اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره ارشاد هرمزگان:

معتبرترین نسخ تعزیه مربوط به حسینعلی قضایی‌‌مینابی است

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه معتبرترین نسخ تعزیه موجود در کشور مربوط به حسینعلی قضایی‌ مینابی است از حضور پروفسور جابر عناصری از بزرگان عرصه تعزیه کشور در همایش بزرگداشت حسینعلی قضایی در میناب خبر داد.

معتبرترین نسخ تعزیه مربوط به حسینعلی قضایی‌‌مینابی است

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب انوشیروان پیشدار عصر سه‌شنبه در نشست هماهنگی ستاد بزرگداشت مرحوم حسینعلی قضایی، از برگزاری همایش بزرگداشت قضایی به عنوان یک رخداد بزرگ فرهنگی نام برد و اظهار داشت: توجه به مفاخر و چهره‌های دینی، مذهبی و فرهنگی مبحثی است که کمتر در هرمزگان به آن توجه شده است.

وی با تشریح بخشی از زندگی "قضایی" ادامه داد: قضایی هم شاعر توانمند، هم مداح خوش‌صدا و هم خطاط و خوشنویس بوده است.

پیشدار افزود: دو کتاب خطی به جا مانده بیانگر عمق بینش و سواد مرحوم قضایی است.

وی از پیگیری در زمینه ترمیم دو کتاب به جا مانده از مرحوم قضایی خبر داد و اظهار کرد: با توجه به این که نسخ خطی باید در جای مناسب نگه‌داری شود و از آنجایی که این دو کتاب به علت وقف در حسینیه نصیرایی از وضعیت مناسب نگه‌داری برخوردار نبوده بخشی از آنها آسیب دیده که در این راستا در همایش مرحوم قضایی از کارشناسان کتابخانه ملی دعوت به عمل آمده است.

وی بیان کرد: قضایی چهره ملی و متعلق به تمام کشور است و هم‌اکنون معتبرترین نسخ تعزیه موجود در کشور  متعلق به قضایی است.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه دامنه تحقیق درباره قضایی باید گسترش یابد، اظهار داشت: پرداختن به زندگی مفاخر و چهره‌های موفق از وظایف ادارات ارشاد است.

وی گفت: در هرمزگان به ویژه شهرستان میناب بزرگان و نام‌آوران فراوانی زندگی می‌کرده‌اند که مرحوم ملاحسین مسیحا و حسینعلی قضایی از معروف‌ترین آنها هستند.

پیشدار با اشاره به راه‌اندازی کانال‌های ماهواره‌ای و سایت‌های غیر اخلاقی و ضد دینی ادامه داد: راه‌اندازی 500 کانال و شبکه فارسی زبان برای مبارزه فرهنگی با مسلمانان از مهم‌ترین برنامه‌های طراحی شده توسط دشمنان در سال آینده است.

وی افزود: قضایی با وجود اینکه خدمات بزرگ فرهنگی به جامعه کرده ولی هنوز شخصیتش آن‌گونه که شایسته است معرفی نشده است و این را می‌توان کم‌کاری دستگاه‌هایی نظیر ارشاد دانست.

این مسئول هم‌چنین از چاپ مقالات و کتاب درباره مرحوم قضایی و ارسال آن به سایر استان‌ها خبر داد.

وی برپایی همایش ویژه مرحوم قضایی را اقدامی نیکو برشمرد و گفت: در این همایش که با حضور پروفسور جابر عناصری از بزرگان عرصه تعزیه کشور برگزار می‌شود ابعاد تازه‌ای از زندگی مرحوم قضایی مشخص و هویدا می‌شود.

وی گفت: هرمزگان چهره‌های برجسته زیادی دارد که مرحوم صامتی نیز از شعرای بزرگان رودانی است که اشعار وی به زبان عربی موجود است.

پیشدار نگاه فرهنگی به مسائل را نگاهی پایدار و به قدمت تاریخ معرفی و عنوان کرد: نگاه فرهنگی به موضوعات باید در جامعه تقویت شود.

معاون فرماندار میناب نیز از مرحوم قضایی به عنوان هنرمند چیره‌دست و شاعری توانمند نام برد و اظهار داشت: در زمانی که سطح سواد و علم جهش خوبی نداشته، مرحوم قضایی علاوه بر سرودن اشعاری زیبا در وصف ائمه هدی دو جلد کتاب نیز با خط زیبا که بیانگر شخصیت والای این بزرگوار است به مردم منطقه هدیه کرده است.

علی اسلامی ضمن اشاره به قرائت 20 مقاله در همایش بزرگداشت قضایی خواستار حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی در این آئین شد و از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا پخش زنده این مراسم از یکی از شبکه‌های سیما پیگیری شود.

انتهای پیام/آ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول