اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شازند

آیین نکوداشت نسخه‌نویس تعزیه ایران برگزار شد

خبرگزاری فارس: مراسم نکوداشت میرزامحمد روحانی ملقب به میرانجم، نسخه‌نویس معروف تعزیه کشور در شهرستان شازند برگزار شد.

آیین نکوداشت نسخه‌نویس تعزیه ایران برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، یکی از پژوهشگران تئاتر و تعزیه در این مراسم گفت: تعزیه نمایش آیینی و ملی سرزمین ماست که در جهان اسلام یگانه است.

محمدحسین ناصربخت با بیان اینکه اجرای تعزیه تکرار شعار عاشورا و کربلاست تصریح کرد: تعزیه‌ بخشی از هویت کشور ما محسوب می‌شود، زیرا شکل و قالب آن از فرهنگ اصیل اسلامی و عاشورا نشأت گرفته است.

وی افزود: تعزیه امروز به عنوان هنر ملی ایران، ثبت جهانی شده اما اگر در همین نقطه رها شود زمانی نمی‌گذرد که این هنر آیینی در معرض خطر قرار خواهد گرفت و لازم است که نسبت به ایجاد پژوهشگاه تعزیه، آموزشگاه تعزیه و ایجاد مکان‌های ویژه تعزیه همت شود و حتی در رشته‌های دانشگاهی نیز به اهمیت آن پرداخته شود.

ناصربخت گفت: به دلیل کم‌توجهی به تعزیه، موسیقی این هنر نیز اصالت خود را از دست داده و برخی برای آنکه مخاطب بیشتری در تعزیه‌خوانی‌های خود داشته باشند موسیقی‌های غیر اصیل را در شبیه‌خوانی‌های خود اجرا می‌کنند.

پژوهشگر و محقق نسخ تعزیه با بیان اینکه اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی در طول زمان از شعار هر روز عاشورا و هر روز کربلا برگرفته شده است ادامه داد: تعزیه نمایشی منظوم به اشعار و برگرفته از عزاداری امام حسین (ع) و واقعه عاشوراست.

ناصربخت در ادامه از ثبت جهانی هنر تعزیه و شبیه‌خوانی خبر داد و تصریح کرد: تعزیه و هنرهای سنتی بخشی از هویت ما را تشکیل می‌دهند و از فرهنگ ما بر گرفته شده است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

به گفته وی نسخه‌های تعزیه میرانجم از روح حماسی و سلحشوری بالایی برخوردار است و لازم است نسبت به چاپ، توزیع و ترویج آنها در سطح کشور اقدام شود.

فرماندار شازند نیز در این مراسم وجود شخصیت‌های برجسته را مایه افتخار شهرستان عنوان کرد و گفت: یکی از شاخصه‌های شهرستان شازند وجود چنین افرادی است که سبب رشد فرهنگی، اعتقادی و معنوی شهر شده‌اند.

محمدصادق محمدزاده افزود: ما با گرامی‌داشت یاد و خاطره بزرگان و احیای نام مفاخر خود را بزرگ خواهیم کرد و در تمام مراحل زندگی از آنها الگو خواهیم گرفت.

در این مراسم پس از پخش کلیپ زندگانی میرانجم، از هنرمندان استان مرکزی در عرصه موسیقی تعزیه و همچنین نوه میرانجم تجلیل و در ادامه از مقبره ایشان در روستای قدمگاه رونمایی شد.

در پایان از پیشکسوتان عرصه تعزیه و شبیه‌خوانی استان مرکزی با اهدای جوایزی تجلیل شد.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از نسخ تعزیه میرانجم و ادوات و آلات تعزیه‌خوانی برگزار شده بود که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

انتهای پیام/آ30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول