اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

احمد توکلی:

اقتصاد متکی به نفت مستعد تورم است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اقتصاد متکی به نفت را مستعد تورم خواند و گفت: بازار نفت سیاسی و بی‏ثبات است.

اقتصاد متکی به نفت مستعد تورم است

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران احمد توکلی یکشنبه شب در جمع مردم روستای "کرشت" اظهار کرد: یکی از اقدامات مهمی که مجلس باید آن را پیگیری کند، اجرای تدابیری در راستای کاهش اتکای اقتصاد کشور به نفت است.

وی ادامه داد: اگر تصمیم صحیحی در زمینه کاهش اتکای اقتصاد کشور به نفت از سوی مجلس شورای اسلامی اتخاذ شود، سود آن به همه ایران و از جمله روستای "کرشت" می‏رسد.

توکلی با بیان مثالی ساده به تشریح مضرات وابستگی اقتصاد به نفت پرداخت و گفت: در ابتدا جامعه‏ای را تصور کنید که کالای تولیدی آنها از ارزشی بالغ بر 100 تومان برخوردار است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم این جامعه از اعتباری بالغ بر 100 تومان یعنی برابر با ارزش میزان کالای تولیدی خود بهره‏مند هستند.‏

وی اضافه کرد: دولت در این جامعه 20 تومان از این 100 تومان را به عنوان مالیات اخذ و آن را در قالب حقوق، خرید جنس و ... دوباره به جامعه تزریق می‏کند و در حقیقت 20 تومان از قدرت خرید مردم کم می‏شود.

توکلی افزود: اگر این دولت چاه نفتی را نیز در اختیار داشته باشد، اقتصاد ملی همچنان همان 100 تومان جنس را تولید می‏کند؛ اما این‏بار، نفت صادراتی به ارز و آن ارز توسط بانک مرکزی به پول ملی 40 تومانی تبدیل می‏شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این پروسه، 80 تومان پول در اختیار مردم، 20 پول در اختیار دولت (خارج شده از جریان قدرت خرید مردم) و 40 تومان نیز بر قدرت خرید دولت افزوده می‏شود.

وی اضافه کرد: در این شرایط تولید جامعه همان 100 تومان باقی مانده و بهای کالا افزایش می‏یابد؛ از این‌رو دولت از 140 تومانی که در اختیار دارد برای واردات جنس هزینه می‏کند.

توکلی افزود: حال جامعه در این وضع از 40 تومان رفاه بیشتر برخوردار می‏شود؛ اما متاسفانه همه چیز در واقعیت به این خوبی نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به واقعیت امر خاطر نشان کرد: اما در واقعیت با واردات اجناس از خارج به دلیل ارزانی آن دیگر شاهد تولید کالاهای 100 تومانی جامعه نخواهیم بود و بسیاری از کارخانه‏ها و تولیدی‏ها تعطیل می‏شود.

وی ادامه داد: ایراد بعدی در این جریان وقفه در حین ثبت سفارش است که این امر خود به عنوان یکی از عوامل تورم مطرح است.

توکلی اضافه کرد: سیاسی و بی‏ثبات بودن بازار نفت و امکان ایجاد موانعی در کندی روند تولید دیگر مشکلاتی است که اقتصاد متکی به نفت را مستعد تورم می‏سازد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: حال با توجه به اهمیت رهایی از بند اقتصاد متکی به نفت اگر بودجه‏ای متکی به این ماده وجود داشته باشد، مشکلات امروز حاصل می‏شود که دولت زحمت می‏کشد؛ اما چون ساختار اقتصادی منطقی قابل دفاعی ندارد، دارای نتیجه کم و گره‏ها بسیار است.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول