اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازرس کل استان قزوین:

هدف کلان سازمان بازرسی کل کشور حاکمیت قانون است

خبرگزاری فارس: بازرس کل استان قزوین گفت: تمامی برنامه‌ها و مأموریت‌های سازمان بازرسی کل کشور با هدف حاکمیت قانون، تقویت قانون‌مداری و ارتقای سلامت نظام اداری تدوین و انجام می‌شود.

هدف کلان سازمان بازرسی کل کشور حاکمیت قانون است

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره‌ کل بازرسی استان قزوین، محمدحسین یزدان‌پناه در جلسه بررسی و تبیین دستورالعمل و ضوابط اجرایی برنامه‌های سازمان بازرسی در سال 91 که با حضور بازرسان و کارشناسان این اداره‌کل برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر اظهار کرد: رویکرد‌های حاکم بر برنامه‌های سازمان در سال آتی از سه منظر نظارت، بازرسی و راهبری پیگیری و دنبال می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت مقوله پیشگیری افزود: راهبرد اصلی حاکم بر برنامه‌های نظارتی مبتنی بر پیش‌بینی و پیشگیری از شکل‌گیری فساد و سوء جریان در نظام اداری است.

بازرس کل استان قزوین در خصوص رویکرد بازرسی عنوان کرد: در راهبردهای بازرسی این رویکرد، آن دسته از تکالیف و اقدامات دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار می‌گیرد که زمان اجرای آنها سپری شده و طی آن نحوه و چگونگی انجام برنامه‌ها و تکالیف دستگاه‌ها شناسایی می‌شود. در رویکرد راهبری جهت‌گیری و راهبردهای سازمان بازرسی بر اساس نتایج بدست آمده از انجام نظارت‌ها ترسیم می‌شود.

یزدان‌پناه در ادامه با اشاره به اهداف راهبردی نظارت و بازرسی خاطرنشان کرد: پیشگیری، کشف و مقابله با سوء جریان‌ها و مفاسد مالی و اقتصادی، تقویت قانون‌مداری در نظام اداری کشور و اصلاح ساختارها، رویه‌ها و فرآیندهای نظام اداری همراه با پاسخگویی دستگاه‌ها از مهمترین این اهداف به شمار می‌رود.

وی همچنین یادآور کرد: نظارت بر رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع در سطح دستگاه‌های اجرایی، رعایت نظم و انضباط مالی در دستگاه‌ها (صرفه‌جویی در بیت‌المال، جلوگیری از اسراف و ...) کشف و مقابله با بهره‌برداری ناصحیح از امکانات و منابع دولتی و نظارت بر انتصابات دولتی و اجرای رویکرد شایسته‌سالاری همواره مورد تأکید و در دستور کار دستگاه نظارتی است.

وی در ارتباط با برنامه‌های اداره‌ کل بازرسی قزوین در سال جاری  توضیح داد: این اداره‌ کل در سال جاری 27 برنامه بازرسی و نظارتی از دستگاه‌ها را در دستور کار داشته که از این تعداد 16 مورد برنامه بازرسی و 11 مورد نظارتی بوده است.

بازرس کل استان قزوین ادامه داد: در راستای انجام وظایف قانونی و تحقق بازرسی‌های برنامه‌ای از ابتدای سال 90 تاکنون چندین هیئت بازرسی در ادارات کل گمرک، مسکن و شهرسازی، اوقاف و امور خیریه، دامپزشکی، استاندارد و شهرداری‌های تاکستان، الوند، بویین‌زهرا، محمدیه و قزوین و شبکه بهداشت و درمان تاکستان مستقر شدند.

وی اضافه کرد: در همین راستا نحوه عملکرد دانشگاه علوم پزشکی استان نسبت به اجرای طرح پزشک خانواده و ساماندهی نظام توزیع دارو و عملکرد داروخانه‌ها، عملکرد سازمان جهاد کشاورزی قزوین در راستای حمایت از گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و وضعیت حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در شهرستان‌های قزوین و آبیک با استقرار هیئت‌های بازرسی مورد بررسی قرار گرفته است.

یزدان‌پناه در خصوص برنامه‌های نظارتی هم گفت: بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، بررسی آثار و تبعات اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی، نظارت بر نحوه تخصیص و هزینه کرد اعتبارات شاخص‌های فرهنگی استان و نحوه اجرای اصل 44 قانون اساسی از مهمترین برنامه‌های اداره‌ کل بازرسی استان در سال جاری بوده است.

وی نظارت بر عملکرد کمیته اعتبارات بانک‌ها، چگونگی عملکرد شرکت غله در نحوه خرید گندم، نظارت بر مزایده، مناقصه و معاملات عمده دستگاه‌ها، بررسی نحوه اجرای  ماده 8 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و بررسی برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های اجرایی ذیربط در زمینه اشتغالزایی طی سال‌های 1389 و 1390 را از دیگربرنامه‌ها عنوان کرد.

بازرس کل استان قزوین ضمن تأکید بر استفاده بهینه از امکانات موجود و منابع انسانی یادآور کرد: کارگروه‌های مختلف نظارت و بازرسی اداره‌کل می‌بایست برنامه‌های پیشنهادی خود را بر اساس بررسی‌ها و مطالعات میدانی اولیه و گردآوری اطلاعات مبتنی بر اولویت‌های تعیین شده و با توجه به اهداف راهبردی ابلاغی به صورت دقیق و کامل در موعد مقرر ارائه نمایند.

وی تصریح کرد: کارشناسان و بازرسان تلاش کنند تا با حرکت در راستای موضوع‌محوری، برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دهند که راه‌گشای حل مشکلات مردم و آسیب‌های موجود باشد و زمینه ارتقای کارآمدی دستگاه‌ها و رضایتمندی مردم را فراهم کنند.

یزدان‌پناه در پایان ضمن تشریح و تبیین ضوابط اجرایی برنامه‌های نظارت و بازرسی و به منظور ایجاد رویه واحد و مشخص جهت اجرایی شدن برنامه‌ها در سطح استان بر رعایت مفاد آن در طول اجرا تأکید کرد و خواستار توفیق هر چه بیشتر خدمتگذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی شد.

در ادامه این نشست بازرسان و کارشناسان، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را در مورد دستورالعمل ابلاغی بیان کردند.

انتهای پیام/خ۳۰/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول