اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گزارش تحلیلی فارس مطرح شد

امور قرآنی، پژوهش و علوم دینی اولویت وقف در فارس

خبرگزاری فارس: وقف سنت حسنه‌ای است که فقرزدایی می‌کند، فاصله طبقاتی را کاهش می‌دهد و با آن می‌توان مراکز عبادی، آموزشی، رفاهی و بهداشتی را در جامعه رونق داد.

امور قرآنی، پژوهش و علوم دینی اولویت وقف در فارس
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، وقف، عملی صالح و باقی و مصداق روشنی است از تعاون و انفاقی است عاری از منت و احسانی که خالی از اذیت و به دور از تحقیر شخصیت دیگران و مستمر و بدون ریا و وامی بدون اضطراب بازپرداخت و تعدیل ثروتی است با رضا و رغبت است.
وقف، همچنین یکی از بهترین مصادیق نیکوکاری است که به طور حتم باید از اموال محبوب و دوست داشتنی واقف باشد و گرنه اموال بی‌خاصیت و بی‌ارزش نزد خداوند چندان جایگاهی ندارد، اموالی را نیز که در دسترس انسان بوده و هم‌اکنون از دستش بیرون می‌رود و او از روی ناچاری آن را وقف می‌کند، فایده‌ای ندارد.
از شرایط وقف پاک بودن منابع است و به این ترتیب که مالکیت شرعی واقف بر آن اموال است و  مال موقوفه حتی شبهه‌ناک نیز نباشد.
بر این اساس کارهای نیک و اعمال صالح و خیرات مانند وقف، باید از منابع پاک و حلال و خالصِ واقف باشد و گرنه نه تنها ثمره و بهره‌ای برای واقف ندارد، بلکه بر عکس موجب گناه و عذاب اخروی و مصداق تمام مال به باطل می‌شود.
 *راهکارهای جهت‌دهی صحیح وقف در جامعه
کارشناسان برای جهت‌دهی صحیح وقف در جامعه راهکارهای مختلفی دارند که از مهم‌ترین آن می‌توان به مشخص کردن نیازهای روز جامعه اشاره و بر آن اساس وقف را جهت‌دهی و تبیین کرد.
از دیگر راه‌کارها می‌تواند روشن شدن مصادیق وقف در عصر ما باشد، به طوری که علاوه بر اینکه با آیات و روایات مردم به سوی وقف ترغیب می‌شوند باید نمونه‌های عینی نیازهای جامعه را در مقابل آنان قرار داد تا آنان ضمن علاقه‌ای که به وقف پیدا کرده‌اند مشکلات و نیازها را لمس کرده و در این راه قدم بردارند و برای دنیا و آخرت خود و نسل آینده در این زمینه تلاش کنند.
کارشناسان وقف معتقدند که مطمئن کردن مردم به آینده موقوفات در تشویق و ترغیب آنان به فرهنگ وقف بسیار مهم است به طوری که  مردم نباید در مورد عملکرد متولیان وقف تردید داشته باشند.
آنان باید اطمینان کامل پیدا کنند که اموال موقوفه آنان پایمال نمی‌شود و در مسیر ارزشی خود استفاده می‌شود.
آنان بر این مهم تاکید دارند که، معرفی دستاوردهای وقف و تشویق مردم نباید تنها در هفته وقف باشد بلکه باید در طول سال و مناسبت‌های مختلف در قالب نمایشگاه‌هایی برگزار شود.
این کارشناسان اطلاع نداشتن از بهره‌های مادی و معنوی وقف و اطمینان نداشتن برای بهره‌گیری صحیح و رعایت نکردن آداب وقف، را از موانع مهم تمایل به وقف کردن و مغفول ماندن آن در جامعه به ویژه استان فارس می‌دانند و تاکید بر اطلاع رسانی بیشتر در طول سال دارند. 
*اولویت‌های وقف در استان فارس
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: اولویت‌های وقف در فارس امروز امور قرآنی، توجه به حوزه‌های علمیه، پژوهش، مراکز درمانی و سایر زمینه‌های خدماتی است.
حجت‌الاسلام غلامرضا محمدزاده ابراز داشت: توجه به موقوفات قرآنی امسال با اولویت بیشتری پیگیری شد و موسسه‌های بزرگی از جمله موسسه قرآنی، فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) استهبان، مکتب‌القرآن ثارالله  لامرد، دارالقرآن جهرم به موقوفه تبدیل شدند و به دنبال افزایش آن هستیم.
 وی با بیان اینکه معتقدیم فرهنگ وقف امروز می‌تواند اختلافات طبقاتی را کاهش داده و مردم را از رفاه نسبی برخوردار کند، بیان داشت: موضوع وقف و ترویج آن، امروز غنی و فقیر را به یکدیگر نزدیک می‌کند و عزت و احترام را به خانواده‌ها می‌آورد و در مقابل تهاجم‌های فرهنگی دشمنان نیز بسیار تأثیرگذار است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس با دعوت از نیک‌اندیشان و افرادی که می‌خواهند نام نیک از آنان جاودان بماند ابراز داشت: افرادی که به هر عنوان متصرف اوقاف هستند باید توجه داشته باشند که به نوعی در راستای برنامه‌های دشمنان برای ایجاد فاصله‌های طبقاتی گام برمی‌دارند و باید به پرداخت حق موقوفه خود توجه داشته باشند.
وی از دیگر مزایای وقف را گسترش مالکیت عمومی دانست و تصریح کرد: امروز به برکت ترویج فرهنگ وقف بسیاری از مراکز مهم درمانی استان فارس به ویژه شهر شیراز از جمله بیمارستان نمازی، سایر مراکز درمانی و دانشگاه شیراز وقف شده هستند و امروز نیز خدمات صادقانه آنان جامعه را در برمی‌گیرد.
وی اضافه کرد: اگر امروز استان فارس به عنوان قطب پزشکی در کشور و خاورمیانه مطرح است به برکت بیمارستان نمازی و سایر مراکز درمانی و علمی موقوفه است.
این مقام مسئول همچنین به کارکرد فرهنگی مادی و معنوی وقف اشاره کرد و اظهار داشت: سالانه میلیون‌ها تومان برای ترویج فرهنگ اسلامی توسط اوقاف فارس هزینه می‌شود و این نیز دستاوردی از فرهنگ وقف به شمار می‌رود.
محمدزاده خاطرنشان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس این آمادگی را دارد که در کمترین زمان ممکن نسبت به موقوفه‌های جدید نیک‌اندیشان اقدام کند.
*فرهنگ وقف بیشتر نهادینه شود
امام جمعه شیراز نیز با بیان اینکه امروز باید فرهنگ وقف و مصارف جدید آن را در جامعه احیا کنیم خاطرنشان کرد: امروز پژوهش، دانشجویان بی‌بضاعت، حوزه‌های علمیه و مراکز درمانی احتیاج به وقف دارند.
اسدالله ایمانی اظهار داشت: وقف سنت پایداری به شمار می‌رود که سابقه‌ای دیرینه در اسلام دارد و در هر زمان بوده و در میان تمام ملت‌ها ساری و جاری است.
ایمانی با بیان اینکه مسئله وقف از مسائل اصولی و اساسی جامعه محسوب می‌شود و در اسلام از جایگاهی بلند برخوردار است بیان داشت: باید ظرفیت بزرگ و عظیم و غیر قابل توصیف وقف را به اذهان جامعه نزدیک کرده و تمام قوانین موجود وقف بین جامعه بشری نهادینه شود تا آنان نیز به آن حرمت گذاشته و احترام قائل شوند.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های عظیم وقف و امکانات موجود برای آن استفاده کنیم تصریح کرد: امروز موقوفات می‌توانند در عرصه فرهنگ، حفظ ارزش‌ها، قداست و رفع نقص دینی کارگشا باشند و این نیز نیازمند مدیریت جامع است.
به گزارش فارس، یکم تا هفتم بهمن ماه به نام هفته وقف نامگذاری شده است.
انتهای پیام/ی20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول