اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت ثبت جهانی تعزیه برپا شد

نخستین نمایشگاه اشیای قدیمی تعزیه استان مرکزی در تهران

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان مرکزی از برپایی نخستین نمایشگاه اشیای قدیمی تعزیه استان مرکزی در تهران به مناسبت ثبت جهانی تعزیه خبر داد.

نخستین نمایشگاه اشیای قدیمی تعزیه استان مرکزی در تهران
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی مجتبی رضوانی اظهار کرد: نخستین نمایشگاه اشیای قدیمی تعزیه استان مرکزی به مناسبت ثبت جهانی تعزیه به مدت یک هفته از تاریخ سوم بهمن ماه لغایت دهم بهمن ماه جاری در تهران در سالن همایش‌های صدا و سیما و کاخ موزه گلستان همه روزه از ساعت 9 صبح لغایت 19 بعد از ظهر به منظور بازدید علاقه‌مندان دایر است.
وی افزود: این مراسم با حضور رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها و همچنین معاونین اداره کل و بیش از 80 نفر از هنرمندان تعزیه استان مرکزی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به اهمیت و جایگاه این هنر معنوی عنوان کرد: در این مراسم به معرفی تاریخچه تعزیه از دیرباز تا به امروز پرداخته شد و مهم‌ترین ویژگی هنر آیینی تعزیه خودجوش بودن و مردمی بودن این هنر عنوان شد که هیچ‌کس در هیچ‌جا و هیچ ‌وقت برای چگونگی اجرای تعزیه بخشنامه و دستورالعمل صادر نمی‌کند.
رضوانی بیان کرد: این خود مردم هستند که به عشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و از سر ارادت به این خاندان دست به اجرای تعزیه می‌زنند و علی‌رغم اینکه هنر آیینی تعزیه تنها با همت مردم و توسط گروه‌های مختلف مردمی برگزار می‌شود اما از تنوع و زیبایی خاصی برخوردار است و کیفیت اجرای تعزیه هر ساله زیباتر از سال گذشته است. 
وی با تاکید بر اینکه خاستگاه این هنر زیبا و متعالی در ایران است، خاطر نشان کرد: این هنر به نام ایران اسلامی در تاریخ 16 نوامبر 2010 در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ج30/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول