اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فوق‌تخصص بیماری‌های متابولیک عنوان کرد

افزایش راندمان کاری ورزشکاران با رژیم غذایی ایزوکالری

خبرگزاری فارس: فوق‌تخصص بیماری‌های متابولیک گفت: استفاده از رژیم غذایی ایزوکالری سبب تثبیت وزن ورزشکار و افزایش راندمان و کارآیی وی در یک دوره زمانی می‌شود.

افزایش راندمان کاری ورزشکاران با رژیم غذایی ایزوکالری
عبدالرضا نوروزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در ارتباط با توضیح رژیم غذایی ایزوکالری برای ورزشکاران اظهار داشت: در رژیم غذایی ایزوکالری میزان پروتئین مورد نیاز بدن در ورزش‌های معمولی 1.5 -1 گرم به ازای هر کیلو وزن بدن 2-1.5 گرم به ازای هر کیلو از وزن بدن در ورزش‌ها و فعالیت‌های شدید است.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هم‌چنین میزان کربوهیدرات مورد نیاز بدن در این رژیم غذایی 8-5 گرم به ازای هر کیلو وزن بدن در فعالیت‌های معمولی و میزان 10-8 گرم به ازای هر کیلو از وزن بدن در فعالیت‌ها و ورزش‌های شدید است.
متخصص تغذیه مصرف آب و زمان مصرف آن را برای ورزشکاران حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: ساده‌ترین فرمول محاسبه میزان نیاز بدن به مایعات، فرمول نصف وزن بدن در 30 می‌باشد و چون در عمل کمتر از 2 درصد وزن بدن به صورت آب در فعالیت ورزشی از بدن دفع می‌شود بنابراین توجه به مصرف آب و مایعات در قبل، حین و بعد ورزش بسیار اهمیت دارد.
وی ضمن تأکید بر اهمیت استراتژی‌های زمان مصرف غذا در ورزشکاران، افزود: به طور کلی غذای اصلی باید 4 تا 6 ساعت قبل از فعالیت ورزشی بین 30 تا 60 دقیقه قبل از ورزش مصرف شود.
فوق‌تخصص بیماری‌های متابولیک ادامه داد: هم‌چنین استفاده از مایعات و ژل‌های انرژی‌زا در ورزش‌هایی که بیشتر از 45 دقیقه طول می‌کشند پیشنهاد شده و توصیه می‌شود از ژل‌های انرژی‌زا به دلیل جذب راحت‌تر انرژی و نداشتن مشکلات دستگاه گوارشی استفاده شود.
نوروزی با اشاره به مکمل‌های تغذیه‌ای موجود برای ورزشکاران اظهار داشت: به موازات رشد ورزش اعم از حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای و نیز بهبود چشم‌گیر جایگاه اجتماعی و اقتصادی ورزشکاران موفق در جامعه، پدیده مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای و نیروافزاها به طور روزافزونی افزایش یافته است.
متخصص تغذیه ادامه داد: با توجه به وجود انواع مختلف داخلی و خارجی مکمل‌های تغذیه‌ای- ورزشی و استفاده روزافزون آنها به ویژه در جوانان، کسب آگاهی در زمینه نحوه مصرف آن‌ها و بررسی و توجه علمی به این مقوله اهمیت زیادی دارد.
وی افزود: نبود تعریف مناسب از مکمل‌های تغذیه‌ای ـ ورزشی و نیروافزاها و هم‌چنین بررسی نحوه صحیح مصرف آن‌ها می‌تواند برای ورزشکاران و جوانان خطرات و عوارض جبران‌ناپذیر زیادی به همراه داشته باشد.
استادیار دانشکده علوم پزشکی مشهد در ارتباط با یکی از مشکلات شایع مصرف نیروافزاها در میان ورزشکاران گفت: از مشکلات عمده مصرف مکمل‌ها، تداخل آن‌ها در آزمایشات دوپینگ و نشان دادن جواب مثبت در آزمایش و به تبع آن محرومیت ورزشکار از ادامه رقابت و مسابقه است.
نوروزی انواع مکمل‌های تغذیه‌ای ورزشی را به سه دسته کلی تقسیم کرد و اظهار داشت: مکمل‌های Convenience مانند شکلات‌های مخصوص و نوشابه‌های ورزشی که منابع پروتئین و انرژی هستند، مکمل‌های افزایش دهنده راندمان که سبب افزایش بهره‌وری می‌شوند سه دسته کلی مکمل‌های تغذیه‌ای-ورزشی محسوب می‌شوند.
انتهای پیام/ی20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول