اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان:

مصرف آنتی‌بیوتیک در امنیت غذایی تاثیرگذار است

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد تکثیر و پرورش آبزیان مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان گفت: استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها موجب به خطر افتادن امنیت غذایی و بهداشت عمومی می‌شود.

مصرف آنتی‌بیوتیک در امنیت غذایی تاثیرگذار است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، فرشته خدابنده عصر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان اظهار داشت: استفاده از داروهای ضد باکتریایی در درمان بیماری‌های آبزیان به دلیل تماس دارو با محیط و مشکلات ایجاد کننده در سلامت انسان اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی به پدیده مقاومت آنتی‌بیوتیکی در آبزیان و معضلات ناشی از آن اشاره کرد و افزود: این امر موجب نگرانی دست‌اندرکاران صنعت پرورش آبزیان در دنیا شده است.
خدابنده مقاومت در مقابل داروهای ضد باکتریایی را پدیده‌ای غیر قابل اجتناب خواند و تصریح کرد: با توجه به جوان بودن صنعت آبزی‌پروری در کشور و کمبود نیروهای متخصص در بهداشت و بیماری‌های آبزیان در بعضی از موارد داروها و مواد شیمیایی بدون تشخیص صحیح و در نظر گرفتن باقی مانده‌های دارویی و اثرات آلایندگی آنها در طبیعت و عوارض سوء این مواد بر انسان، مصرف می‌شوند.
کارشناس ارشد تکثیر و پرورش آبزیان مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان خاطر نشان کرد: استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها به‌ویژه انواعی که موارد مصرف مشترک انسان دارد، زمینه‌ساز ایجاد مقاومت‌های آنتی‌بیوتیکی باکتری‌ها و به خطر افتادن امنیت غذایی و بهداشت عمومی می‌شود.
وی ادامه داد: پرورش‌دهندگان طبق تجربه‌های ناصحیح خود در زمینه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها با مشاهده هرگونه مشکل در ماهیان اقدام به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های ویژه می‌کنند.
خدابنده استفاده بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها را سبب ایجاد مقاومت‌های دارویی ذکر کرد و ابراز داشت: این امر زمینه‌ساز مشکلات جدی‌تر در مزرعه و مزارع پایین‌دست دیگر می‌شود.
کارشناس ارشد تکثیر و پرورش آبزیان مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان، مشورت و راهنمایی دامپزشکان متخصص را تاثیرگذار دانست و اذعان داشت: دامپزشکان متخصص پس از نمونه‌برداری و انجام آنتی‌بیوگرام اقدام به تجویز دارویی مناسب برای درمان بیماری می‌کنند تا موجب مقاومت‌های دارویی در باکتری‌ها نشود.
کارشناس دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه تهران نیز در این جلسه به آلودگی دو گونه از ماهیان دریاچه پریشان شهرستان کازرون اشاره کرد و گفت: در بررسی دلیل مرگ‌ومیر در ماهیان دریاچه پریشان واقع در استان فارس در تیر ماه سال 85 تعداد 110 عدد زردک و 10 عدد کپور پرورشی صید شدند.
ناهید سیاهمرد افزود: ماهیان به صورت تثبیت شده در فرمالین چهار درصد به آزمایشگاه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس منتقل شده و پس از اندازه‌گیری وزن و طول آنها بررسی انگل‌شناسی شدند.
وی با بیان اینکه 15 قطعه ماهی زردک و یک قطعه از کپور پرورشی به انگل ligula intestinalis آلوده بودند، بیان داشت: انگل مذکور برای نخستین بار است که از دریاچه پریشان گزارش می‌شود.
انتهای پیام/ی20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول