اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش‏های فارس از وضع آثار گردشگری شرق تهران/1

"مراء"؛ روستایی کهن با گردشگری سرخورده از بی‏مهری

خبرگزاری فارس: آثار گردشگری روستای مراء از بخش مرکزی شهرستان دماوند به رغم قدمت بسیار، در سالیان اخیر مورد بی‏مهری قرار گرفته‏اند و آنچنان که باید به آنها توجه نشده است.

"مراء"؛ روستایی کهن با گردشگری سرخورده از بی‏مهری

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، روستای مراء مرکز دهستان تارود از بخش مرکزی شهرستان دماوند در 60 کیلومتری پایتخت و 10 کیلومتری دماوند از جمله مناطق روستایی دارای ریشه‏های عمیق تاریخی، گردشگری و مذهبی است.

این روستای کهن به پشتوانه هویت‏ساز ابنیه مذهبی، میراث فرهنگی، مناطق گردشگری و آثار تاریخی متعدد خود پس از قرونی متمادی همچنان راسخ و استوار به‌عنوان یکی از نواحی روستایی مرکز جمعیت شهرستان دماوند مطرح بوده و مردمان اصیل مراء به جای رها کردن اراضی آبا و اجدادی خود، در کوششی سخت به توسعه آن کمک می‏کنند.

اما بی‏توجهی به آثار گردشگری مراء در سالیان اخیر، بسیاری از این آثار ارزشمند را در مسیر فرسایش قرار داده تا جایی که در حال حاضر صرفا نامی از برخی آنها بر جای مانده است.

* روستای مراء باید در قالب منطقه گردشگری دیده شود

محسن ابراهیمی، از اهالی مراء درباره آثار تاریخی روستای خود در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار کرد: شهرستان دماوند یکی از قدیمی‏ترین مناطق استان تهران و حتی کشور است.

وی ادامه داد: روستای مراء نیز از جمله قدیمی‏ترین مناطق روستایی این شهرستان بوده و از ابنیه و آثار تاریخی متعددی برخوردار است.

ابراهیمی خواستار توجهی ویژه به روستای مراء شد و گفت: روستای مراء را باید در قالب منطقه گردشگری و تاریخی ویژه نگاه کرد.

وی تصریح کرد: اگر مسئولان با عنایت به روستای مراء، آن را به‌عنوان یکی از مناطق روستایی هدف گردشگری معرفی کنند؛ آنگاه می‏توان در سایه این کارکرد رونقی بیشتر به مراء بخشید.

* مراء از همه امکانات زیرساختی بهره‏مند است جز کار

سعیده کیانی، از دیگر اهالی روستای مراء می‏گوید: در سالیان پیش از انقلاب، نارسایی‏های بسیاری از سوی رژیم طاغوت بر مناطق روستایی حاکم بود که این امر باعث تقلیل تدریجی جمعیت این نواحی و گسیل شدن آنها به کلان‏شهرها شد.

وی ادامه داد: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و برقراری نظام اسلامی، توجه به امکانات روستایی با فرمان اکید امام راحل عظیم‏الشان (ره) افزایش یافت.

کیانی تصریح کرد: در حال حاضر به برکت جمهوری اسلامی امکانات مناسبی در روستاهای کشور وجود دارد و مراء نیز در میان دیگر نواحی روستایی ایران اسلامی از همه امکانات زیرساختی بهره‏مند است.

وی اضافه کرد: اما وجود معضلی به نام بیکاری، سبب حضور قشر جوان در مناطق شهری می‏شود؛ با این تفاوت که این مهاجرت از روی ناچاری و صرفا برای پیدا کردن شغلی مناسب صورت می‏گیرد.

* صنعت گردشگری تقویت شود

عباس ابراهیمی، دیگر روستایی اهل مراء در تکمیل این مبحث اظهار داشت: یکی از مباحث موردنظر دولت در زمینه اشتغالزایی در مناطق روستایی، موضوع گردشگری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اهالی پایتخت، شناخت چندانی از نقاط گردشگری استان تهران ندارند؛ اما اگر ابنیه تاریخی و جلوه‏های اکوتوریسمی روستایی مانند مراء در قالب طرح‏هایی همچون مناطق روستای هدف گردشگری ساماندهی و مرمت شوند؛ آنگاه می‏توان این جمعیت کثیر علاقه‏مند را در روستا پذیرایی و شغلی پایدار برای اهالی ایجاد کرد.

* توقف شش ساله طرح روستای هدف گردشگری مراء

با این حال به نظر می‏رسد، طرح روستای هدف گردشگری مراء پیش از این کلید خورده و امور اجرایی خود را تا مراحل مطالعاتی نیز گذرانده؛ اما این پروژه در شش سال اخیر همچنان مسکوت مانده است.

چرایی این امر را از دهیار روستای مراء جویا شدیم که احمد آرین در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران در این باره توضیح داد: ایده طرح روستای هدف گردشگری مراء در سال 84 با پیگیری‏های بخشدار مرکزی وقت محقق شد.

وی اضافه کرد: امور مطالعاتی سایت طرح روستای هدف گردشگری مراء با اختصاص اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال انجام گرفت.

آرین تصریح کرد: به دلیل عدم آگاهی دهیار وقت از چند و چون این پروژه و فقدان پیگیری‏های لازم، طرح گردشگری مراء مسکوت ماند.

دهیار روستای مراء خواستار اجرای امور عملیاتی این طرح شد و افزود: در حال حاضر گردشگری از جمله مباحثی است که می‏توان با تکیه بر آن رونق نواحی روستایی را دو چندان کرد؛ از این رو، خواسته مردم روستای مراء و شورای اسلامی این روستا اجرای آن در نزدیک‏ترین زمان ممکن است.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول