اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان مرکزی:

نامزدهای انتخابات قانون تبلیغات را رعایت کنند

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی خواستار توجه نامزدهای انتخاباتی به مفاد قانون تبلیغات انتخاباتی شد.

نامزدهای انتخابات قانون تبلیغات را رعایت کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوراللهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با اشاره به آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدها گفت: بر اساس ماده 56 قانون انتخابات فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی مرحله اول و دوم آغاز و تا 24 ساعت قبل از اخذ رأی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده 57 استفاده از هرگونه پلاکارد، پوستر، دیوارنویسی و کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن به استثنای عکس برای تراکت و زندگی‌نامه و جزوه و همچنین سخنرانی و پرسش و پاسخ از طرف نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان ممنوع است و متخلفین از این ماده به سه تا سی روز زندان محکوم می‌شوند، تصریح کرد: اعلام نظر شخصیت‌ها در تایید نامزدها به شرطی مجاز است که بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنها باشد و مدرک کتبی مربوط به امضای آنان تسلیم هیئت اجرائی انتخابات شده باشد.

همچنین نصب و الصاق عکس و پوستر ممنوع است و چاپ عکس صرفا محدود به زندگی‌نامه، جزوه بروشور و کارت حداکثر در قطع 10*15 مجاز است، نصب بنر و پارچه در محل ستادهای اصلی نامزدها به تفکیک برادران و خواهران مجاز است.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی ادامه داد: بر اساس ماده 58 هیچ کس حق ندارد آگهی تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی را که در محل مجاز الصاق‌ شده در زمان قانونی تبلیغات پاره و یا معدوم یا مخدوش کند زیرا عمل مرتکب جرم محسوب می‌شود.

به گفته وی بر اساس ماده 59 انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صدا و سیما و میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها، ادارات، شرکت‌های دولتی، موسسات وابسته به دولت، شهرداری‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آنها و نهادها و موسساتی که از بودجه عمومی(به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود.

تبصره 1- موسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است، همانند بنیاد مستضعفان مشمول این ماده می‌باشند.

نوراللهی با بیان اینکه نشریات و مطبوعات متعلق به سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، ادارات، نهادها و موسسات یاد شده در متن این ماده، حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی را ولو به صورت درج آگهی ندارند گفت: اعضای هیئت‌های اجرایی و نظارت انتخابات حق تبلیغ له یا علیه هیچ یک از داوطلبان انتخاباتی را نخواهند داشت.

وی با اشاره به ماده 61 قانون انتخابات افزود: بر اساس این ماده هرگونه الصاق و نصب اعلامیه، عکس، پوستر، بنر و پارچه‌های تبلیغاتی به طور کلی ممنوع است و ماموران انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی باید نسبت به امحاء آنها اقدام کرده و متخلفین را جلب و به مقامات قضایی تحویل دهند، استنکاف از این وظیفه جرم محسوب می‌شود.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی تصریح کرد: هرگونه آگهی و آثار تبلیغاتی باید قبل از شروع اخذ رأی از محل شعبه ثبت‌نام و اخذ رای توسط اعضای شعب امحاء شود و ستادهای تبلیغات انتخاباتی تنها در مراکز بخش‌ها، شهرها و شهرستان‌ها دایر می‌شود، در شهرهای بزرگ در هر منطقه شهرداری‌ یک محل به عنوان ستاد انتخاباتی می‌تواند دایر شود در مواردی که یک منطقه چند عنوان از عناوین فوق‌الذکر را داشته باشد در حکم یک عنوان است.

نوراللهی ادامه داد: بر اساس ماده 64 مطبوعات و نشریات حق ندارند آگهی‌ یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا برخلاف واقع مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف 18 ساعت پس از انتشار نشریه مزبور بدهند و آن نشریه مکلف به چاپ فوری آن طبق قانونی مطبوعات است.

وی گفت: در صورتی که نشریه منتشر نشود مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزدها را به نشریه مشابه دیگری ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ خود خواهد بود، انتشار این گونه مطالب در غیر مطبوعات نیز ممنوع است و نامزدهای معترض حق دارند نظر خود را منتشر کنند.

رئیس هیئت نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی با اشاره به ماده 65 اظهار کرد: داوطلبان نمایندگی و طرفداران آنان به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه داوطلبان دیگر نبوده و تنها می‌توانند شایستگی‌های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح کنند و هرگونه هتک حرمت و حیثیت نامزدهای انتخاباتی برای عموم  ممنوع بوده و متخلفین طبق مقررات مجازات می‌شوند.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول