اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان خبر داد

اجرای نمایش تعزیه‌خوانی جام معرفت در زاهدان

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: نمایش تعزیه‌خوانی جام معرفت از امشب به مدت دو شب در زاهدان اجرایی می شود.

اجرای نمایش تعزیه‌خوانی جام معرفت در زاهدان

حجت الاسلام  عباس دانشی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار داشت: نمایش تعزیه‌خوانی جام معرفت از امشب به مدت دو شب با هدف یادآوری نهضت امام حسین (ع) و افزایش ضریب معرفتی در بین اقشار مختلف مردم در فرهنگسرای جوان زاهدان اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از  30 نفر در این نمایش تعزیه خوانی ایفای نقش می‌کنند، افزود: فهیمه باقری زاده و محبوبه عسکری و مریم کلاته میمری طراحی لباس و اجرای این نمایش را برعهده دارند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: محمد گودرزی، معین نجاری، علی عرب، مهدی تقی زاده، حسن افتخاری، به ترتیب ساخت موسیقی، طراح صحنه و اجرا، طراح و مجری گریم، طراح بروشور و پوستر، اجرای نور این نمایش تعزیه خوانی را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه کارگردانی نمایش تعزیه جام معرفت برعهده مجتبی رضایی است، افزود: تعزیه و تعزیه‌خوانی بیان مصائب اهل بیت و به تصویر کشیدن ظالم‌های که بر خاندان عصمت وارد شد است و تعزیه‌خوانی در ایران از زمان حکومت صفوی یعنی نخستین حکومت مقتدر شیعه در ایران به رسمیت شناخته و قابل اجرا شد.

دانشی گفت: شاعران، مدیحه سرایان و مرثیه سرایان شیعه با سرودن اشعار و مراثی در مصائب سرور و سالار شهیدان و یاران و اصحاب بزرگوارشان سهم بسزائی در نشر این هنر سنتی و بومی برعهده دارند.

وی افزود: اکنون هنر تعزیه‌خوانی در اقصی نقاط با توجه به بضاعت و امکانات موجود به نمایش گذاشته می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان مهمترین رکن اجرای تعزیه را برخورداری از افراد مستعد و آشنا با تعزیه و پرورش یافته از میان مردم منطقه که در دسترس گروه هستند، دانست و تصریح کرد: در تعزیه‌خوانی از افرادی که صدای خوب و قیافه و دارای اعتماد بالا هستند در اجرا استفاده می‌شود.

دانشی ادامه داد: با توجه به اینکه مراسم تعزیه‌خوانی در مناسبت‌های مذهبی مختلف اجرا می‌شود به همین منظور می‌توان گفت که تعزیه جوانان وظیفه تربیت و پرورش نسل جوان را برعهده دارند.

 وی با بیان اینکه داشتن نسخه‌های خوب و بی‌نقص لازمه تعزیه خوب است،افزود: بی‌نقص بودن نسخه شامل وجود اشعار پر محتوا همراه با رعایت قواعد ادبی، اوزان، ردیف و قافیه اشعار است که در عین رعایت مسائل ادبی باید به سندیت اشعار با مراجعه به کتب مقتل و تاریخ عاشورا توجه شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه داشتن محل مناسب رکن دیگر اجرای تعزیه است، خاطرنشان کرد: فقدان وجود سالن‌های بزرگ نمایش در شهرها و روستا ها و نبود برخورداری از امکانات صوتی حال حاضر در سال‌های گذشته اجرا کنندگان تعزیه را بر آن داشت که از مکان‌ها یا فضاهایی بهره ببرند تا علاوه برجا دادن جمعیت چند هزار نفری و کنترل نظم آن را مد نظر قرار داده و بدون در دست داشتن امکانات صوتی از صدای طبیعی اشخاص به نحو احسن استفاده شود.

وی افزود: گروه تعزیه که ترکیبی از مدیر گروه، کارگردان و تعزیه جوانان و سایر عوامل تدارکاتی است حداقل باید شناخت اجمالی درباره تعزیه و سبک اجرای آن و شخصیت هایی که باید در قالب آن قرار گرفته شوند و نقش آن را در تعزیه اجرا کنند داشته باشند و از وجاهت و طهارت لازم برخوردار بوده تا در هنگام قرار گرفتن در آن نقش بتوانند با شناخت به موضوع وارد شوند تا رسالت خود را که زنده نگه داشتن یاد و خاطره قهرمان حماسه کربلا است را به بینندگان منتقل کنند.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول