اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از حفاری فاضلاب شهری بهبهان

خاک سهل‌انگاری آبفا به چشم مردم می‌رود

خبرگزاری فارس: در حالی که تنها پنج روز به آغاز سال نو مانده‌، هنوز بخشی از مسیر فاضلاب شهری بهبهان که عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده‌، آسفالت نشده و با وزرش هر باد، گرد و غبار فراوانی مردم آن مناطق را آزار می‌دهد.

خاک سهل‌انگاری آبفا به چشم مردم می‌رود

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، از یک سال پیش که بحث اجرای فاضلاب شهری بهبهان در محافل عمرانی این شهرستان داغ شد و کلنگ اجرای آن در منطقه سه راهی سیمان به زمین زده‌ شد، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد پس از گذشت این همه مدت، هنوز مردم آن منطقه خاک خورده و خاک بخورند.

در این میان مردم از سردرگمی میان شهرداری و اداره آب و فاضلاب بهبهان گلایه داشته و نمی‌دانند برای حل مشکل منطقه خود به کجا رفته و به چه مسئولی پناه آورند.

*کسی پاسخ درستی به ما نمی‌دهد

یکی از ساکنان منطقه حریم آبخروار در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بهبهان اظهار کرد: یک سال است که ما با خاک عجین و تمام وسایل خانه ما از گرد و خاک پر شده ‌است.

وی افزود: روند پیشروی کار در این پروژه بسیار کند بوده و ماه‌ها حفاری، لوله‌گذاری و عملیات اجرایی آن در هر قطعه از مسیر به طول می‌انجامد.

حمید دانشی تصریح کرد: مشکلات رخ داده برای وسایل برقی منازل ساکنان منطقه بسیار زیاد بوده و خاک این عملیات با نفوذ در این وسایل، آنها را معیوب و حتی سوزانده است.

وی با بیان اینکه ضرر مالی و روحی ساکنان را هیچ نهادی جبران نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: بارها به شهرداری و آبفا رفته‌ایم اما هیچ‌کس پاسخ درستی به ما نداده و ما در حال خود سرگردانیم.

 

*شهرداری و آبفا هرکدام نام دیگری را می‌برند

یکی دیگر از ساکنان سه راهی سیمان که از وضعیت موجود منطقه محل سکونت خود به شدت ناراحت بود، اظهار کرد: چندین بار برای گرفتن جواب قانع کننده‌ای به شهرداری و آبفای بهبهان مراجعه کرده‌ام، اما پاسخی نگرفته‌ام.

وی افزود: زمانی که به شهرداری مراجعه کرده و موضوع را پیگیری کردم، آنها گفتند چون طرح و حفاری مربوط به آبفا است، بنابراین این اداره نیز باید پس از حفاری، محل کنده‌کاری خود را آسفالت کند.

سبحان مرادی ادامه داد: پس از شنیدن این پاسخ به اداره آب و فاضلاب بهبهان رفته و موضوع را پیگیری کردم اما در آنجا نیز گفتند هزینه آسفالت محل عملیات را حساب شهرداری واریز کرده و وظیفه عملیات آسفالت بر عهده شهرداری است.

وی تصریح کرد: حال ما نمی‌دانیم چه کسی راست گفته و چه کسی به دروغ تنها از انجام وظیفه خود فرار کرده و قصد فریب مردم را دارد.

مرادی خاطرنشان کرد: هرچند ساکنین منطقه چاره‌ای جز صبر و خاک خوردن ندارند اما مسئولان بدانند که پاسخ صبوری مردم، سر در برف کردن نیست.

 

*پیمانکار ناجوانمردانه عمل می‌کند/ هفته‌ها از خودروی خود محروم بودیم

زهرا جعفری یکی دیگر از ساکنان منطقه نیز اظهار کرد: زمانی که عملیات حفاری از پل کانال آبخروار آغاز شده و به جلوی منازل ما رسید، شرایط به‌گونه‌ای بود که امکان خارج کردن خودروها از منازل نیز نبود.

وی افزود: با ادامه این عملیات، مسیر نیز به طور کامل مسدود شد، به‌گونه‌ای که هفته‌ها علاوه بر اینکه از خودروهای خود محروم شدیم، مسیر عبوری دیگر شهروندان نیز مسدود شد.

جعفری تصریح کرد: این مسدود شدن طولانی‌مدت مسیر باعث افزایش اعتراضات مردم شده و شرکت پیمانکار را مجبور به نصب پارچه ‌نوشته در راستای عذرخواهی از مردم کرد.

این شهروند با بیان اینکه این عذرخواهی‌ها از گناه مسئولان کم نمی‌کند، گفت: پیمانکار این طرح نیز با به کار بستن نیروهای اندک به طور ناجوانمردانه کار می‌کند زیرا وضعیتی می‌بیند بودجه‌ای که در اختیار دارد به جد پیشرفت بیشتر کار نیست، نباید قسمت دیگری را حفاری کند.

وی افزود: اما این پیمانکار در اقدامی عجیب قبل از اتمام قسمت نخست، بخش دیگری از مسیر را حفاری مرده و رها می‌کند و در حال حاضر نیز مسیر دو کوچه را از یک سو با حفاری‌ها و رها کردن آن، مسدود کرده و روزها است که حتی یک کارگر نیز در این منطقه دیده نمی‌شود و گویی این شرکت برای دریافت اعتبارات خود قصد دارد از اهرم فشار فریاد اعتراض مردم استفاده کند.

 

*نمی‌توان با خاک از مسافران نوروزی پذیرایی کرد

یکی دیگر از ساکنان منطقه نیز با تایید گفته‌های دیگر ساکنین در سخنانی کوتاه اظهار کرد: بهبهان، شهری است که در طول سال باد در آن جریان داشته و این وزش‌ها حتی اگر اندک و خفیف هم باشد، خاک فراوانی را به هوا بلند خواهد کرد.

وی افزود: خاک‌ها را تحمل کردیم اما با باریدن باران نیز مشکلات ما دو چندان شد و کل منطقه غرق در گل شد به‌گونه‌ای که گاهی اوقات برای رسیدن به خیابان چکمه می‌پوشیدیم.

فرید شهرویی خاطرنشان کرد: تا به حال صبر زیادی را خرج کرده‌ایم اما جواب این صبر و حوصله این پاسخ‌ها نیست، در صورتی که اگر خانه یکی از مسئولان مربوطه در این منطقه بود، وضعیت ما نیز به این بدی نبود.

وی با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز بیان کرد: ما نیز مانند مردم سراسر کشور در ایام نوروز، مسافر نوروزی داشته و به هیچ‌وجه تمایل نداریم با خاک و گرد و غبار از آنها پذیرایی کرده و مسئولان باید به فکر چاره باشند.

 

*مودت: آبفا هزینه آسفالت را نداده‌ است/منطقه را به شهرداری تحویل نداده‌اند

رئیس شورای اسلامی شهر بهبهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بهبهان به بیان توضیحاتی در خصوص آسفالت حفاری‌های اداره آب و فاضلاب این شهرستان پرداخت و اظهار کرد: شهرداری زمانی می‌تواند محل حفاری یک دستگاه را آسفالت کند که در ابتدا هزینه آسفالت را دریافت کرده‌باشد و هم‌چنین محل حفاری شده به وی تحویل داده شود.

وی افزود: در حال حاضر اداره آبفای بهبهان بخش های حفاری شده برای طرح فاضلاب شهری را به شهرداری تحویل نداده‌است.

کورش مودت در پاسخ به این سؤال که آیا آبفا هزینه آسفالت این منطقه را به شهرداری پرداخت کرده‌،گفت: تاکنون آبفای بهبهان هزینه آسفالت این منطقه حفاری شده را به شهرداری پرداخت نکرده و تا زمانی که این هزینه به حساب شهرداری واریز نشود، این سازمان نیز نمی‌تواند اقدام به عملیات آسفالت کند.

وی تصریح کرد: آبفا حتی پس از تعویض خط لوله فرسوده خود در منطقه سه راهی سیمان نیز هزینه آسفالت را پرداخت نکرد  با وساطت فرماندار بهبهان و به خاطر بیشتر آسیب ندیدن مردم، شهرداری از محل اعتبارات خود هزینه آسفالت آن منطقه را پرداخت کرد.

مودت خاطرنشان کرد: به طور عادی، اعتبارات و بودجه شهرداری بهبهان اندک بوده و نمی‌تواند تعهدات دیگر دستگاه‌ها را نیز انجام دهد، بنابراین هر دستگاه و سازمانی به نوبه خود باید به فکر آرامش و آسایش مردم باشد.

 

*خاک سهل‌انگاری آبفا به چشم مردم می‌رود

با این اوصاف در ماجرای حفاری‌های اداره آب و فاضلاب بهبهان در راستای اجرای طرح ملی فاضلاب شهری این شهرستان، تنها مردم هستند که آسیب‌های مادی، جسمی و روحی دیده و کسی هم به فکر آنها نبوده و نخواهد بود.

در حال رسیدن به آغاز سال نو و 1391 هستیم و تمام شهرهای کشور خود را برای استقبال و پذیرایی از مهمانان و مسافران نوروزی آماده می‌کنند، اما در بهبهان با بی‌خیالی مسئولان شرایط مناسبی برای استقبال، به خصوص در برخی از مناطق به چشم نمی‌خورد.

انتظار به حق مردم از مسئولان شهرستان، ایجاد فضایی مناسب، زیبا و در خور نام بهبهان برای استقبال از مسافران نوروزی و راهیان نور است تا خاطره و تصویری زیبا و شایسته از بهبهان در ذهن هم‌میهنان ثبت شود، در حالی که با توجه به اقدامات انجام شده و سهل‌انگاری‌های عده‌ای، این موضوع نیز به آرزویی برای مردم این شهرستان تبدیل خواهد شد.

تا لحظه انتشار این گزارش، تلاش‌های خبرنگار فارس برای دریافت پاسخ از مسئولان مربوطه و پیمانکار بی‌نتیجه مانده‌است اما آماده دریافت توضیحات مسئولان در این‌باره هستیم.

گزارش از علیرضا شکری‌نسب

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول