اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

"به خانه برمی‏گردیم" یا به کاخ؟!

کباب‏پزی در شبکه تهران؛ رسول کوچک متحیر در خیابان

خبرگزاری فارس: برخی بخش‏های یکی از قدیمی‏ترین برنامه‏های صدا و سیمای استان تهران با وضع موجود غالب جامعه همخوانی ندارد.

کباب‏پزی در شبکه تهران؛ رسول کوچک متحیر در خیابان
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، اهالی پایتخت، دیگر نقاط استان تهران و در سایه ایجاد امکانات جدید رسانه‏‏ای دیجیتالی، سایر نواحی کشور به طور معمول عصرانه‏های هر روز خود را در انتظار مشاهده یکی از پرسابقه‏ترین برنامه‏های شبکه استان تهران در مقابل جعبه جادویی تلویزیون می‏نشینند.
برنامه‏ای که در سالیان اخیر میهمان نام‏آشنای محفل گرم خانه‏های تهرانی‏ها و مملو از بخش‏های متنوع و مفید برای اعضای خانواده‏های این استان است.
اما چند وقتی است که افزوده شدن بخشی جدید به منوی آشپزخانه "به خانه برمی‏گردیم"، این برنامه تلویزیونی همیشه مانوس با قشر غالب، کم‏درآمد و متوسط جامعه ایرانی را تا حد قابل‌ توجهی به رنگ و بو و زرق و برق سفره‏های الوان و رنگارنگ خانه‏های کاخ‏مانند و قصرنشان متمولان عمدتا بالای شهرنشین پایتخت نزدیک کرده است.
در حالی طبخ انواع و اقسام کباب‏های خوش رنگ و لعاب و مملو از گوشت سفید و قرمز ماهی و بره جای خود را در برنامه به خانه برمی‏گردیم، باز کرده که به واقع آمار تعداد خانوارهایی که می‏توانند گوشت کافی خریداری کنند یا میزان اندک مواد پروتئینی گران‏بهای تامین شده توسط حقوق کارمندی و کارگری خود را به ریخت‌وپاش‏های سلطنت‏واری از این دست اختصاص دهند، چندان زیاد نیست.
"رسول"، نام کودکی است که شاید او را در حین فروش گل یا زدن واکس یا تمیز کردن شیشه خودرو و یا به هنگام درخواست برای برداشتن فال حافظ دیده باشید.
تعیین حد و حدود سن و سال رسول و دیگر رسول‏های خیابان‏های پایتخت زیر چهره سیاه از زنگار خشن روزگار و دوده‏های اتومبیل‏های معابر برای رهگذرانی که اغلب گرفتار مشکلات و گرفتاری‏های شخصی خود هستند، شاید کار چندان ساده‏ای نباشد.
در ماه‏های اخیر انسداد مسیر خانه تا محل کار من به مشغله روزانه رسول تقریبا هفت ساله برای فروش بسته‏ای شکلات تبدیل شده بود و خرید از رسول برای نجات از سماجتش از طرفی و راضی نگه داشتن خواهرزاده شکموی همیشه متوقع از دایی بزرگ‏تر از سویی دیگر همان مثل قدیمی "یک تیر و دو نشان" را به یادم می‏آورد.
اما عصر یک روز زمستانی و نسبتا سرد، دیگر خبری از رسول چغر برای فروش شکلات نبود و این بار سماجت و کنجکاوی من موجبات یافتن او در مقابل ویترین فروشگاه عرضه لوازم صوتی و تصویری را فراهم ساخت.
چشمان سیاه و درشت رسول در عوض شکار مشتریان همیشگی برای فروش شکلات، دستان آقای مجری داخل شبکه استانی رسانه ملی را جست‏وجو می‏کرد که سیخ کبابی بزرگ بر دست از محوطه بیرونی استودیو پخش، راه آشپزخانه برنامه "به خانه برمی‏گردیم" را طی می‏کرد.
آشپز گرامی با به به و چه چه از دست‏پخت خود با به کار بردن مکرر واژه "بی‏نظیر" تعریف و تمجید می‌کرد و گویی کسی آنجا نیست که سخن شاعر شیرین‏سخن را که فرمود "مشک آن است که خود ببوید/ نه آنکه عطار بگوید" را به وی گوشزد سازد.
سامان امرایی، از اهالی تهران درباره برنامه به خانه برمی‏گردیم در گفت‏و‏گو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: به خانه برمی‏گردیم مجموعه‏ای از اطلاعات به‌روز و مورد نیاز را به بینندگان خود ارائه می‏دهد و من به اتفاق خانواده از طرفداران پر و پا قرص آن بودیم.
وی ادامه داد: اما افزوده شدن بخش طبخ انواع کباب به آشپزخانه این برنامه در ماه‏های اخیر به دردسر تازه ما با فرزندان برای تهیه این غذاهای گران‏قیمت مبدل شد و دست‏آخر همگی از ادامه مشاهده این برنامه حال دیگر پرخرج صرف‏نظر کردیم.
سیدقاسم موسوی، از اهالی شهرستان دماوند با انتقاد از افزوده شدن بخش کباب‏پزی به برنامه به خانه برمی‏گردیم، اظهار کرد: اگر نام رسانه ملی را بر صدا و سیمای خود نهاده‏ایم، باید آنچه را مورد مطالبه قشر غالب جامعه است، ارائه داد.
او ادامه داد: اما اگر قرار باشد به میل و دلخواه عده‏ای متمول که با چند پیام کوتاه خواستار طبخ کباب در دورانی که بهای مواد پروتئینی گزاف و خرید پرحجم آن برای همگان ممکن نیست، رفتار شود، بهتر است نام دیگری برای آن انتخاب شود.
موسوی تصریح کرد: شهرستان‏های دماوند، فیروزکوه و در کل شرق استان تهران از جمله مناطق محروم دارای مردمی کم‏بضاعت قلمداد می‏شود و از این‌رو، طبخ غذاهای گران‏قیمت جز آنکه آب از لب و دهان فرزندان این نواحی آویزان کرده و اندوخته اندک و ماهانه کارگری و کارمندی اولیا را تمام کند، خیر دیگری ندارد.
الناز محبی، از بانوان خانه‏دار ساکن در پردیس است، وی در خصوص برنامه به خانه برمی‏گردیم به خبرنگار فارس گفت: دست‏اندرکاران برنامه به خانه برمی‏گردیم باید درباره ادامه روند طبخ کباب در رسانه‏ ملی تجدید نظر کنند.
وی ادامه داد: مگر چند درصد از جامعه می‏توانند با حقوق و مزایای کارگری و کارمندی این حجم از مواد پروتئینی را خریداری کرده و بخش عمده‏ای از آن را نیز به پخت و پز کباب اختصاص دهند.
به طور معمول ضعف‏های ریز و کوچک مجموعه‏های تلویزیونی تا زمانی که ایرادی بزرگ در آن پدیدار نشود، نهان و دور از چشم باقی می‏ماند.
از این‌رو، اگر بند و بساط کباب‏پزی در شبکه تهران راه نمی‏افتاد، شاید نواقصی همچون تپق‏های خانم مجری به هنگام ارائه آخرین اطلاعات مواد خوراکی و ویژگی‏های آنها در بخش "اینجا و آنجا"، حضور با تاخیر آقای مجری به هنگام پخش زنده تلویزیونی، کودکی که علی‏رغم میل باطنی و به اجبار پدر و مادر ملزم به تحمل چند ساعت قرار گرفتن در مقابل دوربین شده و آشپزی که بی‏وقفه تعریف و تمجید از خود و غذای در حال طبخش را رها نمی‏کند، در چشم بینندگان جلوه‏گر نمی‏شد.
البته نباید در این میان جانب انصاف را نیز رها کرد، مجموعه تصویری به خانه برمی‏گردیم در ردیف قدیمی‏ترین و مفیدترین برنامه‏های سیمای استان تهران است و مردم به دیدن چهره بشاش مجریانی که با شور و علاقه‏ای وافر، نشاط و شادی را برای خانه‏های تهرانی‏ها به ارمغان می‏آورند، خو گرفته‏اند.
علاوه بر این، بیان نکات آموزشی و حائز اهمیتی پیرامون انواع خوراکی‏های فصول گوناگون سال، ارائه آخرین تذکرات پزشکی در حوزه‏های مختلف درمانی، تشریح آخرین یافته‏های بشری و فناوری‏های روز ایران و جهان از زبان کارشناسان امر و همچنین طبخ غذاهای لذیذ سنتی در برنامه به خانه برمی‏گردیم، ویژگی‏های مثبتی شمرده می‏شوند که به هیچ عنوان قابل اغماض نیستند.
اما به هر روی شاید لازم باشد با کمی تامل در وضع معیشتی مردم، غذاهایی را بر گود آموزش برنامه‏های رسانه ملی قرار دهیم که پدران و مادران قشر غالب جامعه قادر به تهیه مواد اولیه آن برای فرزندان خود باشند تا به قول دعای بعد از نماز قدیمی‏ها "اولیا، شرمنده اهل و عیال نشوند".
انتهای پیام/ح10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول