اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره ارشاد بویین‌زهرا:

تعزیه متولد قزوین است

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بویین‌زهرا گفت: تعزیه و تعزیه‌خوانی در قزوین تولد یافته است.

تعزیه متولد قزوین است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، ناصر ایزدفر در آیین تجلیل از مسئولان شبیه‌خوانان سطح شهرستان بویین‌زهرا که در سالن آمفی تئاتر غدیر مجتمع فرهنگی و هنری ولایت این شهر برگزار شد اظهار کرد: هنر قدیمی تعزیه‌خوانی یا شبیه‌خوانی در تاریخ هنرهای نمایشی ایران جایگاه ارزشمند و والایی دارد چرا که این هنر منشأ کاملا مذهبی داشته و همچنین بسیار تأثیرگذار است.

وی در ‌ارتباط‌ با ضرورت توجه جدی و مستمر به تعزیه و همچنین تعزیه‌خوانان، خاطرنشان کرد: هنر تعزیه که توسط ایرانیان رونق یافته، با روایت حماسه امام حسین(ع) در کربلا مخاطبان را با جلوه‌های زیبا، پر مضمون و همچنین مفاهیم عاشورایی آشنا می‌کند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بویین‌زهرا در ادامه با بیان مشترکات هنر اصیل تعزیه و سبک‌های مختلف تئاتر عنوان کرد: سه عنصر اصلی نمایش، موسیقی و متن ادبی که در اجرای تئاتر نقش دارند در تعزیه هم موجودند و به همین علت این موضوع جزو شباهت‌های بارز بین تعزیه و تئاتر است.

ایزدفر با اشاره به نقش ارزنده و برجسته استان قزوین در شکل‌گیری حلقه‌های اولیه تعزیه‌خوانی تصریح کرد: با تشکیل نخستین حکومت رسمی شیعه در ایران توسط صفویان و انتخاب شدن قزوین به عنوان پایتخت به تدریج هسته‌های اولیه تعزیه‌خوانی در کشور شکل گرفت و به تناوب این هنر قدسی به تمام نقاط کشور راه پیدا کرد، بنا بر شواهد و اسناد تاریخی حاضر، هنر قدسی و پاک تعزیه و تعزیه‌خوانی در قزوین تولد یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالای شهرستان بویین‌زهرا در اجرای هنر تعزیه اظهار کرد: شهرستان بویین‌زهرا دارای هنرمندان برجسته و صاحب سبکی در زمینه هنر تعزیه است که با سه زبان آذری، ترکی و تاتی و همچنین با ترکیب این سه زبان مجالس منحصر به فردی را در مکتب و سبک قزوین اجرا می‌کنند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بویین‌زهرا از تجمیع گروه‌های تعزیه‌خوانی به همت این اداره خبر داد و اعلام کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بویین‌زهرا به عنوان ششمین سال متوالی همایش تعزیه‌خوانان سطح شهرستان بویین‌زهرا را با اجراهای مختلف تعزیه‌خوانان از بخش‌های مختلف شهرستان برگزار کرد که بسیار هم مورد استقبال مردم قرار گرفت.

ایزدفر با اظهار امیدواری از ساخت مراکز و کانون‌های فرهنگی جدید در شهرستان بویین‌زهرا گفت: مسئولین شهرستان باید با کسب اعتبارات و همچنین پیش‌بینی مکان‌های فرهنگی اقدام به ساخت و تأسیس تکایای رو باز جهت اجرای مراسمات تعزیه و شبیه‌خوانی در ایام و روزهای خاص کنند زیرا پاسداشت این هنر کهن در حقیقت پاسداشت جلوه‌های زیبای کربلا و مظلومیت‌های ائمه اطهار است.

همچنین در پایان این مراسم با اهدای لوح و تندیس یادبودی از مسئولان و برگزار کنندگان ششمین همایش تعزیه شهرستان بویین‌زهرا تجلیل به عمل آمد. 

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول