اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پیشوا

بنای تاریخی امامزاده جعفر (ع) میزبان زائران و گردشگران نوروزی شد

خبرگزاری فارس: بنای تاریخی حرم امامزاده جعفر (ع) در شهرستان پیشوا نوروز امسال پذیرای زائران و گردشگران نوروزی است.

بنای تاریخی امامزاده جعفر (ع) میزبان زائران و گردشگران نوروزی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به‌نقل از روابط‌عمومی اداره میراث فرهنگی ورامین، مرقد مطهر امامزاده جعفر(ع)، برادر بلافصل امام رضا(ع) در ‎ 50کیلومتری جنوب تهران در بخش مرکزی شهرستان پیشوا واقع شده است.

در کاوش‌های باستان‌شناسی که در سال‌های اخیر در شهر پیشوا صورت گرفت، گورستانی سه هزار ساله‌ای کشف شد که چگونگی تدفین، فرم و ساخت ظرف سفالین و اشیای مفرغی نهفته در این گورستان نشان از حضور مهاجرانی از سرزمین‌های شمالی و شمال غربی در این شهر بوده ‌است.

مرقد مطهر امامزاده جعفر(ع) به این شهر تقدس خاصی بخشیده به طوری که این امامزاده مورد توجه خاص مردم منطقه بوده و از سایر نقاط ایران نیز برای عرض ادب به کنار مرقد مطهرش گرد می‌آیند.

علامه مجلسی در کتاب تذکرة‌الائمه در مورد امامزاده جعفر(ع) نوشته ‌است: «عقب حضرت موسی کاظم(ع) 13 پسر است که یکی از آنها جعفر نام دارد» بنابر این امامزاده جعفر از نسل امام موسی کاظم(ع) است.

گنبد بقعه امامزاده جعفر(ع) فیروزه‌ای است که در دوره صفویه بنا شده و در سال ‎ 1227 قمری به‌وسیله فتحعلی شاه قاجار تعمیر شده است.

این گنبد دارای ‎ 21متر ارتفاع از سطح زمین و ‎ 9/5متر قطر است و به شیوه دو پوسته ساخته شده که فاصله بین دو پوسته ‎هفت متر است که با توجه به سبک معماری و آثار تزئینی روی گنبد و نیز قدمت تاریخی در ردیف آثار ارزشمند معماری مذهبی ایران به شمار می‌رود.

این گنبد در قسمت خارجی دارای پوشش کاشی فیروزه‌ای با نقوش هندسی و کتیبه‌هایی به خط ثلث و کتیبه‌های نستعلیق است که در بعضی نقاط کتیبه‌های ثلث را قطع کرده ‌است. ازاره داخلی مقبره تا ارتفاع ‎ 1/5متری با کاشی معرق به رنگ فیروزه‌ای، مشکی، زرد، سفید بر زمینه لاجوردی با نقوش تزئینی اسلامی مزین است. به احتمال یقین این کاشی‌ها جزو تزئینات اولیه بناست که در بالای ازاره تماما آئینه‌کاری شده است. ضریح مطهر امامزاده چند سالی است که تعویض شده‌ و هنرمندان اصفهانی نهایت ذوق و سلیقه را در ساخت آن به کار برده‌اند و در آن از هنرهای قلم‌زنی و میناکاری استفاده شده ‌است.

انتهای پیام/و۳۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول