیور بومی و صنعتی و 113 هزار کندوی زنبور عسل و تولید 500 هزار تن محصولات دام و طیور یکی از قطب‌های دامپروری کشور است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل در بیان اهمیت و نقش کشتارگاه‌های اردبیل تصریح کرد: وجود کشتارگاه صنعتی اردبیل به ظرفیت 4 هزار راس دام سبک و 250 راس دام سنگین در روز و یا مجتمع‌های دامپروری کشت و صنعت مغان و پارس از جمله این ظرفیت‌ها و قابلیت‌هاست.

عبد‌ایمانی یادآور شد: این استان جزو استان‌های گاومیش خیز کشور است به طوریکه 28 درصد از گاومیش کشور در اردبیل نگهداری و از آن استفاده می‌شود.

این مسئول این استان را زیستگاه اصلی شتر دو کوهانه و گوسفند نژاد مغان به عنوان یکی از نژاد‌های برتر کشور یاد کرد و افزود:‌ مجموع تولیدات کشاورزی و دامی استان در مجموع 3.2 میلیون تن بوده و ارزش ناخالص تولید سالانه بخش نیز 610 میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل به ظرفیت آب و خاک و زراعت استان اشاره کرد و بیان داشت: این استان با 39.4 درصد کاربری زراعی جایگاه اول را در سطح کشور داشته و با داشتن دشت‌های حاصلخیز اردبیل، مغان و مشگین‌شهر و وجود بیش از 130 هزار نفر بهره‌بردار یک میلیون هکتار جنگل و مرتع از قطب‌های بخش کشاورزی و دامپروری است.

عبد‌ایمانی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد:‌ 30 درصد سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخل استان یکی از ظرفیت‌های مناسب است در حالی که این سهم در کشور 20 درصد است.

وی ادامه داد: این استان 100 درصد چغندر بذری و سورگوم بذری، 98 درصد ذرت بذری و 1.5 میلیون عدد غده مینی‌تیوبر را به عنوان پرچمدار تولید بذر سیب‌زمینی کشور بر عهده دارد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: این استان با داشتن رتبه نهم در سطح زیر کشت محصولات زراعی از نظر تولید نیز رتبه اول عدس و سیب‌زمینی، رتبه سوم تولید دانه‌های روغنی و رتبه هشتم تولید گندم و جو را به خود اختصاص داده است.

عبد‌ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: با توجه به این استعداد آب و خاک و توانمندی‌های مهندسی و کارشناسی فعالیت‌های مستمر در این حوزه می‌تواند تحول اساسی را در اشتغالزایی و تولید روز‌افزون فراهم آورد.

این مسئول اضافه کرد: بخش کشاورزی در کنار سایر بخش‌های حیاتی و زیر‌بنایی از مهم‌ترین لوازم تحقق پیام نوروزی مقام معظم رهبری است که امیدواریم با تلاش بیشتر در بهینه مصرف کردن آب به ویژه ترویج آبیاری نوین به هدف‌گذاری‌ها دست یابیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل در پایان سخنان خود اظهار داشت: در عمل به فرمایش مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 91 به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی امسال با اجرای صد‌ها پروژه تولیدی در بخش کشاورزی و ارتقای زمینه‌های دامپروری، شیلات و تولید آبزیان همت می‌کنیم تا به اهداف مورد نظر در فاصله زمانی کوتاه دست یابیم.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول