اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شوراهای حل اختلاف کشور:

وقف شاکله دینداری و مردم‌داری خود را حفظ کرده است

خبرگزاری فارس: رئیس شوراهای حل اختلاف کشور گفت: وقف بر خلاف نظام‌های گذشته که سعی در بهره‌برداری خاص و به نفع داشتند امروز شاکله دین‌مداری و مردم‌داری خود را حفظ کرده است.

وقف شاکله دینداری و مردم‌داری خود را حفظ کرده است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام مهدی احمدی‌‌میانجی پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از واقفان برتر در اردبیل اظهار داشت: در ادوار گذشته به علت اینکه شیعه همواره در مقابل حکومت‌ها قرار گرفته و اصل روحانیت مخالف با حکومت بود معمولاً افراد سعی می‌کردند در وقفیات خود طوری عمل کنند که این وقف‌ها به دست دولت نیفتد در حالی که اکنون دولت، روحانیت و متدینان با قرار گرفتن در این مسیر ذهنیت موجود در ادوار گذشته را تغییر داده‌اند.
رئیس شوراهای حل اختلاف کشور وجود کتاب‌های فقهی متعدد در حوزه وقف را یادآور شد و ابراز داشت: وقف نوعی صدقه جاریه است به طوری که در اسلام هیچ عبادتی غیر از واجبات در نزد خداوند به اندازه وقف و کمک به مردم جایگاه ندارد.
این مسئول ادامه داد: وقف تنها به معنای وقف مال نیست بلکه خدمت به خلق، وقف نیکی، آشتی دادن افراد و... نیز می‌تواند به عنوان یک وقف محسوب و در درگاه خداوند ماندگار باشد.
احمدی‌میانجی وقف را تنها مخصوص دین اسلام ندانست و گفت: در کشورهای مسیحی و حتی لائیک نیز وقفیاتی وجود دارد اما اسلام بر این سنت حسنه صحه گذاشته و به آن رنگ خدایی داده است.
وی ادامه داد: وقف‌های انجام شده در جهان اسلام قربت‌ الی‌الله است و کاری که برای خدا باشد اجر، پاداش و ثواب اخروی و دنیوی فراوانی دارد.
رئیس شوراهای حل اختلاف کشور وقف را یک مسئله عقلایی اعلام کرد و گفت:‌ سازمان اوقاف نیز باید بتواند طوری وقفیات را جمع‌آوری کند که در محل خود و موارد مورد نیاز استفاده شود.
این مسئول بیان داشت: در ایران بسیاری از وقف‌ها وجود دارند اما همه این وقفیات صرفاً در راه امام حسین و اهل بیت است که شایسته است با ساماندهی وقفیات مهم‌ترین نیازهای جامعه بشری حل و فصل شود.
وی یکی دیگر از جنبه‌های وقف را جنبه درمانی آن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در کشور ما نیاز به وقفیات درمانی و ساخت بیمارستان وجود دارد و پس از آن وقف آموزشی، حوزه‌های علمیه، مدارس دینی و دانشگاه‌ها به چشم می‌خورد.
رئیس شوراهای حل اختلاف کشور همچنین در ادامه یکی از مشکلات بر سر راه موقوفات را فروش این موقوفات از روی ناآگاهی اعلام کرد و گفت: سازمان اوقاف باید طوری عمل کند که هم وقف به حالت وقفیات بماند و هم مردم متضرر نشوند.
رئیس شوراهای حل اختلاف کشور در ادامه سخنان خود با انتقاد از وضعیت مساجد تصریح کرد: هیئت‌های امنا و تولیت‌های مساجد باید مساجد را تمیز و نظیف نگه دارند و مساجد را پاک به مردم عرضه دارند.
رئیس شوراهای حل اختلاف کشور همچنین ابراز داشت: ‌از سرچم تا اردبیل هیچ مسجد و مکانی برای نماز خواند مشاهده نمی‌شود و این برای اردبیل که یک استان ولایی، دار‌الارشاد و گردشگر‌پذیر است برازنده نیست.
انتهای پیام/ر20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول