اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت تجاری افغانستان:

روابط اقتصادی با ایران را به بالاترین سطح می‌رسانیم

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت تجاری و بازاریابی منتخب افغانستان تاکید کرد: روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران را به بالاترین سطح می‌رسانیم.

روابط اقتصادی با ایران را به بالاترین سطح می‌رسانیم

غلام‌نبی عیدی‌زاده در حاشیه بازدید از شرکت پتروشیمی خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار داشت: تحریم‌های اخیر نفتی علیه ایران کار آمریکا بوده و دولت افغانستان کاری با این سیاست‌ها ندارد.

وی با بیان اینکه ما مثل سابق روابط تجاری خود را با ایران ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: افغانستان از ایران موادی که ضرورت داشته، خریداری می‌کند و دوستی ما با جمهوری اسلامی ایران مثل سابق دوام دارد.

عیدی‌زاده در پاسخ به سئوالی در مورد برپایی نمایشگاه بین افغانستان و خراسان شمالی گفت: ما هم به نمایندگی از تاجران افغانستان آمادگی خود را برای برگزاری نمایشگاه دو جانبه بین خراسان شمالی و افغانستان اعلام می‌کنیم که ما این طرح‌ها را پذیرفته و در نمایشگاه‌های هم حضوری فعال خواهیم داشت.

وی در عین حال یکی از مهم‌ترین مشکلات در افزایش روابط تجاری بین افغانستان و ایران را طولانی شدن ویزا عنوان کرد و افزود: هر گاه زمینه برای گرفتن ویزا سهولت یابد و برای تجار افغانستان آمد و رفت تجاری زیاد شود زمینه برای افزایش حجم صادرات ایران به افغانستان فراهم می‌شود.

رئیس هیئت تجاری و بازاریابی منتخب افغانستان با برشمردن مشکلات صدور ویزا برای بازرگانان این کشور گفت: اگر تاجری به کنسولگری ایران مراجعه می‌کند یک هفته تا 15 روز انتظار می‌کشد تا ویزا به دست آورد.

وی اضافه کرد: چون تاجران افغانی آنقدر وقت برای گرفتن ویزا از ایران نداشته، در نتیجه دلسرد می‌شود و می‌رود در همان روز درخواست سفر به سایر کشورها را داشته و در کم‌ترین زمان مقدمات سفر مهیا شده و خریدهای خود را از سایر کشورها مثل چین، ترکیه، پاکستان انجام می‌دهد.

عیدی‌زاده با اشاره به اینکه دولت افغانستان علاقه‌مند بوده تا این روابط تجاری و گسترش روابط را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، گفت: البته این نیازمند رفع مشکلات ویزا و صدور آن برای تجار افغانستان در حداقل زمان ممکن است.

وی تاکید کرد: اگر مشکل ویزا حل شود، تجار ما هم دلگرمی پیدا کرده و خرید کالاها افزایش می‌یابد.

به گفته رئیس هیئت تجاری و بازاریابی منتخب افغانستان، عمده واردات افغانستان مواد خوراکی و مواد ساختمانی، نفت و گاز است.

وی با بیان اینکه در افغانستان کارخانه‌های موجود با مشکل مواد اولیه مواجه هستند، افزود: ایران می‌تواند مواد اولیه این واحدها را که اکنون به خاطر محدودیت آن با مشکلاتی مواجه بوده، تامی کند.

عیدی‌زاده در بخش دیگری با اشاره به ضرورت توسعه آبادانی در افغانستان از عموم سرمایه گذاران کشور برای سرمایه گذاری در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی دعوت کرد.

وی اظهار داشت: زمین‌های بکر و بایر زیادی در افغانستان وجود داشته که با برخورداری از آب مناسب، توان آباد کردن این زمین‌ها با مشارکت علاقه‌مندان خارجی وجود دارد.

رئیس هیئت تجاری و بازاریابی منتخب افغانستان تصریح کرد: البته برای واگذاری زمین‌های کشاورزی هیئتی در افغانستان وجود داشته که باید مراحل آن طی شود.

وی با اشاره به منابع آبی فراوان در افغانستان تصریح کرد: آب در سطح 10 متر تا 50 متر آب زیرزمینی در آن زمین‌ها وجود دارد و باید با حفر چاه آب از عمق زمین بیرون کشیده شود.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول