اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ایام محرم و صفر

155 مجلس تعزیه در کرمان برگزار شد

خبرگزاری فارس: رئیس حوزه هنری استان کرمان گفت: 155 مجلس تعزیه در ایام ماه‌های محرم و صفر در استان کرمان برگزار شد.

155 مجلس تعزیه در کرمان برگزار شد
عباس سالاری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان از اجرای بیش از 155 مجلس تعزیه در ایام ماه‌های محرم و صفر در سراسر استان خبر داد و اظهار داشت: در این ایام 11 مجلس تعزیه نیز در خارج از استان اجرا شده است.
وی افزود: برگزاری این تعداد مجلس تعزیه توسط 44 گروه تعزیه در استان انجام شده است.
سالاری با اشاره به اینکه 11 گروه تعزیه در استان کرمان فعالیت مستمر دارند، خاطرنشان کرد: این 11 گروه به صورت غیر مناسبتی اقدام به برگزاری مجالس تعزیه می‌کنند، اما مابقی گروه‌ها فقط در ایام خاص، فعال هستند.
رئیس حوزه هنری استان کرمان با بیان اینکه در سال جاری با همت هیئت تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل(ع) روستای ده‌زیار هشت مجلس تعزیه در هشت گلزار شهدای سراسر استان برگزار شده است، گفت: این اقدام بسیار مؤثری در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که در سال‌های گذشته کمتر به آن توجه شده بود.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری گلزارهای شهدای کرمان، اختیارآباد، جیرفت، کاظم‌آباد، زرند، خانوک و بم میزبان اجرای مجالس تعزیه بود، اظهار داشت: امیدواریم در سال‌های آینده با هماهنگی بیشتر در همه گلزارهای شهدای استان هر عصر پنجشنبه اجرای تعزیه داشته باشیم.
رئیس حوزه هنری استان کرمان با بیان اینکه برای انجام هر رشته هنری باید نخست بستر آن را فراهم کرد، گفت: از ملزومات اجرای تعزیه ایجاد یک فضای مختص تعزیه‌خوانی است.
سالاری افزود: در استان کرمان فقط دو سکوی اجرای تعزیه وجود دارد که آن هم به همت خود مردم و علاقه وافر آنها به برگزاری تعزیه، ساخته شده است.
رئیس شورای تعزیه استان کرمان با بیان اینکه تنها ساخت فضاهای تعزیه نمی‌تواند موجب پیشرفت این هنر آیینی و اسلامی شود، عنوان کرد: برای پیشرفت این هنر اسلامی برپایی کارگاه‌های آموزشی با موضوع‌های آزاد و پالایش تحریفات تعزیه از واجبات است که هم‌اکنون در دستور کار حوزه هنری استان قرار دارد.
وی با اشاره به ثبت ملی تعزیه تصریح کرد: با این اقدام مسئولیت گروه‌ها و مسئولان فرهنگی کشور به مراتب بیشتر شده و باید در راستای بالابردن سطح علمی اجرا کنندگان و ایجاد فضاهای مناسب تعزیه با همت مسئولان اقدامات مؤثری انجام شود.
سالاری تأسیس هنرستان تعزیه را اقدامی مناسب در این راستا عنوان کرد و افزود: تعزیه می‌تواند در آینده حتی در راستای مسائل روز مانند بیداری اسلامی و یا مسائل اتفاق افتاده در دوران معاصر مانند اتفاقات جنگ تحمیلی، دوران ضد استعماری امیرکبیر و حتی تعزیه امام خمینی(ره)، حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی از برگزاری چهارمین سوگواره سراسری تعزیه در استان کرمان خبر داد و گفت: این سوگواره همچون سال‌های گذشته در دهه دوم فاطمیه در محل تعزیه‌خانه کرمان برگزار می‌شود.
انتهای پیام/غ10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول