اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به وضع نابسامان قبور در امام‌زاده اشرف(ع) سمنان

چهره‏های مبهوت در روز نخست سال نو / اینجا "آرامش بهاری" نیست!

خبرگزاری فارس: یکی از رسوم زیبای ایرانیان در روز نخست سال جدید، یاد کردن از عزیزانی است که در آغوش خاک آرمیده‏اند، نزدیکانی که در کنارشان به "آرامش بهاری" می‏رسی اما گویا این‌بار در سمنان داستان به گونه دیگری است.

چهره‏های مبهوت در روز نخست سال نو / اینجا "آرامش بهاری" نیست!

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان بارگاه علی اشرف(ع) در محله زاوغان سمنان و در خیابان امام حسین(ع) همواره در ساعات ابتدایی تحویل سال نو میزبان خیل عظیمی از مشتاقان اسلام ناب محمدی(ص) است که به زیارت این آستانه مبارکه می‏شتابند.

هم‌چنین شمار زیادی از خانواده‏های معزز شهدای هشت سال جنگ تحمیلی و مردم عادی را می‏توان در صحن امام‌زاده اشرف(ع) سمنان مشاهده کرد که در حال غبارروبی، عطرافشانی، پخش شیرینی و شکلات و آوردن دسته‏ها و گلدان‏های گل بر سر مزار عزیزانشان هستند.

حضرت علی اشرف، فرزند عمر اشرف بن امام زین‏العابدین(ع)، از علمای علم حدیث بوده است و نزد مردم سمنان دارای جایگاهی بس والاست، اما در آستانه متبرکه ایشان در حال حاضر صحنه‏هایی دیده می‏شود که دل هر عاشقی را به واقع به درد می‏آورد.

حضرت علی اشرف، جد اعلای مادری سیدمرتضی و سیدرضی بوده و ناصر کبیر، پادشاه دیلم و طبرستان، فرزند اوست و اینک آستانه چنین بزرگ مرد تاریخی به گونه‏ای نازیبا و چنانکه شایسته درجه و مقام ایشان نیست، از مهمانان بسیار خود استقبال می‏کند.

قسمتی از صحن امام‌زاده حضرت علی اشرف(ع) به محل دفن شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اختصاص داده شده است و بخش دیگری از آن، محل دفن دوستدارانی است که مشتاقانه وصیت کرده‏اند تا در جوار ملکوتی ایشان بیارامند.

در نخستین روز سال نو وقتی به زیارت حضرت علی اشرف(ع) رفتیم و با کوله‏باری از شوق و شور زیارت ایشان را در زمره برنامه‏های روز آغازین سال جدید قرار دادیم، با صحنه‏های تأمل‏برانگیز و ناخوشایندی مواجه شدیم که به هیچ وجه از مسئولان مربوطه پذیرفته نیست.

امام‌زاده اشرف(ع) سمنان دارای اتاقک‏های معماری شده‏ای است که در آن شمار زیادی از اموات دفن هستند و امروز وقتی برای یاد کردن از یکی از این عزیزان قصد ورود به این اتاقک‏ها را داشتیم، متأسفانه با صفحه آهنی سنگینی مواجه شدیم که به عنوان مانع ورود خانواده‏ها برای حضور بر سر قبر نزدیکانشان علم شده بود.

دو اتاقک دیگر نیز با قفل‏هایی که بر درهای آن زده شده بود، با زبان بی‏زبانی می‏گفت: "ببخشید، ورود ممنوع".

بالاخره با زور و زحمت به سراغ اتاقک نخست برگشتیم و با کمک تعدادی از مردم، صفحه سیاه و سنگین آهنی را کنار زدیم و هنگامی که وارد شدیم، صحنه‏هایی پیش چشمان ما قرار گرفت که تنها می‏توانستیم اشک بریزیم.

سقفی که به علت بی‏توجهی مسئولان ذی‏ربط و بارش باران فرو ریخته بود، آب‏هایی که روی قبرها را فرا گرفته بود، قبرهایی که دو به دو و تک‌تک فرو نشسته بود، سوراخ‏های بزرگی که بر دیوار و سقف اتاقک دیده می‏شد و در نهایت، خادمی که با گلایه شدید از کار هر روزه خود می‏گفت، خاک‏برداری بسیار از روی قبرها.

خبرنگار فارس در سمنان با تأثر و تألم فراوان به سراغ یکی از خادمان زحمتکش امام‌زاده اشرف(ع) سمنان رفت و قضیه را از وی جویا شد.

این خادم که بنا به صلاحدید نام وی در گزارش برده نمی‏شود ولی در دفتر خبرگزاری فارس موجود است، با گله‏مندی اظهار داشت: متأسفانه مدت‏هاست که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بر روی اینکه چگونه و چه کسی باید این فضا را ساماندهی کند، دچار اختلاف هستند.

وی ادامه داد: هر دو اداره‌کل، مسئله را به گردن هم می‏اندازند و در راه ساماندهی این اتاقک‏ها و قبور مشکل‏تراشی می‏کنند و در این بین، ما باید هر روز حجم زیادی از خاک‏برداری را از روی سطوح این قبور انجام دهیم.

این در حالی است که طرح نوروزی "آرامش بهاری" در راستای انجام برنامه‏های فرهنگی و مذهبی از 28 اسفندماه سال گذشته در امام‌زاده اشرف(ع) سمنان آغاز شده و تا 14 فروردین‌ماه جاری در آستان مقدس این امام‌زاده اجرا می‏شود.

ناخودآگاه به نظرمان آمد، آیا آستانه امام‌زاده اشرف(ع) سمنان امروز بیشتر به کار عمرانی نیاز دارد یا فرهنگی؟ این پرسشی است که باید مدیرکل محترم اوقاف و امور خیریه استان سمنان پاسخ گوید.

=====================

یادداشت از: مرتضی مزینانی‌صفابین

سرپرست خبرگزاری فارس در استان سمنان

==========================

انتهای پیام/ک10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول